|
Václav Třetí
Offline
|
|
« Odpověď #1 kdy: 19.07.2023, 04:02 » |
|
V principu jste si odpověděl sám a správně. Měření ohmického odporu je zatíženo nedostatky v symetrii jednotlivých cívek (délce vodiče vinutí - vzniká již při výrobě) a ani měření miliohmmetrem se čtyřvodičovým připojením není průkazné. Na indukčnosti se projeví mezizávitový zkrat v cívce daleko více. To je výhoda třífázového motoru, že je s čím porovnávat. Určitým základním signálem, že je něco v nepořádku s jednotlivými vinutími je rozdíl při měření napětí jednotlivých vinutí motoru v zapojení do hvězdy a nebo rozdíl mezi N sítě a středem vinutí motoru (ten může být ovlivněn asymetrií v síti samotné).
|
Václav 3
Stejně jako u kol. Jiřího Schwarze jsou příspěvky psané kurzivou myšleny ironicky.
Řidič tvrdej život má... , stejně tak vesnickej elektrikář
|
|
|
|
|
|
Kastner Lubomír
Offline
Kastner Lubomír - specialista na elektromotory
|
|
« Odpověď #4 kdy: 20.07.2023, 18:42 » |
|
Pane kolego, pokud máte motor o výkonu 100 a více kW, tak odpor vinuté je nula celá, nula a pak něco. Klasickým měřením toho moc nezměříte pokud tam bude zkrat mezi dvěma závity vedle sebe. Ochrany vám sice při zátěži mohou vypnout, ale vy nejste schopen definovat, zda to bylo jen mezizávitovým zkratem nebo něčím dalším. Nebo dokonce souhrou více závad.
|
Servisní technik specialista v oblasti elektromotorů, jejich zkoušení, defektoskopie, vibrací, navíjení, vyvažování. usazení apod.
|
|
|
|
Milan Jakeš
Neverifikovaný uživatel @6
Offline
|
|
« Odpověď #6 kdy: 21.07.2023, 11:00 » |
|
Je asi dobré si uvědomit, že motor s mezizávitovým zkratem se chová jako autotransformá tor, jehož výstup je zkratovaný, respektive zatížený odporem R_short. Jak víme, impedance transformátor převádí přes kvadrát poměru vinutí, takže z onoho R_short na vývodech cívky může vyjít hodně velká hodnota, která se skryje v magnetizačním proudu. Proto kdybych měl spolehlivě vyhodnocovat mezizávitový zkrat 3f motoru, použil bych přiměřeně výkonový 1f transformátor na snížení síťového napětí a měřil postupně X_p a R_p impedance (paralelní náhradní model) jednotlivých vinutí zabrzděného 3f motoru. Takové měření je velmi jednoduché. Stačí k tomu wattmetr s měřením činné Q a jalové P složky. Pak: X_p = Q / U R_p = P / U Hodnota R_p bude za normálních okolností udána magnetizačními a vířivými ztrátami. Bude-li ve vinutí mezizávitový zkrat, pak bude zjednodušeně R_p = R_m || (n^2 * (R_short + R_wire)), kde n je poměr závitů v onom výše zmíněném autotransformá toru a R_m představuje ztráty v magnetickém obvodu. Výše navržená metoda má ovšem jeden menší problém a tím je klec motoru. Klec motoru je kvalitní závit na krátko sám o sobě, takže bude blokovat průtok magnetického pole rotorem. Takže aby byla metoda opravdu funkční a spolehlivá, musel by se ještě testovaný motor uměle roztočit na jeho synchronní otáčky. Díky tomu poteče rotorem konstantní magnetické pole a jeho vliv se tak neuplatní. Jednoduchá metoda zjištění mezizávitového zkratu by byla nechat motor v nepřetržitém provozu např. 24h, vinutí by za tu dobu mělo vyhořet. Stejně by se musel převinout, tak trochu toho kouře z vinutí mu už neuškodí .
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Radek Luža
Offline
|
|
« Odpověď #13 kdy: 21.07.2023, 20:22 » |
|
Kvalitní "naviárnu" dnes sehnat je už trošku problém, pokud vám převinou motor, zalepí ložiska a štíty přitlačí tak že motor naříkal tak tam je něco špatně, bohužel to potřebovalo správně mířenou ránu do hřídele rotoru aby si to sedlo u motoru 18,5 kW naměřené hodnoty megmetem se tvářili vpořádku ale mezizáviťák nelze megmetmem změřit "dým tam byl" motor běžel ale nadměrně se přehříval až vybavil tepelnou ochranu, navíc je to Y / D ale to si myslím že není až tak důležité Edit: "samozřejmě že může být problém ve stykačích v tomto případě V33D 100A, cívka 230V" kdyby někdo měl cca 4 ks nebo pevné pravé, levé a pohyblivé kontakty tak odkoupím naměřené hodnoty viz foto, pokud měření proběhlo nesprávně tak doufám že nebudu mít vymlácené okna na domě
|
kyby sis někdy nevěděl rady s opravou stroje tak vyzkoušej toto "vezmi si sebou krucifix, otevři rozvaděč a spusť : ó zkurvená závado opusť tento stroj a odejdi pryč z této firmy" :-D
|
|
|
|
Jan Kelbich
Offline
|
|
« Odpověď #15 kdy: 21.07.2023, 22:23 » |
|
Je skvělé, že vymýšlíte tolik metod jak zjistit zkrat vinutí motoru. O věci přemýšlýte, to dnes není obvyklé. Ale utekla vám tam chybička : X_p = Q / U R_p = P / U
Tyhle vzorce vám nevychází ani rozměrově. Měli by být : X_p = U^2 / Q R_p = U^2 / P Nic ve zlym, to se stane.
|
IC layout design engineer, zajímací se též o silovou elektrotechnik u
|
|
|
|
|