|
|
|
|
|
Václav Třetí
Offline
|
|
« Odpověď #4 kdy: 02.03.2021, 13:55 » |
|
Bohužel znalosti upadají, dnes je skutečně běžné, že někteří elektrikáři mají problém s přepojením svorkovnice hvězda/ trojúhelník a vůbec rozhodnout podle štítku, které zapojení je správně a spálí motor během chvilky po prvním zapojení.
Pamatuji, když se ještě používaly staré stroje, které měly motory navinuté 3x127/220/380V. Jejich přepojení na svorkovnici bylo o důkladném přemýšlení, protože navíc míval každý výrobce své mechanické provedení, nebylo to tak, jako dnes, kdy většina motorů 220/380 a 230/400, případně 380/660 a 400/690 je už od 50. let minulého století zapojena stejně.
Staré jednofázové motorky také bývaly na více napětí a to bývala ještě větší rozmanitost zapojení jednotlivých výrobců a více vývodů. Takový motorek s pomocnou fází 110/120/220/240V měl až dvanáct vývodů a mnohdy to byl jen chumel vodičů s nějakým označením a zapojeno bylo do externí svorkovnice, kterou když někdo rozházel, tak to bylo detektivní pátrání!
|
|
|
Zaznamenáno
|
Václav 3
Stejně jako u kol. Jiřího Schwarze jsou příspěvky psané kurzivou myšleny ironicky.
Řidič tvrdej život má... , stejně tak vesnickej elektrikář
|
|
|
|
|
|
Václav Třetí
Offline
|
|
« Odpověď #8 kdy: 17.03.2021, 01:09 » |
|
váš motor 5,5kW zapojený do D na 400V by měl mít větší výkon, než zapojený do Y. Takový typ motoru je určen pro zapínání přepínačem Y/D. Přímé připojení k síti v D bude dělat velký proudový ráz a v běžném objektu s jištěním 3x25A ho bude problém zapnout bez výpadku jističe.
Pokud motor nemá v zapojení do D výkon, je nejpravděpodob něji špatně zapojen. Tím ovšem nemyslím postavení propojek na svorkovnici, chybu bych hledal ve správném zapojení jednotlivých vodičů vyvedených z vinutí. Tyto chyby nejčastěji vznikají při výměně svorkovnice, kdy dojde k přeházení vývodů a někdy též i k záměně začátků a konců vinutí. To je třeba, aby uvedl do správného stavu odborník na motory, mám zkušenost, že mnohý běžný elektrikář to neumí.
|
|
|
Zaznamenáno
|
Václav 3
Stejně jako u kol. Jiřího Schwarze jsou příspěvky psané kurzivou myšleny ironicky.
Řidič tvrdej život má... , stejně tak vesnickej elektrikář
|
|
|
Kastner Lubomír
Offline
Kastner Lubomír - specialista na elektromotory
|
|
« Odpověď #9 kdy: 17.03.2021, 11:49 » |
|
Musím částečně souhlasit s panem Václavem Třetím. Někde asi bude chyba, ale kde? Je dobré si zvolit určitý postup zkoušení. Předpokládejme, že izolační stav je v pořádku. Změříme odpory jednotlivých vinutí při rozpojených svorkách abychom měřili pouze jednotlivá vinutí. Při měření těchto odporů je nutná dbát na to, aby byl co nejdokonalejší spoj a tím pádem i nejpřesnější měření. Pak zapojíme svorky do Y a opět změříme tentokráte odpory svorek mezi sebou v místě připojení napájecího kabelu. Odpor by měl být 2x větší než jednotlivá vinutí. Následně připojíme na motor napájecí napětí při zapojení do Y a změříme proudy a napětí ve všech fázích. Pokud by šlo o motor 5,54 kW / 1450 ot/min. by měl být proud okolo 6,6 A. Za předpokladu, že motor je D/y 400 / 690 V. Pokud uvažujeme, že o motoru 5,5 kW / 1450 ot/min na napětí 230 / 400 V pak bude odpor vinutí okolo 0,9 Ohm, pro napětí 400 /690V bude odpor vinutí okolo 2,9 Ohm. Na motoru může být ale i mechanická závada, která brání motoru pod napětím správnou funkci, ale to by bylo na delší rozbor a více měření.
|
|
|
Zaznamenáno
|
Servisní technik specialista v oblasti elektromotorů, jejich zkoušení, defektoskopie, vibrací, navíjení, vyvažování. usazení apod.
|
|
|
Václav Třetí
Offline
|
|
« Odpověď #10 kdy: 17.03.2021, 13:45 » |
|
Zapojení můstků svorkovnice motoru 400/690V (380/660V) (použití propojek a připojení přívodu)
Y (690V) D (400V)
o-o-o o o o I I I o o o o o o R S T R S T
Označení kontaktů svorkovnice obvyklé u motorů MEZ Mohelnice a jejich rozmístění na svorkovnici, které zajišťuje správnou funkci přepínání Y/D
W2 U2 V2
U1 V1 W1
Svorky U1,V1,W1 jsou začátky vinutí, U2,V2,W2 jsou konce vinutí u, v a w.
Vývody u novějších motorů jsou pro jednotlivá vinutí barevně odlišena (často černá, červená, bílá) a prostorově bývají odlišené začátky a konce.
Problém může být u starých, převíjených a dovozových motorů, kde ze statoru jdou vodiče stejné barvy a nejsou oddělené začátky a konce.
|
|
|
Zaznamenáno
|
Václav 3
Stejně jako u kol. Jiřího Schwarze jsou příspěvky psané kurzivou myšleny ironicky.
Řidič tvrdej život má... , stejně tak vesnickej elektrikář
|
|
|
|
Zdeněk Antonín Zeman
Offline
|
|
« Odpověď #12 kdy: 22.03.2021, 11:19 » |
|
Motor jsem proměřil: odpory vinutí cca 3x2,4 ohm rozběhový proud-zapojeno do Y cca 3s 28-30A, po rozběhu stálý proud 2,3-2,5A (zatíženo cirkulárkou o průměru 60 cm. po přepnutí do D vypadne jistič 3Bx25A. Jak jsem uvedl dříve, asi tento motor lze provozovat pouze do Y přičemž na štítku je D 380V a ne Y/D 380/220, jak by se dalo očekávat.
Zákazník donesl ještě jeden motor o výkonu 4 kW, který byl zapojen také do Y, údaj na štítku D 380V. Tento motor se těžko rozbíhá, odběr naprázdno pouze 0,9 - 1,2 A trvale. On ho zapojil do D a asi měl silnější jistič a tento motor se spálil. Přikládám foto štítků, svorkovnice jsem nefotil, ale jsou na nich vyvedeny všechny konce vinutí a označeny U1, V1, W1 a U2, V2,W2
|
motor2.jpg (151.2 KB, 1024x768 - prohlédnuto 1034 krát.)
|
|
Zaznamenáno
|
|
|
|
Václav Třetí
Offline
|
|
« Odpověď #13 kdy: 22.03.2021, 12:32 » |
|
Hodnoty na štítku odpovídají tomu, co jsem již psal, u starších motorů se v tomto případě neznačilo Y 660V, je pouze uveden proud a napětí v D, v Y musí být proud menší. Motor je asi tak 35 let starý, je tedy otázka, zda nebyl převíjen, to by mělo být vidět. Sice je dost nepravděpodobn é, že by vinutí někdo přepočítal na Y/D 380/220V, ale někteří převíječi mívají udělané dokumentace vinutí motorů, aby to nemuseli stále při rozebírání počítat, takže mohl použít již zjištěné počty závitů a průměry drátu z jiného motoru. Dříve bývalo dobrým zvykem, že po převinutí býval na motoru přidaný štítek, že bylo převinuto se shodnými parametry. což už se také asi 30 let nevidí. rozběhový proud - zapojeno do Y - cca 3s 28-30A, po rozběhu stálý proud 2,3-2,5A (zatíženo cirkulárkou o průměru 60 cm)
To by odpovídalo tomu motoru D 380V zapojenému v Y na 380 - 400V, výkon motoru je v tomto případě třetinový, tomu odpovídá i proud, který se také sníží. motor zatížený pouze hřídelí s listem pily není v principu zatížený, to by se muselo doopravdy řezat. Nevím jaký máte hl. jistič nebo jistič k motorové zásuvce, ale já na jistič Moeller - Eaton 3xB25A bez potíží zapnu rotační svářečku Triodyn 14kW pomocí přepínače Y/D.
|
|
|
Zaznamenáno
|
Václav 3
Stejně jako u kol. Jiřího Schwarze jsou příspěvky psané kurzivou myšleny ironicky.
Řidič tvrdej život má... , stejně tak vesnickej elektrikář
|
|
|
Kastner Lubomír
Offline
Kastner Lubomír - specialista na elektromotory
|
|
« Odpověď #14 kdy: 22.03.2021, 13:49 » |
|
Pokud motor běží v zapojení Y bez problémů, bez vibrací, bez rušivých zvuků apod. tak můžeme uvažovat, že je motor v pořádku. Při přepnutí do D ale vybaví jištění. Proč? Jako nejpravděpodob nější se nabízí špatné zapojení do D. Těžko bych tady na stránkách amaterovi v domácích podmínkách vysvětloval postupy zapojení, měření apod. Nejjednodušší řešení je vzít motor a odvézt ho do specializované ho servisu a nechat tam motor přeměřit. Ušetříte si spousty času a budete během chvíle přesně vědět kde je chyba a co s tím. A případně i můžete předejít nevratnému poškození motoru.
|
|
|
Zaznamenáno
|
Servisní technik specialista v oblasti elektromotorů, jejich zkoušení, defektoskopie, vibrací, navíjení, vyvažování. usazení apod.
|
|
|
|
Václav Třetí
Offline
|
|
« Odpověď #16 kdy: 22.03.2021, 14:01 » |
|
Zákazník donesl ještě jeden motor o výkonu 4 kW, který byl zapojen také do Y, údaj na štítku D 380V. Tento motor se těžko rozbíhá, odběr naprázdno pouze 0,9 - 1,2 A trvale. On ho zapojil do D a asi měl silnější jistič a tento motor se spálil. Přikládám foto štítků, svorkovnice jsem nefotil, ale jsou na nich vyvedeny všechny konce vinutí a označeny U1, V1, W1 a U2, V2,W2
Jak jste ten motor změřil, když je spálený? Tak nějak se ve vás nevyznám. Jste verifikovaný, ale motorům nerozumíte. Na to je jediná rada, tak je neřešte. Sežeňte firmu nebo soukromníka, který se motory zabývá a navažte s ním spolupráci. To je běžný způsob a nazývá se subdodávka. Že jsou svorky označené U1...W2, to víme, jsou ale na nich správně zapojené vývody? Vývody musí být od jednoho vinutí na svorkách stejného písmenka a začátky musí být na na písmenkách s indexem 1. Jak se poznají začátky a konce. Ve většině motorů bývají vývody vyvedeny ze statoru dvěma otvory (průchodkami). Začátky a konce bývají vždy spolu. Pokud je pouze jeden otvor (u hodně starých motorů), bývají vysvazkované nebo vložené do bužírky po třech začátcích a koncích. Setkal jsem se i s motorem, ze kterého lezlo šest vodičů bez jakéhokoliv označení, pak nezbývá než vzít ohmmetr a spárovat vývody jednotlivých vinutí a poté pomocí malého stejnosměrného napětí a kompasu zjistit orientaci vinutí. To se už obávám, že nevíte, o čem mluvím.
|
|
|
Zaznamenáno
|
Václav 3
Stejně jako u kol. Jiřího Schwarze jsou příspěvky psané kurzivou myšleny ironicky.
Řidič tvrdej život má... , stejně tak vesnickej elektrikář
|
|
|
Zdeněk Antonín Zeman
Offline
|
|
« Odpověď #17 kdy: 23.03.2021, 15:35 » |
|
Zdravím odborníky a též všechny amatéry. Před časem jsem sledoval jednu diskuzi na HWkitchen.cz, kde tazatelka se ptala na nastavení tiskárny pod W10. Po několika kolech otázek a odpovědí se jí dostalo odpovědi (také od odborníka), aby se do toho nepletla, protože tomu nerozumí a raději ať se věnuje vařečce . Vím, dost hloupé, ale mám dojem, že tato diskuze spěje k podobnému konci, proto už se raději na nic nebudu ptát. Je pravda, že nejsem specialista na elektromotory, spíše se věnuji slaboproudu, ale to ještě neznamená, že jsem úplný trotl, co se elektriky týče. Mohu vás ujistit, že po téměř čtyřicetileté práci v elektrotechnic e mám dost dobře vybavenou dílnu na to, aby mohl proměřit i tak složité a náročné zařízení, jakým třífázový elektromotor bezesporu je . Vím, co je to hvězda a trojúhelník a jak je správně zapojit. Dokážu též zjistit souhlasné konce vinutí (nepletu si je se začátkem a koncem vinutí, ikdyž to spolu souvisí, ale není to totéž - doufám, že pan Václav ví, o čem mluvím) a stačí mi k tomu 9V baterie a obyčejný voltmetr, nejlépe ručkový. Kompas nepotřebuji, trefím sám. Někdy použiji slůvko NEVÍM. Myslím si, že to není žádná ostuda, když to občas řekne i odborník. Je to lepší než použít knížecí radu: Když tomu nerozumíte, tak to odneste do opravny ( a nebo se do toho nes....). Docela by mě zajímalo, co by tam na mém případu zjistili. Na začátku jsem vznesl dle mého názoru jednoduchou otázku. Nepotřebuji služby nějaké subdodávky, spíš se snažím věci přijít na kloub a vyřešit konflikt mezi údajem na štítku a skutečností. Proto jsem vlastně tady. Všem odborníkům za rady i za "rady" vřelé díky a hlavně: BUĎTE VŠICHNI ZDRÁVI !
|
|
|
Zaznamenáno
|
|
|
|