Diskuse Elektrika.cz

VEŘEJNÁ ZÓNA => Témata ještě nezařazená do příslušných rubrik => Téma založeno: Zdeněk Koníček 07.10.2019, 23:13



Název: Jak zkontrolovat funkčnost elektrohydraulických motorů?
Přispěvatel: Zdeněk Koníček 07.10.2019, 23:13
Jak zkontrolovat funkčnost Eldra řízeného pomocí transformátoru u 1. stupně zdvihu jeřábu.
Druhý stupeň funguje bez problému. Při 1. stupni "neodbrzdí".


Název: Re: Jak zkontrolovat funkčnost elektrohydraulických motorů?
Přispěvatel: František Janeček 08.10.2019, 21:37
Eldru nic nebude, pokud se na dvojku zvedá.To do něj jde napětí ze sítě.Spíš se zaměřte na to co k němu z trafa přichází.Jedná se pravděpodobně o eldroregulaci zdvihu.Při jedničce je eldro napájeno ze sekundáru trojfázového transformátoru .Primár tohoto transformátoru je přípojen na rotorové napětí zdvihového motoru.Pokud je motor zabrzděn, je napětí na rotoru jmenovité a eldro odbrzdí.Tím napětí poklesne a eldro opět přibrzdí.A takhle "houpe".Na jedničku se nejezdí, slouží jen k napnutí lan.Závadu tedy hledejte spíš ve stykači, který připíná při jedničce napětí z trojfázového transformátoru, v samotném trojfázovém transformátoru, v jeho připojení na rotorové napětí zdvihového motoru, dosti také záleží na zdvihovém odporníku a v neposlední řadě na mechanickém nastavení brzdy.V obvodu eldroregulace je ještě časové relé, které slouží k zabrzdění při přechodu z dvojky na jedničku ve směru dolů aby při tom břemeno nepropadlo.


Název: Re: Jak zkontrolovat funkčnost elektrohydraulických motorů?
Přispěvatel: Zdeněk Koníček 08.10.2019, 22:00
Stykače mám zkontrolovány včetně všech pomocných kontaktů. Sice jsou tam stykače V25M a V33D ale ještě vše funguje. Ovládací obvody pracují jak mají. Časové relé v pořádku.
Transformátor při měření vinutí ohmmetrem +- vše stejné. Už jsem na třetím mostovém jeřábu a ještě jsem ani v jednom případě nenarazil na dokumentaci. Nemohu dohledat to napojení na rotorové napětí. V tom vidím asi problém. Udržba nic moc. Možná jsou jen povolené spoje. V které části bývá napojení? U rotoru jsou jen přívodní vodiče.


Název: Re: Jak zkontrolovat funkčnost elektrohydraulických motorů?
Přispěvatel: František Janeček 08.10.2019, 22:58
Hledejte ve vložce rozvaděče v níž jsou stykače vyřazující stupně zdvihového odporníku.Měly by to být ty tři vodiče z odporníku, které vyřazuje stykač čtyřky.Jsou nejblíž rotoru.


Název: Re: Jak zkontrolovat funkčnost elektrohydraulických motorů?
Přispěvatel: František Janeček 08.10.2019, 23:30
Hledejte ve vložce rozvaděče v níž jsou stykače vyřazující stupně zdvihového odporníku.Měly by to být ty tři vodiče z odporníku, které vyřazuje stykač čtyřky.Z těch silných, které vedou na silové kontakty stykače čtyřky by měly odbočovat slabší tři vodiče, vedoucí na primár trojfázového trafa.Mezi tímto vývodem z odporníku a rotorem jsou již jen skluzové články a jejich odpor je zanedbatelný takže je to vlastně rotor.


Název: Re: Jak zkontrolovat funkčnost elektrohydraulických motorů?
Přispěvatel: Zdeněk Koníček 09.10.2019, 22:27
Děkuji za praktické rady. Dám vědět jak dopadlo.


Název: Re: Jak zkontrolovat funkčnost elektrohydraulických motorů?
Přispěvatel: Jan Pátek 10.10.2019, 05:44
Tuto závadu jsem řešil včera....
Závada byla v přerušené fázi kabelu na vlečce co jde ze zdvihového motoru do odporníku a z něj do trafa 200/380V pro eldro....hned jsem si na toto téma vzpomněl :)


Název: Re: Jak zkontrolovat funkčnost elektrohydraulických motorů?
Přispěvatel: Zdeněk Koníček 14.10.2019, 22:56
Závada nalezena. Po změření napětí na třífázovém transformátoru jsem zjistil že tam je napětí 60V. Začal jsem hledat problém. Jedna fáze na sběrači rotoru neměla zanedbatelný odpor. Špatné a neudržované uhlíky dali sběrači zabrat tak moc že je to na výměnu motoru.
Velká škoda. Údržba neprovádí preventivní prohlídky a očistu.