Diskuse Elektrika.cz

Pracovní zóna => -B- 30 denní zóna dostupných diskusí => Téma založeno: Jan Pozler 04.03.2016, 19:50



Název: Je nutné převinout 50Hz elektromotor při provozu na 60Hz?
Přispěvatel: Jan Pozler 04.03.2016, 19:50
Potřeboval bych klasický 1f asynchronní elektromotor s pevným kondenzátorem a hodnotách 750W 1400 ot. 230V 50Hz zapojit do sítě 240V 60Hz.

Musí se motor převinout, nebo stačí změnit hodnotu kondenzátoru?
Dle mého názoru by to měl motor bez problému zvládnout, krom toho, že se zvýší otáčky o 20%,  ale jelikož to není běžná věc, tak si nejsem vůbec jistý a spoléhám na kvalitu zde diskutujících.


Název: Re: Je nutné převinout 50Hz elektromotor při provozu na 60Hz?
Přispěvatel: Jiří Schwarz 04.03.2016, 21:33
Ještě se změní jedna maličkost - vinutí motoru bude mít při větší frekvenci větší indukčnost, poteče jím tedy menší proud a tak bude mít motor menší výkon.
Takže záleží na tom, jestli tam máte nějakou  výkonovou rezervu.
Záleží také na tom, co bude motor pohánět, jak moc se při vyšších otáčkách zvětší zatížení motoru, jak moc stoupne požadavek na výkon motoru.


Název: Re: Je nutné převinout 50Hz elektromotor při provozu na 60Hz?
Přispěvatel: raj 04.03.2016, 21:36
Citace
Musí se motor převinout, nebo stačí změnit hodnotu kondenzátoru?
Nedělal bych ani jedno z toho.
Prostě se bude točit rychleji, ztráty v železe 10Hz nerozhodí,  teoreticky by se měl zvýšit  proud kondenzátorem, nicméně se zároveň zvýší reaktance pomocného vinutí,  takže zase nic ...
Maximálně bych vyměnil kondenzátor za kvalitnější,  pokud nabydete podezření,  že je to 50Hz "shit". (tyto kondenzátory se často dělají kvůli ceně dost "na hraně") 


Název: Re: Je nutné převinout 50Hz elektromotor při provozu na 60Hz?
Přispěvatel: Jan Pozler 05.03.2016, 09:35
. Také si myslím, že bude stačit dát kvalitnější kondenzátor. Ztrátu výkonu nepotřebuji řešit. 3f motory mají dnes už z výroby štítky na motoru s hodnotami pro obě frekvence.  Kde se teda zvyšují s frekvencí otáčky a výkon a klesá proud a cos. U 1f to nikde není psáno, takže jsem si nebyl 100% jistý.


Název: Re: Je nutné převinout 50Hz elektromotor při provozu na 60Hz?
Přispěvatel: Martin Kurka 05.03.2016, 22:15
Také nevidím u takto malého motorku velké nebezpečí z hlediska přetížení vinutí při chodu motoru naprázdno.
Jednoduchá metoda je porovnat při zátěži motoru proudy hlavním i pomocným vinutím při 50Hz a při 60Hz. Měly by být zhruba stejné.

Ovšem při porovnání štítků duálních motorů pro 50 i 60Hz si povšimněte jedné důležité věci.
Výkon motoru je při obou variantách frekvence konstantní.

To znamená, že daný motor se nesmí na 60Hz zatížit vyšším mechanickým výkonem na hřídeli než při 50Hz.

Ale potřebná výkon motoru se počítá podle vzorce
P[kW]= (Pi/30 000) * M[Nm] * n[ot/min]
A strašně záleží na charakteristic e mechanické zátěže - co dělá moment při rostoucích otáčkách.
U výtahové a navíječkové charakteristik y je s otáčkami moment konstantní. Potřebný výkon motoru s otáčkami lineárně stoupá.

Většinou moment lineárně s otáčkami roste (kalandrová či hoblovková charakteristik a )- tím pádem stoupá potřebný výkon se čtvercem otáček.

Ale třeba u ventilátorové či charakteristic e odstředivých čerpadel stoupá moment se čtvercem otáček. A potřebný výkon motoru už s třetí mocninou otáček.

Pouze velmi málo strojů má charakteristik u inverzní - moment je úměrný převrácenému poměru otáček. Pak je potřebný výkon motoru konstantní.


Tudíž, nejdůležitější u stroje konstruovaného pro motor 50Hz, jehož motor napájíme 60Hz (vyšší frekvencí) musíme upravit jeho konstrukci,  aby motor (a strojní skupiny = spojky, hřídele, ozubení...) nebyl přetěžován.
Teda je nutné buď upravit převodovku (např velikost řemenic),  aby otáčky stroje byly shodné, nebo upravit tok materiálu či odpor materiálu ve stroji (například škrcení vsduchu na sání odstředivého ventilátoru),  aby potřebný výkon na hřídeli byl shodný jako při 50Hz.
Například motoru proa 50Hz při napájení 300Hz (pokud se neroztrhne odstředivou silou jeho rotor) se většinou vylámou lopatky jeho ventilátoru protože jsou mechanicky natolik přetížené, že výkon motoru jde z velké části do vlastního chladicího ventilátoru