Název: Jak funguje v obytném vozidle poruchová smyčka Přispěvatel: Martinkraj 07.07.2021, 21:01 Jak správně postupovat při zapojení měniče v obytném vozidle?
Postupem času se setkávám s různými druhy měničů "a co ves to jiný pes". Teď budu zapojovat Victron 12/375 a přímo v manuálu je uvedeno, že se zemnící svorka má spojit se zemí. U obytného vozidla lze těžko aplikovat zemnění vozidla zemnící tyčí, tak nechápu co to má za smysl. Může mi někdo vysvětlit, jak v tomto případě funguje poruchová smyčka? (Původní prý jasná otázka tématu zněla : "zemnění měniče Vicron 12V/375?") Název: Re: Jak funguje v obytném vozidle poruchová smyčka Přispěvatel: Velký Bobeš 08.07.2021, 11:29 Ten návod se odvolává na ochranu nulováním. Proto je pro mě technicky nevěrohodný. :-[
Název: Re: Jak funguje v obytném vozidle poruchová smyčka Přispěvatel: Martinkraj 08.07.2021, 18:55 Ten návod se odvolává na ochranu nulováním. Proto je pro mě technicky nevěrohodný. :-[ no popravdě mu taky moc nerozumím. Pokud to vezmu logicky a co jsem zjistil. Měnič má toroidní trafo takže žádný modifikovaný sínus. Kontakty PE na schuko zásuvce jsou přímo propojené s kostrou měniče. Nulový výstup je plovoucí a v základním nastavení měniče tudíž není propojen se svorkou PE. Toto základní nastavení by mělo vyhovovat v případě zapojení měniče bez další rozvodné sítě ( že si na měnič napojím další např. zásuvky) měnič musí být spojen s kostrou a dle měření a i návodu je vstup DC a výstup AC galvanicky oddělen. V případě, že chci na měnič napojit již zmíněné zásuvky tak už se jedná o síť a v měniči musím plovoucí nulový výstup napojit na svorku PE. Pak už dát do obvodu proudový chránič a vše zapojit jako u sítě TN-S. Pokud se vrátím k prvnímu typu zapojení, je zvláštní, že v manuálu není nikde upozornění na to, že v případě ukostření záporného pólu baterie může dojít alespoň dle mého názoru k porušení galvanického oddělení v případě poruchy a může dojít k zásahu el. proudem. Může někdo znalý potvrdit či vyvrátit moji domněnku? Název: Re: Jak funguje v obytném vozidle poruchová smyčka Přispěvatel: Fuk Tomáš 08.07.2021, 22:21 U obytného vozidla lze těžko aplikovat zemnění vozidla zemnící tyčí, tak nechápu co to má za smysl. Vzpomínám, že na vojně jsme k tomu účelu měli asi metr dlouhé zemnicí vruty.Název: Re: Jak funguje v obytném vozidle poruchová smyčka Přispěvatel: Jiří Schwarz 08.07.2021, 23:01 Ono je důležité jestli budete napájen jen něco uvnitř obytného vozu, nebo si to napájení někdy vytáhnete i ven, např. pro pohon grilu, přenosnou TV...
A tady je zase trochu rozdíl v tom, jestli to budou spotřebiče s ochranou ve třídě I nebo II Ochrana nulováním je podle aktuálně platné normy popisována jako ochrana automatickým odpojením od zdroje v síti TN, z ed.3 požadavky na uzemnění stě TN vypadly a když jako "návod" použijeme ed.2, je to dost nereálné to splnit u nějakého pojízdného prostředku, který bude stát každou chvíli jinde a kdyby vás neuspokojily naše odpovědi, třeba vás potěší nějaký názor na "konkurenční" eBastlírně Název: Re: Jak funguje v obytném vozidle poruchová smyčka Přispěvatel: Radim Strycharski 09.07.2021, 08:31 V případě, že chci na měnič napojit již zmíněné zásuvky tak už se jedná o síť a v měniči musím plovoucí nulový výstup napojit na svorku PE. Pak už dát do obvodu proudový chránič a vše zapojit jako u sítě TN-S. Takhle bych to neposuzoval. Kde máte nařízeno, že v případě sítě musíte použít síť TN? Stejně dobře můžete používat i síť IT. Konstrukce měniče zjevně dává možnosti vytvořit jak provoz jednoho spotřebiče, což je elektrické oddělení, nebo více spotřebičů, což může být elektrické oddělení s více spotřebiči anebo síť, přičemž dává možnost mít plovoucí pracovní vodiče (IT), nebo jeden z pracovních vodičů ukostřen a uzemněn (TN). Podle čeho rozhodnout, co je možné nebo nutné? Rozhodnu se podle toho, jestli napájená síť není už předem pro nějaký typ sítě zkonstruována (typicky rozvaděče s jednopólovým jištěním pro síť TN). V takovém případě to mohu napájet jenom zdrojem TN a musím tedy provést to propojení v měniči. |