Pavel68
Neverifikovaný uživatel @1
Offline
|
|
« kdy: 30.05.2012, 23:28 » |
|
Kolega zakoupil již sestavenou stykačovou kombinaci hvězda-trojúhelník (včetně časového spinače)- kterou jsem mu pomáhal zapojovat. Po shlédnutí dodaného schématu si myslím, že jsou některé (spínací) kontakty stykačů v zapojení zbytečné:
1. Nejdříve sepne čas. relé K1 a jeho kontakt K1............ ..Poté stykač Q13 a jeho kontakt Q13........... ....Potom stykač Q11 a jeho oba spínací Q11 Takto je to zapojeno proto, aby nejdříve sepnul , ,hvězdový,, stykač a teprve potom stykač , ,stálý,, - tedy nejdříve nulový bod a potom přívod napětí. Podle mě je ale jedno, který kdy sepne - vyšlo by nastejno, kdyby se nejdříve přivedlo napětí do motoru a pak se vinutí sepnulo do hvězdy. (anebo i oba stykače současně)...........ted y zbytečnost kontaktů Q11 a Q13.
2. V tomto zapojení i (ne)smysl kontaktu Q15. .............. ...Pokud sepne stálý stykač Q11, pak jeho spínací vytvoří jeden stejný bod (potenciál) - na kterém pak zbytečně spíná Q15 ?
(V diskusích se zde uvádí, že by se mělo používat speciální časové relé, které při přepínání , ,počká,, až dohasne oblouk od hvězdy, a teprve pak spustí trojúhelník. Toto si asi každý neuvědomí, já kdysi použil normální časové s přepínacím kontaktem - zařízení sice chodilo, ale zřejmě dochází k většímu opotřebování kontaktů, pokud ne přímo ke zkratům, i když se zapojují blokovací kontakty - to jen pro připomenutí :-)
Tedy: zbytečnost všech tří paralelních spínacích kontaktů? - pokud se vynechají, obvod bude fungovat také? (přídrž a blokovací- ty jsou jasný :-)
|
|
|
|
Jiří Schwarz
Offline
|
|
« Odpověď #1 kdy: 31.05.2012, 08:36 » |
|
Tedy: zbytečnost všech tří paralelních spínacích kontaktů? - pokud se vynechají, obvod bude fungovat také? (přídrž a blokovací- ty jsou jasný :-)
Výrobce je zpravidla lakomec a nedá do výrobku nic, co by tam být nemuselo, co by jeho výrobu prodražilo. I kousek drátu něco stojí a především jeho připojení něco stojí... Asi to má výrobce vyzkoušené, že tím omezí nějaké rizikové stavy při zapínání,přepínání, krátkodobém poklesu napájení,...
|
Jako tvrdá Chodská palice nemám rád přísloví o tom, že moudřejší ustoupí. Když moudřejší ustoupí, hlupák si prosadí nesmysl! Příspěvky psané kurzívou berte s velkou rezervou a nadhledem :-)
|
|
|
Václav 3
|
|
« Odpověď #2 kdy: 31.05.2012, 10:25 » |
|
Opatření zbytečná nejsou, jak napsal kol. Schwarz, výrobci šetří, taže nic zbytečného nepoužívají, pouze počítají s případnými změnami vlastností prvků v průběhu jejich stárnutí a s nestandardními situacemi, výrobek také mají (i když je to v tomto případě pouze polotovar) dlouhodobě zkoušený a homologovaný.
|
|
|
|
|
|
Pavel68
Neverifikovaný uživatel @1
Offline
|
|
« Odpověď #4 kdy: 31.05.2012, 12:13 » |
|
Nechapem, co vlastne riesite.. kupili ste si vyrobok, zapojili podla navodu a pouzivate podla navodu.. Nechapem, preco by ma malo trapit, ako je vyrobok zapojeny.. zodpoveda za to niekto iny...
Nechápete..... .............. .......Vy jste nikdy nezapojoval a nevymýšlel svoje zapojení se stykači, příp. jinými obvody??? Přeci mě zajímá, proč to je zapojené takto - pokud to má nějaké opodstatnění, budu se toho držet při dalším příležistostné m zapojování. Např. ne vždy máte možnost takovou kombinaci hned koupit a ne ždy máte po ruce stykače, které mají potřebný počet kontaktů (jako např. starý dobrý V16M apod)............. Uvítal bych spíš odpověď k věci - ale nentrápit se tím, to je taky řešení
|
|
|
|
Jiří Buben
Offline
Revize a údržba elektrických zařízení a strojů
|
|
« Odpověď #5 kdy: 31.05.2012, 13:04 » |
|
Nevím haké je v kombinaci použito časové relé, ale pravděpodobně je zapojení kontaktů Q11 a Q13 provedeno z důvodu poruchy relé K1. Pokud by totiž došlo k jeho poruě, pak nesepne stykač Q11 a na motor se nedostane napětí. Jestliže by bylo zapojení privedeno taj, že i při poruše relé K1 sepne stykač Q11, pak se suce mltor nerozběhne, protož stykač Q13, nepropojí druhou stranu cívek motiru, ale na straně stykače Q11 zustane na motoru nsoětí. To je nebezpečnpe pro obsluhu, protože když se ji motir nerozběhne, můůze zapomenout vypnout ovládání tlsčítkem 0 nebo hlavní vypúnač a s klidem se mlže oustit do opravy, přičemž na motoru je stále přivedeno nspětí od stykače Q 11 a po otrvření svorkovnice motoru nastává ohrožení obsluhy. Zkrátka výrobce se to snaží udělat blbuvzdirné. Kontakt Q15 může mít podobnou funkci.
|
Revizní technik E2/A Údržba a opravy elektrických zařízení strojů, průmyslových elektroinstala cí a hromosvodů. Dřevozpracujíc í průmysl a prostory se zvýšeným nebezpečím požárů. Stále se učím.....
|
|
|
|
Zdenek2752
|
|
« Odpověď #7 kdy: 31.05.2012, 17:36 » |
|
Je mi sympatický přístup Pavla68 k práci. Dost často je co zlepšovat. Vykonávat něco slepě a bez přemýšlení nepovažuji za správné. Přemýšlení pro někoho není trápení.
|
|
|
|
Vít Rotrekl
Offline
|
|
« Odpověď #8 kdy: 31.05.2012, 18:16 » |
|
Kriste pane, teď koukám jaké jsem z mobilu udělal šílené překlepy. Asi budu muset zajít k očnímu. Nevím na jakým mobilu píšete, ale já s tím mám taky obrovskej problém...Když ta virtuální klávesnice je tak malinkatá, a já mám velký tlapy.
|
Mírně pokročilý RT
|
|
|
Pavel68
Neverifikovaný uživatel @1
Offline
|
|
« Odpověď #9 kdy: 31.05.2012, 20:44 » |
|
Souhlasím s vámi p. Buben - může jít o zvýšení bezpečnosti, aby na vinutí motoru nebylo napětí pouze z jednoho stykače v případě chyby časového relé. (které je určitě na poruchy choulostivější). Mám za to, že z toho samého důvodu některá zapojení řešila i úplné vyřazení časového relé po přepnutí do trojúhelníka. Ještě budu časem přemýšlet o kontaktu Q15
|
|
|
|