Diskuse Elektrika.cz

Pracovní zóna => -B- 30 denní zóna dostupných diskusí => Téma založeno: Tým portálu Elektrika 29.08.2022, 08:02



Název: Hašení pod napětím. Elektromobily nám byl čert dlužen ...
Přispěvatel: Tým portálu Elektrika 29.08.2022, 08:02
Hašení pod napětím. Elektromobily nám byl čert dlužen ...
    Přestože montáž elektroinstala ce je něco jiného než hašení a dokonce naše činnost má požáru správným návrhem a instalací předcházet, přesto všechno bychom měli mít představu o hašení. A třeba i o hašení pod napětím. Co je to trojúhelník hoření? Není nad přednášku bývalého elektrikáře, dnes hasiče, který objasňuje některé skryté neznámé v případě požárů. Tušíte třeba, kde je dnes povolený halonový způsob hašení? Ekologicky nepřijatelný přístroj má stále svá vybraná místa. Poslechněte si tuto přednášku, dozvíte se třeba i to, co když použijete nevhodné hasivo! ... evidentně lektor hasičů není uživatel elektromobilu a s největší pravděpodobnos tí z ryze pracovních zkušeností ani nebude.
   

    Související ...
    ... článek k tomuto diskusnímu vláknu zde! (https://elektrika.cz/data/clanky/haseni-pod-napetim)
    ... zdroj s podrobnostmi videoklipu zde! (https://elektrika.tv/video/2022/191021_solid_haseni_pod_napetim.mp4)



   
Co pozitivního a konstruktivníh o byste doplnili k této informaci?
   
Hašení pod napětím. Elektromobily nám byl čert dlužen ...
   


Název: Re: Hašení pod napětím. Elektromobily nám byl čert dlužen ...
Přispěvatel: Jan Yossarian 30.08.2022, 07:33
Hasič dobrej. Jen by mě zajímalo kolik u nás už hořelo elektromobilů.


Název: Re: Hašení pod napětím. Elektromobily nám byl čert dlužen ...
Přispěvatel: Petr Liskar 30.08.2022, 09:26
Hasič dobrej. Jen by mě zajímalo kolik u nás už hořelo elektromobilů.
Dva.


Název: Re: Hašení pod napětím. Elektromobily nám byl čert dlužen ...
Přispěvatel: Miroš Jan 30.08.2022, 09:41
Páni kolegové, kdo z vás má vůbec nějaké povědomí, o hašení elektrického zařízení pod napětím?
Asi málo kdo. :)


Název: Re: Hašení pod napětím. Elektromobily nám byl čert dlužen ...
Přispěvatel: Václav Třetí 30.08.2022, 17:35
Právě dnes ráno způsobila elektrokoloběž ka požár bytu v Praze - Hrdlořezích. Dva zranění, zničený byt.

Před asi 14 dny shořela také elektrokoloběž ka v Dobrušce na parkovišti. Naštěstí bez dalších škod, ovšem jen kvůli tomu, že ji spediční firma nestihla vyzvednout.



Výborná budoucnost s elektroauty a podobnými vehikly.

                                   (dabel)

Takže nezbývá než s hasičem souhlasit.


Název: Re: Hašení pod napětím. Elektromobily nám byl čert dlužen ...
Přispěvatel: Jiří_Hrubý 30.08.2022, 18:04
Hasiči s nn pod napětím nemají problém, ovšem ne každá dobrovolná jednotka má proudnici pro hašení pod napětím, nebo sněhurku.
Problém s hašením elektrovehiklů spočívá ani ne tak v napětí baterie, jako ve vlastnostech lithia.


Název: Re: Hašení pod napětím. Elektromobily nám byl čert dlužen ...
Přispěvatel: 555 31.08.2022, 01:12
Souhlasím jak s
 
Právě dnes ráno způsobila elektrokoloběž ka požár bytu v Praze - Hrdlořezích. Dva zranění, zničený byt.

Před asi 14 dny shořela také elektrokoloběž ka v Dobrušce na parkovišti. Naštěstí bez dalších škod, ovšem jen kvůli tomu, že ji spediční firma nestihla vyzvednout.



Výborná budoucnost s elektroauty a podobnými vehikly.

                                   (dabel)

Takže nezbývá než s hasičem souhlasit.
tak s
Hasiči s nn pod napětím nemají problém, ovšem ne každá dobrovolná jednotka má proudnici pro hašení pod napětím, nebo sněhurku.
Problém s hašením elektrovehiklů spočívá ani ne tak v napětí baterie, jako ve vlastnostech lithia.

problémem jsou i tzv Powerbanky.
Již jsem zaznamenal (byla mi i ukázáná fotodokumentac e) shořelé a i jakou paseku to udělalo.>:(
Problémem asi bude v mnoha případech kvalita článků u těch různých "elektrovehiklů" a jiných věcí vybavených takovýmito články. 


Název: Re: Hašení pod napětím. Elektromobily nám byl čert dlužen ...
Přispěvatel: Jan Franěk 31.08.2022, 06:40
Tak zahoďte své mobily pánové, ať je náš svět bezpečnější. Protože vzplanutí mobilních telefonů je poměrně velmi časté. Mnohem častější než vzplanutí eaut, koloběžek a podobně.  Jistě to bude dáno i jejich množstvím a kvalitou CHINA baterií. A kolik z vás má telefon hned vedle své postele?
Nová technologie sebou prostě přináší nejen nové možnosti, ale i nová rizika. Je tedy zapotřebí pracovat nejen na rozvoji nových technologií, ale paralelně s tím i na minimalizaci všech možných rizik. Jsem přesvědčen že se tak postupně i děje. Navíc vám to to nikdo k domu nenutí. Ani eauto, ani ekoloběžku.  ;)

Také hasiči se prostě musí s novým rizikem seznámit a připravit se na to. To že na to budou nadávat, ničemu nepomůže. Ze zkušenosti a praxe vím, že existují mnohá omezení a potřebné úpravy, aby jste dostali povelní k nabíjecí stanici v podzemní parkovišti. TO souvisí právě s požadavky hasičů. To, že něco podobného se netýká i RD a podobně, je pouze legislativní problém a klasický pocit lidí, že jim se to prostě stát nemůže. Případně strach "zelených" že by se neprodávalo tolik eaut, nebo křik občanů, že pravidla "pro bydlení" jsou zásahem do jejich svobod.  ;)

Mám na to prostě trochu jiný názor. Což neznamená popírání rizik, jen jiný přístup k jejich řešení, než kterým je populistický zákaz



Název: Re: Hašení pod napětím. Elektromobily nám byl čert dlužen ...
Přispěvatel: Jiří_Hrubý 31.08.2022, 08:16
Nepropadám panice, vyfouklý aku v mobilu mám zasebou, čínskou náhražku aku do N E55, problém je pouze v kvalitě článků, která u lowcost zařízení není vysoká a u elektrovozejků je jich zas tolik, že to zvyšuje riziko vadného kusu. Zahoření po nehodě je něco jiného a krom komplikovaného hašení, odhaduji pravděpodobnos t vznícení po nehodě obdobnou, jak u konvenčního auta.
Ale jsem zvědav na další vývoj, protože slavná zbytečná EK se nechala slyšet, že lithium je fujky jako olovo a vymýšlí co s tím, ale pravděpodobně čekají na odpustek od automotive, kterou do toho uvrtali.


Název: Re: Hašení pod napětím. Elektromobily nám byl čert dlužen ...
Přispěvatel: Rozmahel Vladimír 31.08.2022, 10:42
Ty baterie budou problém v čase.
Nyní je velký boom v RD FVE a v kombinaci s bateriemi je to jen otázka času. Je to ohnivé podhoubí.
Drtivá většina firem, které toto dodávají ani netuší nějaké riziko. Shrábnou peníze a jsou v prachu.
Mám na mysli to, že nikdo zatím nijak neřeší, že by tyto baterie měly být umístěny např. v samostatném požárním úseku, ideálně venku z místnosti, apod... Alespoň se nad tím zamyslet.
Trh po Česku znamená, trhni na čem můžeš. Toto se děje plošně a legislativa k tomu kulhá.
Znám případ vyhořelých baterií pro FVE umístěných v dílně cca 10x10m. Naštěstí to byl malý prostor, kde nebylo dost vzduchu na hoření a došlo pouze ke žhnutí a malému ohýnku. I tak, byla celá dílna na GO.


Název: Re: Hašení pod napětím. Elektromobily nám byl čert dlužen ...
Přispěvatel: Martin Novák 31.08.2022, 13:56
Tak zahoďte své mobily pánové, ať je náš svět bezpečnější. Protože vzplanutí mobilních telefonů je poměrně velmi časté. Mnohem častější než vzplanutí eaut, koloběžek a podobně.

Mobilů je podstatně víc takže větší počet událostí je snadno pochopitelný. Je ale dost výrazný rozdíl, zda bouchne a zahoří baterka v mobilu ve které je 15 gramů Lithia a 3-4 Wh energie nebo baterka v auťáku kde je 50 kilo lithia a 60kWh...



Název: Re: Hašení pod napětím. Elektromobily nám byl čert dlužen ...
Přispěvatel: Jan Franěk 31.08.2022, 18:20
Mobilů je podstatně víc takže větší počet událostí je snadno pochopitelný. Je ale dost výrazný rozdíl, zda bouchne a zahoří baterka v mobilu ve které je 15 gramů Lithia a 3-4 Wh energie nebo baterka v auťáku kde je 50 kilo lithia a 60kWh...

Ale to já přece nikdo nepopřel. Jen mi to připomíná dobu, kdy před autem musel běhat chlap s praporkem a všichni si mysleli, že koně nelze nahradit. První auta také nebrzdila dobře, měla málo síly a neměla benzínku na každých pár kilometrech. Dnes e podobným způsobem občas hledí na eauta. To je všechno co jsem tím chtěl říct.


Název: Re: Hašení pod napětím. Elektromobily nám byl čert dlužen ...
Přispěvatel: Jiří_Hrubý 31.08.2022, 19:00
Když ono to s tím přirovnáním ke kobyle tak trochu kulhá. Koukněte na vývoj elektomobilů, který se po marných pokusech zastavil díky kočáru pana Benze. Během následujících dvaceti let zaznamenaly obrovský rozvoj jak motory, tak auta.
Bylo to díky poptávce na trhu.
V současnosti, kdy se sériově vyrábí elektromobily téměř 30 let, se podařilo díky využití lepších baterií a zavedení WLTP zvýšit dojezd o závratných 200 km na 400, pokud použiji hodnotu výrobků přidružené výroby VW v Bolce.
Vývoj netlačí trh, ale stagnuje, protože stav, který tu 20 let je, naprosto postačuje k tvorbě automobilkami dotovaných verků, za účelem vylepšení flotilových emisí, či získání obchodovatelný ch emisních povolenek, jako to dělá Musk.
Jediným hybatelem trhu jsou pak dotace na nákup, získané z daní na spalovací motory (severské země),  kdy pak EV vychází levněji, nebo z výpalného pro chudé, kteří platí daň za to, že nemají nové auto (peníze z ekodaně, se používají na dotace na EV pro právnické osoby a státní organizace).
Spalovací motory byly před pár lety na konstrukčním vrcholu a tehdy zasáhla banda tupců z brusele, která začla klást šílené limity pro sifonový plyn, což vedlo k implementaci mnoha kurvítek, což mělo za následek snížení spolehlivosti a zvýšení spotřeby.
EV se rozšíří tehdy, vydá-li ÚV EU direktivu o eliminaci (již provozovaných) spalovacích motorů ať už přímo, nebo prostřednictví m vysokého zdanění PHM či vozidel podle emisí. Vybrané peníze poslouží k dotování nabíječek a podporu nákupu EV vybranými osobami.
Takže až budou jen elektromobily, prostý chudý plebs se vrátí k volským potahům, protože mu napřed znepříjemní ropáka daněmi, ze kterých vykrvácí. následně mu zakážou jeho provoz a protože na dotaci k zakoupení EV nebude mít nárok...
Oproti tomu krásnou ukázkou volného trhu tlačícího vývoj kupředu, jsou elektrokola, kde během posledních deseti let došlo k výraznému zlepšení dojezdu, kvality a hlavně cenové dostupnosti. Lid to žádá, protože mu to oproti kolu přináší benefity, což o elektromobilu ani po těch téměř 30. letech sériové výroby stále říct nelze.
A teď se podívejme na začátek, kam se posunuly spalováky za s20 let od vynalezení a první aplikace v samohybu.


Název: Re: Hašení pod napětím. Elektromobily nám byl čert dlužen ...
Přispěvatel: Peter Munka 31.08.2022, 19:15
Davam tomu tak par rokov, nez sa objavia vo vylukach z poistenia poziare elektro aut nabijanych pri rodinnom dome.


Název: Re: Hašení pod napětím. Elektromobily nám byl čert dlužen ...
Přispěvatel: Milan Hudec 31.08.2022, 22:00
Ceny MWh snad růst (nepřirozený/dotovaný) emobility zbrzdí.


Název: Re: Hašení pod napětím. Elektromobily nám byl čert dlužen ...
Přispěvatel: Zdeněk Friedrich 31.08.2022, 22:43
Doufám. ;)


Název: Re: Hašení pod napětím. Elektromobily nám byl čert dlužen ...
Přispěvatel: Jiří Kantner 31.08.2022, 23:04
Davam tomu tak par rokov, nez sa objavia vo vylukach z poistenia poziare elektro aut nabijanych pri rodinnom dome.
no myslím že jeden čas některá pojišťovna v pojišťění nemovitosti použila formulace "požár následkem zkratu v elektroinstala ci" nabízí se výklad, že požár vzniklý zahořením elektronstalac e tím krytý být nemusí.
A pak je ještě další drobnost že pokud se píše o pevné elektroinstala ci, nemusí tím být myšleny spotřebiče zapojené do zásuvky.
Podobně je to s rozdílem mezi povodní a záplavou. Kreativitě a vymýšlení výluk se meze nekladou...


Název: Re: Hašení pod napětím. Elektromobily nám byl čert dlužen ...
Přispěvatel: 555 01.09.2022, 02:02
Taky nejsem přesvědčen, že přirovnání s praporkem je přesné.
Jinak pokud se podívám na https://cs.wikipedia.org/wiki/Ferdinand_Porsche tak elektromobil má již dost dlouhou historii a dnes je hlavně diskutován hlavně proto že se tváří ekologicky a že byl učiněn pokrok ohledně článků.

Pokud někdo má u postele mobil tak určitě ho má na nehořlavém podkladu(nebo třeba v krásném velkém popelníku) který omezí případné škody,ale trochu vážněji.
Rozhodně je špatně, když se při různých domácích úložištích považuje možnost toho, že to chytne za málo pravděpodonou. (norm) (zde zmiňovaná dílna, v které mohlo být majitelem nahodou uskladněno cokoliv co mohlo nadělat díky přítomnosti  žhnoucích článků dost velkou paseku)

To jak některé firmy v tomhle působí jako prodejci s předraženými hrnci je smutná skutečnost.
Stejně jako deformace trhu některými EU direktivami, proto taky nejsem příznivcem " řešení, než kterým je populistický zákaz"

Ke všemu co může způsobit nějakou újmu se musí přistupovat s dostatečným respektem.
V opačném případě je to cesta kde nakonci může čekat nejen # ale i (dabel)