Diskuse Elektrika.cz

HYBRIDNÍ zóna => Oblast definic pojmů => Téma založeno: začínající student 05.09.2012, 20:22



Název: Proč je v motorovej zásuvce napětí 400V?
Přispěvatel: začínající student 05.09.2012, 20:22
Jsem studentem el.školy.
Jak se přišlo na motorovou zásuvku (400V),  že v ní je 400V?
Když máte 1f zásuvku 230V, 2f je 460V, 3f 690V?


Název: Re: Proč je v motorovej zásuvce napětí 400V?
Přispěvatel: Jirka Š. Svejkovský 06.09.2012, 20:41
Vy jste student elekrotechnick é školy? Které? Jaký ročník?



Název: Re: Proč je v motorovej zásuvce napětí 400V?
Přispěvatel: věčný student 06.09.2012, 20:47
Jsem studentem el. školy.
Jak se přišlo na motorovou zásuvku (400V),  že v ní je 400V?
Když máte 1f zásuvku 230V, 2f je 460V, 3f 690V?

Konvence:
230 * 3½ = přibližně 400


Název: Re: Proč je v motorovej zásuvce napětí 400V?
Přispěvatel: začínající student 06.09.2012, 20:49
1 ročník


Název: Re: Proč je v motorovej zásuvce napětí 400V?
Přispěvatel: začínající student 06.09.2012, 20:50
konvence? O tom jsem neslyšel.


Název: Re: Proč je v motorovej zásuvce napětí 400V?
Přispěvatel: Petr Doležal 06.09.2012, 20:50
Konvence ne, matematika a fyzika
Obrázek od kolegy Drdy


Název: Re: Proč je v motorovej zásuvce napětí 400V?
Přispěvatel: věčný student 06.09.2012, 20:54
Konvence ne, matematika a fyzika

Konvencí jsem myslel to, že 400 / 3½ = 230,9401077, čili se to dobře zaokrouhlí na 230.


Název: Re: Proč je v motorovej zásuvce napětí 400V?
Přispěvatel: začínající student 06.09.2012, 21:01
Hezký obrázek ale moc my toho neřekl.
Mohl by mi někdo to vysvětlit jako ve škole?


Název: Re: Proč je v motorovej zásuvce napětí 400V?
Přispěvatel: začínající student 06.09.2012, 21:03
Konvencí jsem myslel to, že 400 / 3½ = 230,9401077, čili se to dobře zaokrouhlí na 230.

Jde mi toto jak se přišlo na 400V.


Název: Re: Proč je v motorovej zásuvce napětí 400V?
Přispěvatel: Petr Doležal 06.09.2012, 21:03
Kdysi mělo toto vysvětlení úspěch a tak dám znova:

Představte si ciferník, který má poloměr 230mm. Střed ciferníku je N. L1 bude číslo 12, L2 číslo 4, L3 číslo 8. Vy se převtělíte v mravenečka. Ze středu ujdete k libovolné fázi 230mm, ale mezi fázemi navzájem (číslice 12, 4, a osm) však již 400mm. Zkuste si to namalovat a přeměřit.


Název: Re: Proč je v motorovej zásuvce napětí 400V?
Přispěvatel: Jan Kelbich 06.09.2012, 21:11
Konvencí jsem myslel to, že 400 / 3½ = 230,9401077, čili se to dobře zaokrouhlí na 230.

Naopak, tohle je právě ta matematika. Knovence je to, že máme v síti právě 400 V (= dáno normou).
Mimochodem, já bych těch 230,9401077 V tedy zaokrouhlil na 231 V.

To začínající student :

Ohaduji, že právě začínáte SŠ elektro. Předpokládám, že vás zajímá právě to, proč je poměr Uf/Us = 1/sqrt(3) . Vysvětlit potřebné znalosti, které podle položené otázky zatím asi nemáte, je poněkud nad "síly" tohoto fóra (např. střídavé fyzikální veličiny, harmonické funkce, jejich tranformace na vektory, komplexní čísla a operace s nimi, Kirchhoffovy zákony, atd.).
Takže nejlepší bude, když si buď počkáte na výklad ve škole, nebo si toto najdete na webu nebo v literatuře. Stručný výklad momentálně asi nepochopíte.

Pan Doležal vám sem dal názorný obrázek i výklad, nevím zda vám v tuto chvíli pomůže. Ale v každém případě přeju úspěchy při studiu i vlastním bádání.

Mimochodem, co je to ta "motorová zásuvka" ? (To ještě neznám.)



Název: Re: Proč je v motorovej zásuvce napětí 400V?
Přispěvatel: začínající student 06.09.2012, 21:26
(Zde někdo nečetl pravidla! To musí někdo opravit a opozdí to zveřejnění!) počkám na vysvětlení ve škole.
Ještě 1 drobnost myslel jsem že elektrika je o zapojení 3 drátků. To už vím že to bylo velice najivní myšlenka.
Tak že v drátech je napětí 400V a na 230V je jak jste psal 400 / 3½ = 230,9401077 .

Měl bych mnoho otázek ,  ale (nevím jestli se najde osoba která by měla chuť a věnovat mi trochu času nechci vás tady nějak obtěžovat ) vím že když jste začínaly museli jste si to samy nastudovat.
Poradíte mi nějako odbornou literaturu nebo je dobré odebírat nějaký elektro časopis?


Název: Re: Proč je v motorovej zásuvce napětí 400V?
Přispěvatel: začínající student 06.09.2012, 21:28
Mimochodem, co je to ta "motorová zásuvka" ? (To ještě neznám.)


[/quote]

JJ no to se říká lidově elektrikáři asi ne .


Název: Re: Proč je v motorovej zásuvce napětí 400V?
Přispěvatel: Hugo K. 06.09.2012, 21:30
to Kelbich
Právě jste na sebe prozradil, že nejste z venkova. :)
Tam se 3f rozvodům říkalo  motorové. Dříve narození toto označení užívají dodnes.Zřejmě proto, že na 3f zásuvku se připojoval motor, nejlépe ten v boudě na  kolečkách. Na boku boudy trčela plochá řemenice a jedním motorem se poháněly   dle potřeby různé stroje. A že to byl  opravdu MOTOR. Váha v desítkách kg.


Název: Re: Proč je v motorovej zásuvce napětí 400V?
Přispěvatel: Miroslav Minařík 06.09.2012, 21:33
Mimochodem, co je to ta "motorová zásuvka" ? (To ještě neznám.)




JJ no to se říká lidově elektrikáři asi ne .

Motorová zásuvka není extra typ třífázové zásuvky, ale standardní (jakákoliv) zásuvka určená pro připojení spotřebiče s motorem nebo obdobnou zátěží. Resp. zásuvka připojená na motorový obvod.
Toliko moje stařičké poznámky ...


Název: Re: Proč je v motorovej zásuvce napětí 400V?
Přispěvatel: začínající student 06.09.2012, 21:35
Elektrikářů moc z venkova není. ;D


Název: Re: Proč je v motorovej zásuvce napětí 400V?
Přispěvatel: Jan Kelbich 06.09.2012, 21:46
Pár webů k tématu ...


Název: Re: Proč je v motorovej zásuvce napětí 400V?
Přispěvatel: Daniel Reiský 06.09.2012, 21:49
Jsem studentem el.školy.
Jak se přišlo na motorovou zásuvku (400V),  že v ní je 400V?
Když máte 1f zásuvku 230V, 2f je 460V, 3f 690V?

Kolegové! Neptá se onen student na velikost napětí, tedy proč zrovna 400V, resp. 230V/1f? Ne třeba 700V, 135V, či 80V. Spíše jsem to pochopil takto, ale to musí objasnit on.

Pak je třeba vygooglovat si historii výroby elektřiny a důvody transformace napětí, přenosu a jak psal kolega Kelbich, je toho víc ...


Název: Re: Proč je v motorovej zásuvce napětí 400V?
Přispěvatel: Jirka Š. Svejkovský 06.09.2012, 22:01
Ne, student se ptá, proč je zásuvka na 400V a ne na 460V. Nepochopil vektorovou matematiku třífázové soustavy.

Milý budoucí kolego. Jestli jste právě nastoupil na střední odbornou školu, připravte se na to, že po vás budou chtít znalosti z matematiky a z fyziky. Nepodceňujte předměty, jako elektrotechnik a nebo technologie.

Odkud jste? Možná byste tu našel konzultanta.

Vybral jste si krásný obor, držte se ho.


Název: Re: Proč je v motorovej zásuvce napětí 400V?
Přispěvatel: začínající student 06.09.2012, 22:11
Odkud jste? Možná byste tu našel konzultanta.
Myslíte že by někdo chtěl ztrácet čas, dneska mi lidé přijdou docela neochotny . (nevím jak se chová kolega ke kolegovi).



Název: Re: Proč je v motorovej zásuvce napětí 400V?
Přispěvatel: Daniel Reiský 06.09.2012, 22:19
Máte dobré zkušenosti s mačkacími dutinky?

Nemyslíte lisovací dutinky? Ten rodný jazyk  :'(
Bude lepší, když vložíte foto z netu, hned bude jasné, o čem hovoříte.

Vzhledem k Vašemu mládí, máte docela brzo pokřivený pohled na společnost. Kdyby to kolega Svejkovský nemyslel vážně, těžko by to psal, ne? Když si přečtete jednotlivá témata, zjistíte, že ochotných lidí je tu většina. Když vás někdo "smázne",  neznamená to neochotu, ale rozum. Neděláte, resp. neučíte se v oboru, kde se chyby odpouští.

Na druhou stranu, když se čtvrtý den ve škole zajímáte o teorii elektrotechnik y, asi to myslíte se studiem vážně.  (dance) Jen tak dál.


Název: Re: Proč je v motorovej zásuvce napětí 400V?
Přispěvatel: Jiří Mudra 06.09.2012, 22:24
Vždycky je to o lidech... Myslím si, že když budete zvídavý, chápavý (ev. i pracovitý),  že si vás někdo v okolí pod křídla bude ochoten vzít. S trochou štěstí...
O vědomosti se nebojte, nebude to moc dlouho trvat spoustu věcí se dozvíte... a nebojte se lektorů ptát.