Název: Jaké je vnitřní zapojení cívek takových elmotorů do trojúhelníku? Přispěvatel: Jan Nevoda 18.05.2011, 15:35 MODERÁTOR: .............c ívek TAKOVÝCH elektromotorů. ............ To nemohl napsat inteligentní člověk, neboť to určitě není výstižná otázka!
Elmotory kolem výkonu 10- 15kW a zapojené do trojůhelníka, ale bez propojovacích plechů ve svorkovnicích a stykačové kombinace hvězda/trojůhelník. Na víčkách svorkovnic motorů je nakresleno klasické propojení do hvězdy, ale trojůhelník je zobrazen a fakticky i zapojen bez klasického paraelního uspořádání tří propojovacích plechů-svorkovnice není na trojůhelník vůbec propojena žádnými plechy. Navíc dle dokumentace je zapojení trojůhelník napsáno jako pomalé a zapojení hvězda jako rychlé, takže přesně naopak než u klasických motorů ... Pouze jeden motor je napájen z frekvenčního měniče, ostatní jsou ovládány vždy jen jedním stykačem a přívodní kabel má vždy 6 fázových vodičů a vždy zapojeným ve svokovnici jako pro stykačovou kombinaci hvězda trojůhelník-která ale v rozvaděčích fakticky není. Máte mě zobrazení trojůhelníka na víčku bez jakývkoliv propojovacích plechů, kdy napájecí přívod je zobrazen jen třemi fázovými vodiči...šest fázových vodičů bych chápal-propojení trojůhelníka až na stykači. Název: Re: Jaké je vnitřní zapojení cívek takových elmotorů do trojúhelníku? Přispěvatel: Jirka Š. Svejkovský 18.05.2011, 20:25 To vypadá na dvojrychlostní motory. Rozběh Y/D nemá s rychlostí nic společného. Vyfoťte nebo opište štítek. Nebo alespoň typ. Nejedná se o těžký rozběh (silo, setrvačník)?
Název: Re: Jaké je vnitřní zapojení cívek takových elmotorů do trojúhelníku? Přispěvatel: Josef Pentoda 18.05.2011, 20:59 Vážený pane Nevodo. Vaše jmeno mne zůstalo v paměti s laborováním ohledně ohřevu oleje. Vy budete takovej koumák. Pokus omyl atd. No co se podívat na ten motor tak, že už to někdo dělal a je pevínutý a vnitřní zapojení je ptovedono do D. o:-) Tak budou na svorkovnici jen 3 dráty. Neznám podrobnosti a z vaší otázky nelze nic jiného vydedukovat.
Název: Re: Jaké je vnitřní zapojení cívek takových elmotorů do trojúhelníku? Přispěvatel: DYDAS 18.05.2011, 21:04 Změřte odpor mezi trojicemi svorek. Pokud jsou trojice svorek odizolovány, tak se potvrzuje předpoklad pana Svejkovského. vás pak nemusí zajímat zapojení. Svorkovnice se schematem je standardní sériová a neberte na ni zřetel.
Název: Re: Jaké je vnitřní zapojení cívek takových elmotorů do trojúhelníku? Přispěvatel: Jan Nevoda 18.05.2011, 21:48 Vážený pane Pentodo,
speciální stoj je ted doslovně obrovská fritéza s odpovídající náplní i tělesy a mám to za pakatel narozdíl od zlodějů nástupnické firmy po Elektropraga Hlinsko, kteří se nestydí prodávat speciální tělesa za ceny od 10 000 nahoru. K tématu:Motory pohání velké setrvačníky a vždy mají zapojených 6 přívodních fázových vodičů(z rozvaděče), tzn. že asi těžko bude propojení do trojůhelníka ve vinutí motoru.Navíc schéma na víčku svorkovnice je stejné jen u zapojení do hvězdy vč. klemů (jako u klasických motorů) ale u schéma zapojení trojůhelníka nejsou propojovací klemy a navíc jsou zakresleny jen 3 přívodní fázové vodiče. :o Název: Re: Jaké je vnitřní zapojení cívek takových elmotorů do trojúhelníku? Přispěvatel: Jirka Š. Svejkovský 18.05.2011, 22:00 Trefa :)
Pravděpodobně se jedná o speciální motory pro těžký rozběh. Mají upravené vinutí tak, aby se rozbíhaly i bez přepínání. Pokud chcete radu, dodejte typ, fotku štítku nebo i svorkovnice. Jinak se nepohnem. PS: Tato diskuse není místo, kde byste si měl vyřizovat osobní účty. Zdržte se prosím výpadů vůči jakýmikoliv společnostem nebo osobám. Název: Re: Jaké je vnitřní zapojení cívek takových elmotorů do trojúhelníku? Přispěvatel: Josef Pentoda 18.05.2011, 22:06 Kolega Svejkovský byl rychlejší. No když si to nakreslíte tak to vykoumáte o:-)
Název: Re: Jaké je vnitřní zapojení cívek takových elmotorů do trojúhelníku? Přispěvatel: Zdeněk Pernica 18.05.2011, 23:46 Nejedná se čistě náhodou o Dahlandrovo zapojení, kde každé vinutí má uprostřed odbočku a v "pomalém" režimu jsou obě poloviny vinutí zapojeny sériově do trojúhelníku, a v "rychlém" paralelně do dvoj-hvězdy ?
Název: Re: Jaké je vnitřní zapojení cívek takových elmotorů do trojúhelníku? Přispěvatel: Jiří Schwarz 19.05.2011, 08:09 Pravděpodobně se jedná o speciální motory pro těžký rozběh. Mají upravené vinutí tak, aby se rozbíhaly i bez přepínání. To je něco podobného jako motory, co se používají v některých starších konstrukcích výtahů? Název: Re: Jaké je vnitřní zapojení cívek takových elmotorů do trojúhelníku? Přispěvatel: Jirka Š. Svejkovský 19.05.2011, 09:20 Něco podobného. Setkal jsem se s tím u jednoho sila na dřevěné piliny. Motor 15kW jsme rozbíhali Y/D. Při Y se motor ani nepohnul a po přepnutí do D se plynule rozběhl. Je to už řádka let. Výtahové motory budou to samé, ale protože se do výtahů moc nevrtám, tak nemám informace.
Název: Re: Jaké je vnitřní zapojení cívek takových elmotorů do trojúhelníku? Přispěvatel: Martin Kurka 19.05.2011, 11:39 Reliéf zapojení ve víčku motoru je orientační pomůcka a nemusí odpovídat skutečnému zapojení motoru.
Nejvíc poví štítek motoru, tam se začíná, ten sem dejte ofocený, nebo opsaný. Motory pro rozběh opravdu velkých setrvačných hmot (setrvačníky lisů) jsou kroužkové. U lisů se kvůli tlumení kývání nechává i při běhu nějaký základní odpor v rotoru. U malých lisů může být jako odpor použit i odpor přívodních vodičů k rotoru a odpor v rotoru se nemusí ani vypínat ani přepínat. Takže klidně může být na 3 svorkách vinutí rotoru a na 3 svorkách statoru. Jestli je stator zapojen do hvězdy či trojúhelníka nepoznáte podle počtu svorek. Výtahové motory bývaly také dvouběhové - Dahlander, nebo PAM hvězda/lomená hvězda, nebo naprosto oddělená vinutí. I v tom případě je reliéf na víčku jen pro hvězdu a trojúhelník i když je vnitřní zapojení motoru diametrálně odlišné. Správné zapojení se dává jako příbal do svorkovnice. Výtahové motory, jeřábové a podobné se středně těžkým rozběhem se dělají s vírovou kotvou, za cenu mírně horší účinnosti mají velký záběrový moment a dobře tlumí kývání otáček zátěže. Podle zapojení je nepoznáte, je shodné, jako normální motor. Off topic: Ale to není o těch 10.000 Kč. To vyděláme na maškarním plese za hodinu a půl. Jenže ani tak nemáme na rozhazování (každoroční generální oprava 2 soutěžních stříkaček, oprava Avie, nové sady hadic, ... Pokud by to vyšlo, máme jako spotřebič i 3f gril na celé prace, 3x2,8kW spirály, to by asi bylo tak akorát na těch 20A. speciální stoj je ted doslovně obrovská fritéza s odpovídající náplní i tělesy a mám to za pakatel narozdíl od zlodějů nástupnické firmy po Elektropraga Hlinsko, kteří se nestydí prodávat speciální tělesa za ceny od 10 000 nahoru. 2 hasiči ::)Název: Re: Jaké je vnitřní zapojení cívek takových elmotorů do trojúhelníku? Přispěvatel: Jan Nevoda 20.05.2011, 20:15 Motory jsou s dvojtou hvězdou.Vlastn í napájení 3f je provedeno - připojeno vždy pro hvězdu jednou trojcí vodičů a druhá trojce vodičů napají trojúhelník,tzn. prakticky hvězda a trojúhelník nemají společné napájecí vodiče. (ve svorkovnici motoru je šest svorek)
Označení štítku: D/ 2x hvězda , otáčky 725/1450, 380V pro oboje zapojení, 8/10- 8/14kW Posílám i schéma silového propojení stykačů. Stále mě není jasné jak přesně jsou vnitřně zapojeny cívky v motoru pro obě kombince a to v obou případech bez fyzicky přítomných klemů ve svokrovnici? Název: Re: Jaké je vnitřní zapojení cívek takových elmotorů do trojúhelníku? Přispěvatel: Jan Nevoda 20.05.2011, 20:38 schema
Název: Re: Jaké je vnitřní zapojení cívek takových elmotorů do trojúhelníku? Přispěvatel: Petr Doležal 20.05.2011, 21:10 Vyberte si
Název: Re: Jaké je vnitřní zapojení cívek takových elmotorů do trojúhelníku? Přispěvatel: Martin Kurka 21.05.2011, 23:58 Vážený pane Nevodo,
srovnejte si sám co jste původně psal o jediném stykači Pouze jeden motor je napájen z frekvenčního měniče, ostatní jsou ovládány vždy jen jedním stykačem a přívodní kabel má vždy 6 fázových vodičů a vždy zapojeným ve svokovnici jako pro stykačovou kombinaci hvězda trojůhelník-která ale v rozvaděčích fakticky není. a co pak kreslil - tři stykače.Nakonec jste dodatečně zjistil ze štítků i ze schematu, že se jedná o klasické Dahlanderovo zapojení dvojrychlostní ho motoru D/YY = trojúhelník/lomená hvězda = trojúhelník nižší otáčky (poloviční) a lomená hvězda vyšší otáčky. Zapojení sice vypadá jako klasický rozběh Y/D, ale je jiné pořadí svorek na motoru (fázování) a motor je samozřejmě jinak vinutý. Název: Re: Jaké je vnitřní zapojení cívek takových elmotorů do trojúhelníku? Přispěvatel: Jan Nevoda 22.05.2011, 16:09 Ale na praktickém sepnutí jen jednoho stykače na D trvám! Lisy jsou totiž provozovány jen na pomalo a to je na D a je vždy sepnut od zapnutí po vypnutí jen jeden stykač!! Proto mě také velmi zajímá jaké je vlastně vnitřní zapojení cívek motoru a to zejména do D !
Na Y jsou totiž v rozvaděči klasicky zapojeny dva jiné stykače!- je využito 6 přívodních fázových vodičů A situace jak jsem popsal i přesně odpovídá nákresu na víčku motoru! tj. na D jsou zakresleny jen tři fázové vodiče! Takže se v případě D rozhodně nejedná o prakticky stejné zapojení jako u klasické kombinace Y/D Děkuji za pochopení a trpělivost. Název: Re: Jaké je vnitřní zapojení cívek takových elmotorů do trojúhelníku? Přispěvatel: Kalina Jiří 22.05.2011, 21:04 Pane Nevodo,
podívejte se na schéma v předchozím příspěvku pana Kurky. Při nižších otáčkách je sepnut pouze stykač K2, při vyšších otáčkách je sepnut stykač K1 a zároveň s ním stykač K3. Název: Re: Jaké je vnitřní zapojení cívek takových elmotorů do trojúhelníku? Přispěvatel: Jan Nevoda 22.05.2011, 21:36 Děkuji za upozornění, nějak jsem se předtím obrázku podrobně nevěnoval-nesrovnal zejména vnitřní zapojení cívek motoru, které samozřejmě logicky odpovídá mým motorům.
"Zapojení sice vypadá jako klasický rozběh Y/D, ale je jiné pořadí svorek na motoru (fázování) a motor je samozřejmě jinak vinutý." Ale zarazila mě ta formulace, která není úplná a přesná, protože se samozřejmě v případě D u mých motorů nespínají DVA stykače jako klasické kombinace Y/D, takže jsem se pak nevěnoval přesněji onomu obrázku, který ale jasně odpověděl na můj dotaz. Děkuji. Název: Re: Jaké je vnitřní zapojení cívek takových elmotorů do trojúhelníku? Přispěvatel: Josef Pentoda 22.05.2011, 21:53 A je konec legrace. (dance)
Název: Re: Jaké je vnitřní zapojení cívek takových elmotorů do trojúhelníku? Přispěvatel: Filip 5555 04.05.2014, 20:06 , pročetl jsem si diskuzi, řeším zapojení motorů, kde nemám zkušenosti s tímto zapojením a proto prosím zkušenější o radu.Svorkovni ci motoru jsem vyfotil a změřil odpory.Děkuji za reakce.
Název: Re: Jaké je vnitřní zapojení cívek takových elmotorů do trojúhelníku? Přispěvatel: Filip 5555 04.05.2014, 20:08 Ještě zapojení druhého motoru - v příloze
Název: Re: Jaké je vnitřní zapojení cívek takových elmotorů do trojúhelníku? Přispěvatel: Martin Kurka 05.05.2014, 09:48 Vážený pane Filipe 5555,
jde o motory s dvojím nezávislým vinutím. Jedno má vyvedené pouze konce hvězdy - to je pro 1000otáček synchronních to znamená 6polový motor. To je motor v motoru a jeho vinutí začíná číslem 6C. Druhý motor v motoru je klasický Dahlander D/YY to jsou vinutí začínající 4C a 8C poměr synchronních otáček je 1:2 a poměr výkonů 1:1,5 - ve 4pólovém do D v 8 pólovém s vyšším výkonem do YY. Dahlander má ve vyšších otáčkách i vyšší výkon, takže to vypadá na motory z jeřábu, dopravníku, nebo obráběcího stroje. Podle tvaru motoru mi to mírně připomíná jeřábové Demag motory. Zapojení dahlanderu najdete v každé lepší příručce i s případnou reverzací, nebo zde o pár odpovědí výše pro jeden směr. Jediné s čím možná budete laborovat jsou změry otáčení, u Vámi udaného značení mi není jasné, zda jsou čísla 1,2,3, za písmenkem opravdu začátky vinutí, nebo pořadí připojení do svorkovnice v rozvaděči. Rozhodně u takto velkých motorů není žádná sranda v Dahlaneru když z vyšších otáček přepnete na nižší ale reverzovaně. Zkoušejte směry obou rychlostí naprázdno a z klidu motoru zapnutím hlavního jističe. Název: Re: Jaké je vnitřní zapojení cívek takových elmotorů do trojúhelníku? Přispěvatel: Kastner Lubomír 06.05.2014, 05:58 A proč potřebujete znát vnitřní zapojení cívek elektromotoru? Pak ale musíte prozradit, kolik drážek má stator. Podle počtu drážek je závislý počet vnitřních cívek a tím pádem i zapojení jednotlivých cívek. A jde ještě o to, zda je to vinuto např. trojcívkami, čtyřcívkami apod. Navíjení elektromotorů a zapojování jednotlivých cívek není jednoduchá věc a pro laika zcela napochopitelná zvláště když např. stejný motor můžeme navinout a zapojit různě, právě podle počtu drážek statoru.
Název: Re: Jaké je vnitřní zapojení cívek takových elmotorů do trojúhelníku? Přispěvatel: Filip 5555 06.05.2014, 15:22 Děkuji za odpovědi.Nepot řebuji znát VNITŘNÍ zapojení motoru, ale jak ho připojit do sítě a ovládat.
Vyzkouším podle p.Kurky zapojení "nanečislo" než objednám materiál pro výrobu.Jedná se o staré ruské motory pro odkúrování stromů, kdy mě zaskočil počet vývodů. Mohu vyfotit výrobní štítek v azbuce, bude-li to k něčemu. Název: Re: Jaké je vnitřní zapojení cívek takových elmotorů do trojúhelníku? Přispěvatel: kohum 14.07.2016, 11:26 Proč se užívá výraz lomená hvězda když jde o dvojitou hvězdu.Lomená hvězda se užívá u transformátorů při nesouměrném zatížení.Dík za odpověď.
Název: Re: Jaké je vnitřní zapojení cívek takových elmotorů do trojúhelníku? Přispěvatel: Jirka Š. Svejkovský 14.07.2016, 14:00 Proč se užívá výraz lomená hvězda když jde o dvojitou hvězdu.Lomená hvězda se užívá u transformátorů při nesouměrném zatížení.Dík za odpověď. I vy hnidopichu. 8) PS: Proč za tečkou ve větě nemáte mezeru, otazník na konci tázací věty a čárku mezi větami v souvětí, když tam podle pravidel mají být? Název: Re: Jaké je vnitřní zapojení cívek takových elmotorů do trojúhelníku? Přispěvatel: Fuk Tomáš 15.07.2016, 11:24 Proč se užívá výraz lomená hvězda když jde o dvojitou hvězdu.Lomená hvězda se užívá u transformátorů při nesouměrném zatížení.Dík za odpověď. A proč vnější vrstvu na kmeni (kůru) označujete termínem kúra, což je léčebná procedura?Název: Re: Jaké je vnitřní zapojení cívek takových elmotorů do trojúhelníku? Přispěvatel: Milan Hudec 15.07.2016, 19:51 Jelikož jsme na odborném portálu držel bych se spíše výrazu borka (dance)
Název: Re: Jaké je vnitřní zapojení cívek takových elmotorů do trojúhelníku? Přispěvatel: Zdenek Hejčl 15.07.2016, 20:33 Milane, samice od borce, je snad borka, ne? :D
Tak, kde je pravda??? Název: Re: Jaké je vnitřní zapojení cívek takových elmotorů do trojúhelníku? Přispěvatel: Jiří Schwarz 15.07.2016, 21:33 Já také nevím proč se zařízení pro svedení bleskového proudu jmenuje hromosvod...
A nebo proč se v jaderné fyzice používá termín poločas rozpadu, když to označuje v podstatě čas polorozpadu... ;D Název: Re: Jaké je vnitřní zapojení cívek takových elmotorů do trojúhelníku? Přispěvatel: Fuk Tomáš 15.07.2016, 21:42 A nebo proč se v jaderné fyzice používá termín poločas rozpadu, když to označuje v podstatě čas polorozpadu... ;D Asi ze stejného důvodu, z jakého se šířce na úrovni poloviny maxima říká pološířka ;)Název: Re: Jaké je vnitřní zapojení cívek takových elmotorů do trojúhelníku? Přispěvatel: kohum 14.09.2016, 19:43 I vy hnidopichu. 8) PS: Proč za tečkou ve větě nemáte mezeru, otazník na konci tázací věty a čárku mezi větami v souvětí, když tam podle pravidel mají být? [/Zquote] (Zde někdo nečetl pravidla! To musí někdo opravit a opozdí to zveřejnění!).Myslím,že neřešíme gramatiku,ale co je zapojení do lomené hvězdy. Očekával jsem vaše vyjádření. Název: Re: Jaké je vnitřní zapojení cívek takových elmotorů do trojúhelníku? Přispěvatel: Petr Liskar 14.09.2016, 20:17 Asi ze stejného důvodu, z jakého se šířce na úrovni poloviny maxima říká pološířka ;) Ach. Teď už plně chápu význam slova "plnoštíhlá"... ::)Název: Re: Jaké je vnitřní zapojení cívek takových elmotorů do trojúhelníku? Přispěvatel: Antonín Londa 04.04.2020, 15:58 (Zde někdo nečetl pravidla! To musí někdo opravit a opozdí to zveřejnění!) ještě zpátky k celým motorům, ne polomotorům..
Má někdo zkušenosti se zapojením a provozem tohoto motoru? Díky za odpověď.. Název: Re: Jaké je vnitřní zapojení cívek takových elmotorů do trojúhelníku? Přispěvatel: Kastner Lubomír 04.04.2020, 18:44 To je klasický dvojotáčkový motor 4/6. Jedno vinutí je 6 pól pro 981 ot, druhé vinutí 4 pol je pro 1400 otáček. Jen je nutné řádně sfázovat pořadí fází, aby se motor točil v obou režimech stejně. Na tom zapojení není vůbec nic složitého. 3 dráty k jednomu vinutí pro jedny otáčky a 3 dráty k druhému vinutí pro druhé otáčky. Pro zkušené elektrikáře - motoráře žádný problém.
Název: Re: Jaké je vnitřní zapojení cívek takových elmotorů do trojúhelníku? Přispěvatel: Antonín Londa 04.04.2020, 21:40 (Zde někdo nečetl pravidla! To musí někdo opravit a opozdí to zveřejnění!) díky za info, ovšem tem motor by měl být zapojený při rozběhu do Y - D a to jak pro které otáčky? Tedy asi s třemi a třemi (celkem šesti) dráty to nevystačí...
A to mi hlavně šlo, kdo ten motor a jeho zapojení zná prakticky. Název: Re: Jaké je vnitřní zapojení cívek takových elmotorů do trojúhelníku? Přispěvatel: Zdenek Hejčl 04.04.2020, 22:10 Štítkové údaje jsou dostačující, pro běžného elektrikáře a ten by si s tím měl snadno poradit.
Z toho vyplývá, že si nevíte rady. Do hvězdy nelze zapojit... Název: Re: Jaké je vnitřní zapojení cívek takových elmotorů do trojúhelníku? Přispěvatel: Václav Třetí 05.04.2020, 00:05 Je-li na svorkovnici pouze šest vývodů, nelze přepínat Y/D.
Tři vývody jsou z vinutí 380V, 110kW , 208A, 1400 n/min, a tři vývody jsou z vinutí 380V, 80kW, 163A, 980 n/min. |