S odstupem času a s odstupem daným ukončením podnikání mohu hodnotit i chyby, které jsem jako začínající podnikatel udělal.
Jednou z chyb bylo počáteční přílišné lpění na formální dokonalosti firmy, zbytečně velké úsilí na zdání vytvoření větší firmy o více lidech s dokonalými tiskopisy atd.
Nakonec zjistíte, že zákazníci nechtějí vaši firmu kvůli dokonalým vizitkám a fakturám, ale kvůli dodržení slova, smluv a termínů, pro přesné smluvené nástupy na práci, pro dodržení smluvené ceny a pro korektní a přesnou fakturaci s jasně smluvenými sankcemi a hlavně pro kvalitní práci. Kvalitní práce je jen nezbytnou polovinou úspěchu, druhá je v manažerské práci se zákazníkem a se sebou samým. Kvalitní práce a kvalitní materiál je podmínkou, aby se firma neutopila v reklamacích. V počátcích to bývá likvidační, reklamace je práce 2x zadarmo, pracujete zadarmo a navíc ztrácíte čas po který nevyděláváte. Pokud jej ukradnete ze svého volna, neodpočinete si a navršíte další chyby a další reklamace.
Kvalitní jednání se zákazníkem, kterého dokážete přesvědčit o nezbytnosti vámi navrženého řešení až tak, že je po vás vyžaduje, je ochoten za něj bez vytáček zaplatit a ještě toto řešení i s vaší firmou doporučí známým je cestou jak být pánem svého času.
Hodně pomáhá si představit, když objednáváte službu od jiného živnostníka, jehož obor neumíte, co od něj očekáváte, jak hodnotíte jeho přístup, vzhled a solidnost.
A vzpomenout si co to vše bylo co jste ocenil na dobrém řemeslníkovi, ke kterému se budete vracet a co bylo na tom špatném, kterého jste v půli práce vyrazil i s futrama.
Jak zapůsobili oba při prvním kontaktu s vámi jako zákazníkem. Jaké jsou signály solidnosti a jaké nesolidnosti.
A pak si z toho vemte ponaučení pro sebe, učte se to dobré a vyvarujte se špatnému.
Úsilí na formální dokonalost je lepší přetavit na obchodně úspěšné jednání se zákazníkem, na hledání kvalitních a spolehlivých návazných firem, spolehlivých subdodavatelů a na svůj marketingový plán (doporučuji velmi dobrou investici pro začínajícího: e-knihu Marketing na pivním tácku).
https://www.cevelova.cz/wp-content/uploads/marketing-na-pivnim-tacku-ukazka.pdfFormální dokonalost přijde sama, jakmile si vyděláte natolik, abyste si nezbytné pomocné úkony podnikání zaplatili jako službu. Daňové přiznání podané daňovou poradkyní vypadá profi a navíc jsou chyby v něm udělané kryty pojistkou poradkyně a ne vašimi penězi ze zisku. Účetní, která spravuje účetnictví 10 živnostníkům cenu školení o změnách zákonů rozpustí do 10 klientů. Pokud si účetnictví povede sám živnostník, školení musíte absolvovat také a zaplatíte je celé i se ztrátou času, po který nevyděláte ani korunu.