|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
kbulda
Neverifikovaný uživatel @4
Offline
|
|
« Odpověď #9 kdy: 06.07.2008, 01:04 » |
|
|
|
|
|
kbulda
Neverifikovaný uživatel @4
Offline
|
|
« Odpověď #10 kdy: 06.07.2008, 01:09 » |
|
|
|
|
|
Miroslav Souček
|
|
« Odpověď #11 kdy: 06.07.2008, 03:18 » |
|
Dobrý večer, pokud přehodíte dvě libovolné fáze na vstupu, tak se změní otáčky motoru v opačné. Musíte prohodit fáze na třetím stykači na tom, co vytváří D, tedy trojúhelník. Jestliže je vinutí motoru v pořádku, vše by mělo být funkční. Je důležité vědět správný směr otáčení vůčí čerpadlu. To se mění na vstupu, ale ve stykačové kombinaci je potřeba dodržet správné pořadí fází. Ještě dodatek, nejedná se nižší, nebo vyšší otáčky. Otáčky po rozeběhnutí do Y zůstavají stejné i po přepnutí na D. Jedná se o rozeběh s nižším záběrovým proudem. To znamená, že se motor nechá rozeběhnout do Y (do vinutí se v tu chvíli pouští jen 230 V, ikdyž je na 400 V) a až dosáhne konstantních otáček (alespoň přibližně) potom se přepne do D. Tomuto musíte upravit čas na časovém relé. Pokud bude čas přílíš krátký, může dojít k vybavení předřadného jistícího prvku, tedy pojistky.
|
|
|
|
|
|
Jaroslav Hasala
OSVČ
Offline
Znojmo (JM)
|
|
« Odpověď #14 kdy: 06.07.2008, 22:34 » |
|
Otáčky motoru při rozběhu na Y jsou skutečně nižší, po přepnutí na D se otáčky zvýší, konečně, je to většinou i slyšet ... Je to ovšem způsobeno menším výkonem motoru na Y, při stejné zátěži. Po přepnutí na D dostane motor více "šťávy" a proto se rozběhne do vyšších otáček. Pokud by se motor spouštěl bez zátěže, byly otáčky na Y i D téměř stejné.
Ovládání reverzace se dá celkem jednoduše vyřešit "elektrickou" cestou. Dal by se do toho zakomponovat např. snímač otáček, pokud by se motor točil, nedal by se spustit v opačném směru. Nebo časové relé, změna směru by se dala zvolit až uplynutí nastavé doby, během které se čerpadlo určitě zastaví ... Tlačítka pro ovládání směru otáčení by se daly celkem jednoduše "vyblokovat" tak aby nebylo možné změnit směr za chodu (použít rozpínací kontakty na stykačích, sériově řazené). Potom by bylo nutné zmáčknout nejdříve tlačítko STOP, potom by teprve bylo možné stisknout tlačítko start pro jeden nebo druhý směr. Možných řešení je více a záleží na konkrétní situaci. Lehce zkušený projektant by si s tím měl jistě poradit.
|
elektromontážn í firma, revizní technik E2/A specializace : domovní a bytové instalace, průmyslové instalace, hromosvody. tel. : 603 355 919 email : jarda@hasala.cz
|
|
|
Linhart Jarda
Offline
|
|
« Odpověď #15 kdy: 07.07.2008, 02:47 » |
|
To p.Hasala souhlas s výkonem a otáčkami, ale myslím si že pan Stromayer vzhledem k upřesnění v posledním příspěvku se dopustil chyby, kterou popisuje pan Souček. Není sám, oprava starého zařízení bez dokumentace dá občas zabrat i zkušenému praktikovi dokud si nenakreslí alespoň zjednodušené schéma. Mě se stalo, že zedníci v létě při úpravě čerpačky na zasněžování se trefili a přerušili kabely pro vysokotlaká čerpadla a dle "já jsem zedník a kdo je víc" vše zatajili. To jsem měl pak honičku na podzim při zkoušení před sezónou. Kabely vedené v zemi jsem změřil, napojil přes kab. spojky, odpojil od svorek ke stykačům (vše si zakreslil), znova přeměřil, a jaké bylo překvapení, když po přepnutí z Y do D u jednoho čerpadla vypadl jistič. Po asi hodinovém hrabání v zemi po kabelech jsem našel zednickou opravu kabelu.Provede ní super "ve velké acidur zalité asfaltem-ok" ale všechny tři fáze na jednu svorku a druhý vývod z motoru taky na jednu jinou svorku, PEN poctivě propojený přes další. Bohužel jsem měřil orientačním šlusmetrem. RT měl přijít druhý den. Pro pana kbuldu: jsou to dobré odkazy na "TTD"- bývalí vojně povinní vědí, ale relevatní odkaz bych viděl zde:http://diskuse.elektrika.cz/index.php/topic,849.15.html
|
|
|
|
Zdeněk 2752
|
|
« Odpověď #16 kdy: 08.07.2008, 12:33 » |
|
Jenom pro jistotu. Nejen pro tento konkrétní případ. Vždy je dobré přesvědčit se jestli se jedná o motor pro zapojení Y D. Taky by mohlo jít o dvouobrátkový motor. To by vysvětlovalo ty rozdílné otáčky. (I když při rozběhu z Y do D se otáčky a zvuk motoru také mění).
|
|
|
|
Václav 3
|
|
« Odpověď #17 kdy: 09.07.2008, 02:40 » |
|
Pokud se spouští motor při zapojení Y/D bez zatížení, tak se otáčky při přepnutí příliš nemění a ani sluchem není rozdíl příliš zjistitelný. Pokud je motor při rozběhu na Y již zatížen, má větší skluz a při přepnutí do D dostane potřebnou sílu a dosáhne obvykle štítkových hodnot obrátek a tato změna je velice dobře slyšet, na některých strojích i vidět.
|
|
|
|