Název: Jak vyřešit spouštění asynchronního motoru 5kW? Přispěvatel: Michal Zahradník 02.01.2006, 22:03 Stal jsem se správcem soukromého lyžařského vleku a mám problém s jeho spouštěním. Protože v místě není přívod el. energie používá se jako generátor Diesel-agregát 3x400V 10/12,5A. Motor na vleku je 5kW, jakýsi německý, prý výtahový. V připojovací skříni má kromě klasických šesti kontaktů ještě vyvedené cosi, asi pomocné vinutí s odporem cca 450 ohmů, které ale není nikam zapojené. Problém je v tom, že při ranním spouštění, kdy je převodovka vleku a vše ostatní zatuhlé, se při připojení motoru asi na 1 vteřinu udrží napětí agregátu a následně spadne na 0. Proudový odběr v ten okamžik je cca 30A a automatika to logicky vyhodnotí jako zkrat a stáhne buzení na minimum. Doposud se to řešilo tak, že se asi 80x zapínal a vypínal motor a několik dobrovolníků tahalo za lano, až se po asi 10 minutách povedlo soustrojí rozběhnout. Pak to celý den funguje jak má, po vypnutí naskakuje na první zapnutí, tahá lidi do kopce a vše je OK. Ovšem ráno, zase ta dřina u lana, jak Burlaci na Volze. Napadají mě tři možnosti.
Ještě chci podotknout, že se jedná o chudé uživatele, děti a důchodce, takže rady typu "koupit silnější agregátor" a pod. věc neřeší. Název: Re: Spouštění asynchronního motoru 5 kW? Přispěvatel: Anonymous User 03.01.2006, 11:25 Pokud bude zařízení zatuhlé,tak vám nepomůže nic.Ten odpor 450 ohmu se mi nějak nezdá.Na rozběhové odpory je to dost velký odpor.Možná nějaká brzda,ale takhle na dálku se to těžko odhaduje.Jestl i vám ale po rozběhnutí,tedy nějakém zahřátí motor normálně funguje,tak co té převodovce a motoru pustit chvíli před provozem nějaké topení? Název: Re: Jak vyřešit spouštění asynchronního motoru 5 kW? Přispěvatel: Karel Kosina 03.01.2006, 13:09 Domnívám se, že ty druhé nezapojené vývody u výtahového motoru slouží pro pomalejší rozjezd a dojezd kabiny do patra. Chtělo by to sehnat zapojení výtahu s tímto motorem, ale obávám se že jeho využití by nepomohlo k rozjezdu ztuhlého vleku. Název: Re: Jak vyřešit spouštění asynchronního motoru 5 kW? Přispěvatel: Zdenek Hejčl 03.01.2006, 13:24 Domnivám se, že dva vývody jsou brzda a může mít napájení 230V střídavých ale i stejnosměrných /u nových je usměrnovač přímo ve svokovnici/. Brzda bývá obvykle na straně kde je ventilátor pod víkem a poté následuje víko motoru a stator. Název: Re: Jak vyřešit spouštění asynchronního motoru 5kW? Přispěvatel: Martin Novák 03.01.2006, 18:40 Dle vlastnich zkusenosti vychazejicich z podobnych problemu u vleku a slabe trafostanice nekdy pred 12 lety bych radil najit vhodne misto na (nebo v) prevodovce a umistit tam topne teleso tak 3-4 kW spolu s termostatem nebo tepelnim jistenim. Pak se oplati i tepelne zaizolovani prevodovky alespon natazenim PUR peny na izolaci potrubi kolem. Timto telesem pak lze po spusteni dieselgenerato ru za cca. pul hodinku ohrat prevodovku a olej v ni na teplotu nad 15-20 °C a po sepnuti termostatu na tuto teplotu nastaveneho odpojit relatkem teleso a zapojit motor (nejlip pres dalsi stykac a casovac klasickym zpusobem hvezda-trojuhelnik). Dle mych zkusenosti totiz az 75% mechanickych odporu pochazi z prevodovky a ty ostatni maji mensi dopad na rozbeh motoru diky pruznosti lana... Název: Re: Jak vyřešit spouštění asynchronního motoru 5kW? Přispěvatel: Michal Zahradník 03.01.2006, 23:37 Děkuji všem za příspěvky. Chtěl bych od vás vědět, proč nikdo neřeší problém pomocí bodu 1 a 2. Tedy hvězda-trojúhelník a předřadné odpory? Považujete to za nesmysl? Co se týče těch předřadných odporů, uvažoval jsem asi následovně: Při běžícím motoru, bez lyžařů, jsem naměřil proud 9A na fázi. Budu-li chtít snížit proudový náraz do stojícího motoru a použiju-li jako předřadný odpory tři Halogenové reflektory každý o příkonu 1kW, tak jestli dobře počítám, stojícím motorem po zapnutí bude protékat proud 1000/220=4,5A. Otázka ale zní: Název: Re: Jak vyřešit spouštění asynchronního motoru 5kW? Přispěvatel: Ivan Ševc 04.01.2006, 07:47 Přepínač Y/D lze použít pouze v případě, že štítkové hodnoty napětí motoru jsou Un 660/400V. Proto to nikdo neřeší. Neuvedl jste Un motoru. Název: Re: Jak vyřešit spouštění asynchronního motoru 5kW? Přispěvatel: Zdenek Hejčl 04.01.2006, 07:57 Potom se přepínání otáček řeší pomocí stykačů./přepojením vývodů motoru/ Název: Re: Jak vyřešit spouštění asynchronního motoru 5kW? Přispěvatel: Martin Novák 04.01.2006, 08:26 Tim zhratim prevodovky se zbavite jednim prostym vyhrevnym telesem vic jak 80% mechanickych odporu. Obavam se, ze pokud pouzijete predradni "odpory" z halogenek, nebude uz mit motor dostatecny zaberovy moment na to, aby se vubec pohnul... Název: Re: Jak vyřešit spouštění asynchronního motoru 5kW? Přispěvatel: Michal Zahradník 04.01.2006, 10:03 On to lano utáhne v podstatě jeden člověk, ale pouze nějakých cca půl metru a pak musí přehmátnout, proto se zapojuje lidí víc, aby byl pohyb bez zastavení. Název: Re: Jak vyřešit spouštění asynchronního motoru 5kW? Přispěvatel: Milan Karvánek 04.01.2006, 22:34 Já bych se zeptal po tom štítku motoru. Je to základ opsat vše, včetně typu, pak se dá dohledat třeba ve starých katalozích, nebo u pamětníků výtahářů. Držel bych se postupu 1. ohřát převodovku, 2. rozběh motoru Y/D, pokud to motor umožňuje. Nebo , a to zase záleží na typu motoru, skusit ty druhé otáčky. Jistě na štítku jsou i nějaké proudy? Ještě k rozběhu Y/D " při rozběhu do Y nemá motor plnou sílu, bude-li převodovka zatuhlá, možná to stejně nebude stačit.To je spíš ale otázka pro "pohonáře - strojaře", než pro silnoproudaře. Tohle umí u nových věcí snadno spočítat, u starých by potřebovali znát poměr převodovky, zatížení a bůh ví jaké další věci. Název: Re: Jak vyřešit spouštění asynchronního motoru 5kW? Přispěvatel: Milos Chroust 05.01.2006, 02:11 Rozběh YD bych ani neuvažoval. Ve Vámi popsaném případě by vám mělo jít především o co největší kroutící moment, u motoru tedy záběrný moment. Potíž je v tom, že využíváte-li k napájení elektromotoru "elektrocentrál u (EC)" s výkonem blízkým výkonu poháněného motoru, tak při "ranním rozběhu" je zátěž připojená na hřídeli motoru tak značná, že připojením motoru k "EC" dojde vlivem přetížení k poklesu napětí, čímž je kroutící (záběrný) moment podstatně snížen - vlastně zkrat (pokud se hřídel nepohybuje) a potom správně ochrany odpojí zdroj. Myslím, že pomocný motor menšího výkonu by bylo možné použít za předpokladů: A/ značné zpřevodování např. šnekovým převodem tak, aby se lano vleku pohybovalo ať už jakkoliv rychle, B/ využít již dříve zmíněný předehřev převodovky, C/ tímto pomocným pohonem roztáčet např. přímo hřídel hlavního motoru, znamená to však mít možnost pomocný pohon mechanicky připojit a po třeba 10-20 min. protáčení odpojit a spustit hlavní motor. Znamená to však technicky vyřešit pevné a bezpečné dočasné spojení obou hřídelí, následné odpojení a zajištění rotujících částí. Záleží na tom, zda-li je to konstrukčně možné. Název: Re: Jak vyřešit spouštění asynchronního motoru 5kW? Přispěvatel: Miroslav Melichar 06.01.2006, 16:56 - Ve Vašem dotazu je několik problémů: Název: Re: Jak vyřešit spouštění asynchronního motoru 5kW? Přispěvatel: Miroslav Melichar 06.01.2006, 17:01 - Možnosti jak problém řešit jsou velmi omezené, ale možná jsou schůdné. Název: Re: Jak vyřešit spouštění asynchronního motoru 5kW? Přispěvatel: Martin Novák 06.01.2006, 17:57 Pane Zahradník, dejte si říct. Tenkrát léta paně 1992 jsme řešili stejný problém a jistič 16A nám na trafostanici lítal každý ráno. Pak jsme tam dokonce dali 25A (a to jsme měli motor podobný Vašemu - tuším 8 kW) a lítalo nám to pokaždý když bylo pod -20°C. Pak jsme tam na radu jednoho starýho fotra - vlekaře dali spirálu s termostatem a převodovku před spuštěním zahřáli na 18°C a startovalo to bez nejmenších problémů i když nás energetici donutili dát tam zpátky jistič 16A. Pak jsme ještě udělali izolaci kolem převodovky kvůli úspoře času e energie a vlek se dal spustit za 20 minut po zapnutí ohřevu... Název: Re: Jak vyřešit spouštění asynchronního motoru 5kW? Přispěvatel: Zdenek Hejčl 06.01.2006, 18:11 Tak jsem vzpoměl na rozbíhání dieselmotoru s kompresorem pomocí malého elektromotoru pro nouzové spouštění hlavního motoru dieselagregátu . Pomocí řemenice elektromotoru přes klínové řemeny ve vhodném poměru připojeno přímo na hřídel dieselmotor kompresoru. Po zapnutí elektromoru byl roztočen dieselmotor kompresoru, po naskočení tohoto motoru byl elektromotor vypnut, nafoukal nádrž na stlačený vzduch a hurá mohu startovat hlavní motor. Název: Re: Jak vyřešit spouštění asynchronního motoru 5kW? Přispěvatel: Josef Brdlík 06.01.2006, 18:36 Pane Zahradník,nejdříve si vyměňte olejové náplně v převodovce a použíjte nějaký kvalitnější olej který nebude náchylný tolik na tuhnutí.Rozdíl v olejích tenkrát a dnes se nedá vůbec srovnat. Pokud toto nepomůže začněte pracovat na ohřevu . Je to cesta pro vás nejschůdnější. Název: Re: Jak vyřešit spouštění asynchronního motoru 5kW? Přispěvatel: Jaroslav Hasala 06.01.2006, 19:05 Pokud nepomůže výměna oleje v převodovce nebo její předehřátí, možná by stála za úvahu rozběhová spojka. Název: Re: Jak vyřešit spouštění asynchronního motoru 5kW? Přispěvatel: Miloslav Janoušek 06.01.2006, 19:38 Také si myslím, že nejrychlejší a nejlevnější řešení bude ohřev oleje v převodovce. Dělat nějaké pomocné pohony a nebo převody, brrrr. Je třeba jít jako proud, cestou nejmenšího osporu. Ohřev můžete zrealizovat během pár minut, mechanické úpravy jsou na několik dní. Přeji úspěch, sněhu máte určitě dost. Název: Re: Jak vyřešit spouštění asynchronního motoru 5kW? Přispěvatel: kokeš jiří 06.01.2006, 20:08 a neslo by rano shodit lano, chvili nechat bezet motor naprazdno a pak lano zase nandat? Název: Re: Jak vyřešit spouštění asynchronního motoru 5kW? Přispěvatel: Štefan Beláň 06.01.2006, 22:53 Pokud mám měkkou síť, tj. malý agregát, nic nepomůže. Jedeno z řešení je provést mechanické rozhýbání celé lanovky motorovým navijákem z auta a podobně, dokud se vše neuvolní. Název: Re: Jak vyřešit spouštění asynchronního motoru 5kW? Přispěvatel: Michal Zahradník 06.01.2006, 23:51 Pane Kokeš, shození lana je tou největší noční můrou každého vlekaře. Název: Re: Jak vyřešit spouštění asynchronního motoru 5kW? Přispěvatel: Karel Kosina 07.01.2006, 06:11 K tomuto posledně uvedenému si dovolím konstatovat, že pokud je tam olej již cca 40let a i když již tehdy se pro výtahové převodovky používal olej odolnější nízkým teplotám, tak se to proti kvalitě dnešních olejů odolných nízkým teplotám nedá srovnat. Jeho výměna asi zcela určitě vypustí nutnost pomocné síly 1 člověka k rozběhu vleku. Název: Re: Jak vyřešit spouštění asynchronního motoru 5kW? Přispěvatel: Jan Marek 09.01.2006, 09:30 Pravděpodobně se jedná o výtahový dvourychlostní asynchronní motor - Y/D 380/220V, 6/24 pólů, cos fí cca 0,76/0,40, jmen.poud kolem 13/12A. To cosi vyvedené cca. 450 ohmů je určitě obvod termistoru Název: Re: Jak vyřešit spouštění asynchronního motoru 5kW? Přispěvatel: Jan Němec 10.01.2006, 10:04 Vážený pane, |