Název: Která regulace as motoru se nejvíce podobá regulaci SS pohonů a proc? Přispěvatel: Cristiano Ronaldo 25.05.2016, 21:11 Měl bych dotaz co se v oblasti regulace otáček asynchronního motoru. Která regulace as motoru (změnou skluzu, změnou kmitočtu statorového napětí, změnou počtu pólů) se nejvíce podobá regulaci SS pohonů a proc? Název: Re: Která regulace as motoru se nejvíce podobá regulaci SS pohonů a proc? Přispěvatel: Vladimír Štemberg 28.05.2016, 14:36 Na otázku nelze odpovědět. Stejnosměrné kolektorové motory mohou být konstruované jako sériové, derivační, s cizím buzením nebo s trvalými magnety. Každý z uvedených motorů má jinou zatěžovací charakteristik u i jiné vlastnosti při regulaci otáček. Dále můžete otáčky regulovat změnou buzení nebo změnou napájecího napětí, a to buď lineárně, nebo pulsně. Regulaci lze zapojit i v servosmyčce se snímačem otáček. Každý způsob regulace má jiné vlastnosti. S čím tedy chcete srovnávat?
Název: Re: Která regulace as motoru se nejvíce podobá regulaci SS pohonů a proc? Přispěvatel: Oliver Mička 29.05.2016, 01:49 Budem hadat chcete nahradit DC motor z riadenim za AC motor s frekvenčným meničom... (dance)
Název: Re: Která regulace as motoru se nejvíce podobá regulaci SS pohonů a proc? Přispěvatel: Miroš Jan 29.05.2016, 12:07 Bingo ;)
Název: Re: Která regulace as motoru se nejvíce podobá regulaci SS pohonů a proc? Přispěvatel: Jan Bocek 29.05.2016, 21:20 Trošku popletená maturitní otázka.
Anebo vytvořená technikem teoretikem.... To je roční vyučování v předmětu Elektrické pohony. "Docent Lumír Kule s ing. Zdeňkem Trinkewitzem by na velice zajímavou odpověď kolegy Štemberga reagovali: velice dobře, ale pokračujte ještě dále pane kolego" Název: Re: Která regulace as motoru se nejvíce podobá regulaci SS pohonů a proc? Přispěvatel: Martin Kurka 30.05.2016, 00:01 ... Ano prosím pane docente. Takže: když budeme hledat nějakou analogii a budeme mírně zjednodušovat (například, proto, že chceme nahradit motor s cizím buzením asynchronním motorem) pak sáhneme u asynchronního motoru po řízení otáček změnou kmitočtu statoru, protože ta je u asynchronního motoru obdobně takřka ideálně lineárně úměrná otáčkám, obdobně jako když regulujeme (též takřka lineárně) otáčky cize buzeného DC motoru napětím kotvy. A otáčky kmitočtem regulujeme obdobně též plynule v celém rozsahu otáček jako u DC motoru - budíme-li jej konstantně a zanedbáme-li reakci kotvy, nebo máme-li reakcii vykompenzovano u kompaudním vinutím. Ovšem u asynchronního motoru je to na rozdíl od DC motoru složitější s dosažitelným momentem v celém rozsahu regulace otáček. To nám náhradu DC motoru asynchronním motorem může i znemožnit. Nepřekročíme-li u asynchronního motoru moment zvratu a mezní výkon motoru a používáme-li jak u asynchronního motoru tak u DC motoru otáčkovou zpětnou vazbu, dá se říci, že při běžné dynamice pohonu jsou oba pohonné systémy od sebe navenek nerozeznatelné (až na tu uhlířinu).
Název: Re: Která regulace as motoru se nejvíce podobá regulaci SS pohonů a proc? Přispěvatel: Jan Bocek 30.05.2016, 10:51 .....( docent Kule) výborně, je vidět, že studujete dálkově a je cítit silný zkušenostní faktor. Podejte mi index a píší vám výbornou. Apropo, nechcete se podílet na novém vydání Příručky elektrických pohonů? Ono přece jenom od roku 1980, kdy jsme s kolegou Heřmanem dávali dohromady velkou příručku silnoproudé elektrotechnik y, tak se objevily nové zkušeností a nové technologie.
Na válcovně a ocelárně ve Vítkovicích bylo na příklad v 70 létech asi 500 jeřábů. Z toho polovina ( všechny technologické) byly se stejnosměrnými motory. Technologické pohony, počínaje válcovacími motory byly všechny stejnosměrné. Mnohé zapojené v soustrojích Ward-Leonard, Ilgner, Kramer a dalších. Následně se rotační měniče nahrazovaly tyristorovými měniči. Teprve v 90. létech se začaly objevoval frekvenční měniče. Dnes každý výrobce FM dodá Uživatelskou příručku o 150-250 listech. Parametrizace tvoří třetinu příručky a často se v ní "zabloudí". Bez znalosti "pohonařiny" a značné praxe je to často trápení. Jaké používáte srozumitelné Příručky pro "pohonáře"? Název: Re: Která regulace as motoru se nejvíce podobá regulaci SS pohonů a proc? Přispěvatel: raj 30.05.2016, 13:03 Pouze a jen vektorová regulace.
Vektorové řízení asynchronních motorů vychází z matematického modelu motoru. Dík tomu lze řídit hodnoty magnetických toků a proudů ve stroji a tím i moment stroje. Vektory veličin v modelu stroje jsou dále transformovánu pomocí Clarkovy či jiné transformace (oblíbený námět na dizertační práce všeho druhu) do souřadného systému svázaného s vektorem rotorového nebo statorového magnetického toku. Zvenčí se potom jeví zadávané hodnoty jako stejnosměrné. Název: Re: Která regulace as motoru se nejvíce podobá regulaci SS pohonů a proc? Přispěvatel: Vít Rotrekl 01.06.2016, 12:59 Panove Kurko a Rajmonte, mam dotaz. Jeste porad se bavite o elektrice?
Název: Re: Která regulace as motoru se nejvíce podobá regulaci SS pohonů a proc? Přispěvatel: Martin Kurka 02.06.2016, 01:23 Panove Kurko a Rajmonte, mam dotaz. Jeste porad se bavite o elektrice? No aby ne a o dvou z nejkrásnějších a nejzajímavější ch oborů elektrotechnik y. Pohonařině a přenosu signálů. Fantastický pokrok byl, když se Edisonovi roztočilo omylem vadné dynamo, u kterého se chtěl přesvědčit, že napojením vodičů z jiného dynama bude podezřelé dynamo na svorkách vinutí jiskřit a tím se přesvědčí jakoby šlusmetrem, že je průchozí. K jeho překvapení se roztočilo a tak byl vynalezen první použitelný výkonový motor. To byl fantastický objev pro průmysl - přenos točivého momentu na dálku. Nastal soumrak transmisí. Elektrina dostala svaly. A já za svůj život prožil další fantastický pokrok, který pohonařině umožnila elektronika. Teorie vědátorů se dostaly díky elektronice do praktického a běžného provozu. Za neskutečně krátkou dobu. Objev polovodičů v roce 1947 a počítačů umožnil dnes v roce 1947 utopickou věc, že o ní nikdo ani nedokázal snít nebo fantazírovat. Dnes je ve skoro každém frekvenčním měniči je výkonný počítač, který v reálném čase matematicky modeluje identický model poháněného motoru, a koriguje jej podle změřených hodnot (identifikace motoru) každý zlomek otáčky. A podle tohoto modelu řídí onen motor tak fantasticky, že navenek se chová jako ideální pohonná jednotka. Zadáváte mu otáčky a moment. A že motoru se v jeho řídícím počítači točí matemeticky modelované vektory a fázory vůbec nevíte a pokud to funguje vědět nemusíte. Komu se to poštěstí za svůj život ve svém oboru zažít takový skok? Vždyť já jsem začínal na elektronkách. Z toho co jsem se učil od píky zůstaly dnes jen Kirhoffovy zákony, Ohmův zákon, Lenzovo pravidlo Booleova algebra, chyby měření, regulační obvody, zpětná vazba.... a matemetika. Prostě jen základní teorie. A dostali je do nás kvalitně, všechna čest. A dnes? Tohle je elektrotechnik a jako řemen, slaboproud svázaný na těsno se silnoproudem. A svázaný je matematikou. To je nádherná elektrotechnik a, chytré elektrony spolupracují se silnými. Koho tato banda elektronů chytí za srdce, toho nepustí. Kybernetika a pohonařina, jak se dnes říká mechatronika, to jsou srdeční záležitosti. Víte kolik elektronicky řízených nebo spínaných motorků máte doma? Jen kolik jich je v počítači, jeden strčili i do každého mobilu, v každých ručičkových hodinách a náramkových hodinkách, v pračce, myčce, tiskárně jich je přehršel a v autě jich jsou desítky...Tako vá čtyřčlenná rodina bude mít doma přes stovku motorků, z toho většinu řízených elektronikou. Název: Re: Která regulace as motoru se nejvíce podobá regulaci SS pohonů a proc? Přispěvatel: Pavel Král Gargula 02.06.2016, 07:10 Pouze a jen vektorová regulace. Zajímavé je, že pro ventilátory s větším (> asi 4 kW) výkonem, to neplatí. Velký ventilátor se mi s vektorově orientovaným řízením nepodařilo rozběhnout. Bude to proměnnou zátěží v závislosti na otáčkách - při rozběhu je zátěžový moment téměř rovný nule. Pro ventilátory určitě frekvenční řízení na konstantní poměr U/f.Název: Re: Která regulace as motoru se nejvíce podobá regulaci SS pohonů a proc? Přispěvatel: Vít Rotrekl 02.06.2016, 07:51 To Kurka: Ja vim ze jo, proto napsano kurzivou. Ale pro me je tohle vyssi divci.
Název: Re: Která regulace as motoru se nejvíce podobá regulaci SS pohonů a proc? Přispěvatel: Jan Bocek 02.06.2016, 11:36 Komu se to poštěstí za svůj život ve svém oboru zažít takový skok? Vždyť já jsem začínal na elektronkách. Z toho co jsem se učil od píky zůstaly dnes jen Kirhoffovy zákony, Ohmův zákon, Lenzovo pravidlo Booleova algebra, chyby měření, regulační obvody, zpětná vazba.... a matemetika. Prostě jen základní teorie. A dostali je do nás kvalitně, všechna čest.
To je nádherný úvod do budoucí Příručky mechatronika ( pohonařiny)......73 and GL, de OK2BNG Fantastický pokrok byl, když se Edisonovi roztočilo omylem vadné dynamo, u kterého se chtěl přesvědčit, že napojením vodičů z jiného dynama bude podezřelé dynamo na svorkách vinutí jiskřit a tím se přesvědčí jakoby šlusmetrem, že je průchozí. K jeho překvapení se roztočilo a tak byl vynalezen první použitelný výkonový motor. To byl fantastický objev pro průmysl - přenos točivého momentu na dálku. Nastal soumrak transmisí. Elektrina dostala svaly. A já za svůj život prožil další fantastický pokrok, který pohonařině umožnila elektronika. Teorie vědátorů se dostaly díky elektronice do praktického a běžného provozu. Za neskutečně krátkou dobu. Objev polovodičů v roce 1947 a počítačů umožnil dnes v roce 2016 utopickou věc, že o ní nikdo ani nedokázal snít nebo fantazírovat. Dnes je ve skoro každém frekvenčním měniči je výkonný počítač, který v reálném čase matematicky modeluje identický model poháněného motoru, a koriguje jej podle změřených hodnot (identifikace motoru) každý zlomek otáčky. A podle tohoto modelu řídí onen motor tak fantasticky, že navenek se chová jako ideální pohonná jednotka. Zadáváte mu otáčky a moment. A že motoru se v jeho řídícím počítači točí matemeticky modelované vektory a fázory vůbec nevíte a pokud to funguje vědět nemusíte. Název: Re: Která regulace as motoru se nejvíce podobá regulaci SS pohonů a proc? Přispěvatel: Miroslav Revús 07.06.2016, 09:55 Zajímavé je, že pro ventilátory s větším (> asi 4 kW) výkonem, to neplatí. Velký ventilátor se mi s vektorově orientovaným řízením nepodařilo rozběhnout. U nás vo firme s tým máme práve vynikajúce skúsenosti. Riadenie ventilátora frekvenčným meničom pri výkone 250-400kW nie je problém, používame riadenie DTC (priame riadenie momentu motora). Meniče majú na to priamo určené makro (PFC - pump/fun control). Název: Re: Která regulace as motoru se nejvíce podobá regulaci SS pohonů a proc? Přispěvatel: raj 07.06.2016, 20:55 Zajímavé je, že pro ventilátory s větším (> asi 4 kW) výkonem, to neplatí. Velký ventilátor se mi s vektorově orientovaným řízením nepodařilo rozběhnout. Bude to proměnnou zátěží v závislosti na otáčkách - při rozběhu je zátěžový moment téměř rovný nule. Pro ventilátory určitě frekvenční řízení na konstantní poměr U/f. Skutečně, pro pohon babosedu či něčeho podobného není třeba sofistikované řízení.Nicméně je to jen otázka ručního nastavení regulátorů a ne za všech okolností věřit autotuningu. To Kurka: Výkonová elektronika je dobré vzrůšo ... Ovládat mikroprocesore m tisíce ampér je dost slušný adrenalin a to ještě za něj dostanu zaplaceno ... Název: Re: Která regulace as motoru se nejvíce podobá regulaci SS pohonů a proc? Přispěvatel: Martin Kurka 07.06.2016, 22:44 Zajímavé je, že pro ventilátory s větším (> asi 4 kW) výkonem, to neplatí. Velký ventilátor se mi s vektorově orientovaným řízením nepodařilo rozběhnout. Bude to proměnnou zátěží v závislosti na otáčkách - při rozběhu je zátěžový moment téměř rovný nule. Pro ventilátory určitě frekvenční řízení na konstantní poměr U/f. Zátěžový moment od stlačování vzduchu je sice nulový, ale moment setrvačnosti je obrovský, velká hmota lopatek na velkém rameni.U nás vo firme s tým máme práve vynikajúce skúsenosti. Riadenie ventilátora frekvenčným meničom pri výkone 250-400kW nie je problém, používame riadenie DTC (priame riadenie momentu motora). Meniče majú na to priamo určené makro (PFC - pump/fun control). Ano, problém není ve vektorovém řízení, ale v identifikaci motoru. Ta se musí provádět na motoru s odpojenou zátěží, což u axiálních ventilátorů, kde rotor je samotné lopatkové kolo nejde a měření hribě zkreslí velký moment setrvačnosti rotoru s lopatkami..Takže je pak motor chybně zidentifikovan ý a regulace otáček samozřejmě nefunguje. Nota bene ještě u ventilátorů apod. příkon motoru s otáčkami takřka kvadraticky roste. Sice se díky tomu dá ušetřit na velikosti měniče, ale zase se musí pro jeho nastavení něco umět a znát, nebo vybrat specializovaný typ. Prvotní identifikaci motoru vektorovým měničem (autotuning, autoidentifica tion) lze udělat (spustit) i částečně bez pohybování rotorem (změření odporů a impedancí v klidu motoru) a zbytek parametrů doplnit do měniče ručně podle tabulek motorů. Prostě vektorové řízení na ventilátorech možné je a dává naopak velmi dobré výsledky, zejména ve vyšší účinnosti celého soustrojí, pokud jede na částečný výkon. Což u tahových spalinových ventilátorů, ventilátorů chladicích věží a tunelových komplexů jsou takové energetické úspory, že se elektronické řízení motorů zaplatí za 2-3 roky provozu. Název: Re: Která regulace as motoru se nejvíce podobá regulaci SS pohonů a proc? Přispěvatel: Miroslav Revús 17.06.2016, 10:29 Len tak na okraj.
Používame prevažne meniče ABB ACS800. Tie si vedia urobiť magnetizačný chod úplný (motor sa bude točiť - je odpojený od záťaže) alebo redukovaný (motor stojí, lebo sa nedá odpojiť od záťaže). Ani pri použití redukovanej identifikácie som nezaznamenal nejaké problémy v riadení momentu. |