Diskuse Elektrika.cz

Veřejnost, spotřebitelé, neodborníci, kutilové, laici => Plánování, úvahy, vysvětlení, pochopení principu, rozhodování o tom, co si přeji, potřebuji, chci ... => Téma založeno: Pavel Heimrath 04.07.2023, 00:11



Název: Jaký zvolit chránič v pohyblivém vozu?
Přispěvatel: Pavel Heimrath 04.07.2023, 00:11
  
Máme ve firmě vůz pohyblivý po kolejích. Uvnitř obsahuje pár zásuvek, světla a kladkostroj.

Pokaždé když někam přijede, tak se přes prodlužovák připojuje na místní rozvaděč.

Rád bych věděl, jaký proudový chránič použít do tohoto vozu aby nám proudové chrániče nevypadávaliy, ať už u nás v tomto voze, tak i v místním rozvaděči.

V místních rozvaděčích nebývá pokaždé stejná charakteristik a.


Název: Re: Jaký zvolit chránič v pohyblivém vozu?
Přispěvatel: Jozef BABJAK 04.07.2023, 19:20
Fotka by napovedala veľa.

Aké prúdové chrániče vám vypadávajú teraz?

Prúdové chrániče nevypadávajú len tak, z plezíru. Vypadávajú, lebo zaregistrujú unikajúci prúd. Na to sú určené. Chránia tým váš život a majetok. Nepokúšate sa riešiť dôsledok namiesto príčiny?


Název: Re: Jaký zvolit chránič v pohyblivém vozu?
Přispěvatel: 555 05.07.2023, 01:48
Ptáte se dobře jen jste něčetl :

Podrobný popis vašeho dotazu:    Popište detailně vaši situaci tak, aby ostatní měli jasno při chápání problému. Nebojte se připojit vysvětlující nákres nebo fotografii.

chce to více podrobností a nějaká fotka by neuškodila.
(křišťálové koule nemusí být zrovna na příjmu a muže být rušení)
 o:-)


Název: Re: Jaký zvolit chránič v pohyblivém vozu?
Přispěvatel: Jiří Buben 05.07.2023, 19:50
Je to na kolejích. Nevím zda by se našly nějaká ČSN pro dráhy, ale není to jen o chráničích. Zkuste se inspirovat v ČSN 33 2000-7-717 ed.2. Tam najdete požadavky na provedení instalací v transportních buňkách.
Jestli je to na kolejích a nemá to odpružení, tak by dle mého názoru měly být voleny komponenty, které mají extra testy na rázy a vibrace. Ale netuším které by to měly být. Mohl by jste se třeba inspirovat v předpisech pro armádu. Tam budou asi požadavky na hodně drsné podmínky.


Název: Re: Jaký zvolit chránič v pohyblivém vozu?
Přispěvatel: Pavel Heimrath 05.07.2023, 20:03
,

ano je to vůz na kolejích.
Děkuji za normu.

Jde mi o to, jak dodržet selektivitu chráničů, když vůz často přijede do firmy, kde mají v rozvaděči chránič 30mA a já se mám na tento rozvaděč připojit s naším vozem, který má také chránič.

Jsem z toho nějaký zmatený, jak tuto selektivitu vyřešit.


Název: Re: Jaký zvolit chránič v pohyblivém vozu?
Přispěvatel: Jiří_Hrubý 05.07.2023, 22:13
Potřebujete chránič splňující minimálně IEC 6137 a takový pokud vím, dělá z dostupných výrobců asi jen ABB a EATON. Vztahuje se to i na jističe.
Selektivitu na chráničích budete těžko dohánět, zvláště pokud v napájecím rozvaděči bude běžný 30mA chránič. Na druhou stranu, přípojné místo by mělo být uzpůsobeno tak, aby výpadek jeho chrániče neovlivnil zbytek rozvaděče.


Název: Re: Jaký zvolit chránič v pohyblivém vozu?
Přispěvatel: Petr Liskar 05.07.2023, 22:15
Jde mi o to, jak dodržet selektivitu chráničů, když vůz často přijede do firmy, kde mají v rozvaděči chránič 30mA a já se mám na tento rozvaděč připojit s naším vozem, který má také chránič.

Jsem z toho nějaký zmatený, jak tuto selektivitu vyřešit.
Nadřazený chránič musí být "pomalejší" (typ S) a zároveň na vyšší reziduální proud.
To zjevně nemáte šanci zajistit.
Nepomohlo by elekrovýzbroj toho vozu provozovat za oddělovacím transformátore m?

 


Název: Re: Jaký zvolit chránič v pohyblivém vozu?
Přispěvatel: Jiří Schwarz 05.07.2023, 22:41
,  

ano je to vůz na kolejích.

...

Pokud je to na "dráze",  tak tam je to složitější problematika.
Vy musíte mít napájení provedené tak, abyste nepřipojili na koleje PEN potenciál, jedna aby nevznikla vodivá cesta pro zpětné trakční proudy a také aby nedošlo k přenosu nějakého signálního napětí a ovlivnění kolejových obvodů.

Můžete začít studiem ČSN 34 1500, ed.2

Záleží jaké tam máte spotřebiče, jestli to provozovat v síti TT, nebo jestli by pro vás nebylo lepší použít oddělovací transformátor a provozovat to jako izolovanou síť


Název: Re: Jaký zvolit chránič v pohyblivém vozu?
Přispěvatel: Milan Hudec 06.07.2023, 07:29
Jsem se trochu zděsil, tazatele sice oprávněně zajímá typ chrániče, ale o specifiku dráhy (zjednoduseně řečeno nespojit kolejnici s PEN, pozor normotvůrce použil výraz středni vodič) asi nemá ponětí.


Název: Re: Jaký zvolit chránič v pohyblivém vozu?
Přispěvatel: Peter Munka 06.07.2023, 13:05
Sice mimo temy, ale neda mi : prave som videl vagon prerobeny na docasnu ubytovnu pre tratovych pracovnikov, pekne zapojeny kablom na 4 pol 3 faz zasuvku na stanici. Trat nie je elektrifikovan a, tak nejake spojenie PEN a kolaji sa neriesi, zaujimavy je ten prechod 4 pol na 5 pol a vyuzitie PE ako PEN v zasuvke. Oddelovacie trafo to nema.


Název: Re: Jaký zvolit chránič v pohyblivém vozu?
Přispěvatel: Jiří Schwarz 07.07.2023, 18:27
... Trat nie je elektrifikovan a, tak nejake spojenie PEN a kolaji sa neriesi, ...
Nevím jestli na slovensku nejste benevolentnějš í, ale v českých zemích ani na trati, která není elektrifikovan á, není správně přivést na kolejnice potenciál PEN kvůli (teoreticky) možnému ovlivnění kolejových obvodů.


Název: Re: Jaký zvolit chránič v pohyblivém vozu?
Přispěvatel: Peter Munka 07.07.2023, 21:59
Nevím jestli na slovensku nejste benevolentnějš í, ale v českých zemích ani na trati, která není elektrifikovan á, není správně přivést na kolejnice potenciál PEN kvůli (teoreticky) možnému ovlivnění kolejových obvodů.

V zeleznicej elektrike sa nevyznam, zemnic ten vagon nema tak teoreticky moze mat celu elektroinstlac iu urobrenu tak, ze nie je spojena s podvozkom a kolajnicami. Vsimol si tam len trvalo beziaci kompresor chladnicky alebo klimatizacie, maju to namontovane pod vagonom medzi napravami a okolo to ma cosi ako klietku - to zase hovori proti teorii, ako je to vsetko izolovane od vagona a kolaji.