1. Co je v nich tak zázračného ? Vždyť dnes i Siemens vám spolu s operátorským panelem dodá CD se zdrojovými kódy firmware, protože musí, neboť jim tam běhá linux ... A vyrobil si někdo siemensácký panel ?
Já ani tak neměl na mysli to, že si někdo bude chránit "Mám-li na vstupu E28.0 a současně na vstupu E28.7 log. 1, tak aktivuji výstup A8.5", ale například algoritmus pro automatické řízení dopravních manipulátorů, který se musí vyrovnat s nečekaným zásahem obsluhy, tj. nejedná se o pevný program, který probíhá stále stejně a má jasně definovaná pravidla. Znám řadu zkušených programátorů, kteří si na tomto vylámali zuby, protože to na počátku podcenili. A to je to, čím se tito programátoři od sebe liší. Také jsem byl svědkem toho, jak si jeden programátor suveréně okopíroval zdrojáky druhého a nedivil bych, kdyby to pak vydával za své. Nemám v úmyslu se s někým hádat, jen jsem řekl svůj názor.2. Provozní elektrikář má jiné starosti než se vám hrabat v programech. Za celou moji praxi jsem takového "aktivního" poznal jednou a jediné co uměl je zněnit logo firmy na panelu. Uživatel stroje si kopii stroje těžko sám udělá, protože jediné co ho zajímá je počet kusů, tun a kilometrů. Nikdy nenapíšete takovou diagnostiku, aby se u sofistikovanýc h systémů s určitostí dalo identifikovat konkrétní čidlo či ventil. My ješte provozní elektrikáře mající laptop zadarmo školíme kde v programech co najdou.
A to nemluvím o obsluhách, které u Vašeho stroje stojí denně 8 hodin a ví mnohem více než vy jako autor. Kolikrát se divím po roce provozu když se dozvím, že je v SW chyba, ale že se to řeší tak, že se levou rukou stiskne tamto tlačítko, zatímco pravou nohou se kopne do támhletoho koncáku a ono to jede dál ... Podle mého názoru je heslování SW léčením komplexů a v naší firmě k tomu NIKDY nedošlo doufám že ani nedojde.
Ne všichni provozní elektrikáři jsou tak vytížení, že neví, kde jim "vadaska stojí". V nejmenovaných podnicích mají třeba čas sledovat filmy na DVD-čkách nebo se věnovat svému koníčku-programování. Jinak s Vámi souhlasím, protože je to při odstraňování závad daleko flexibilnější a chyba v sw se nemusí projevit již při zkušebním provozu. Také to lze řešit dálkovou správou. Že je obsluha mnohdy vynalézavá je mi známo, zvláště když po čase vidím, jak jim "překáží" některý bezpečnostní prvek, ale to je již jiné téma.