Co znamená výraz bludný proud?

<< < (2/2)

TK:
OK,není mi ale úplně jasné,kde se třeba od elektrické železniční dráhy ten bludný proud bere,z jednoho pólu měnírny přes trolej,lokomotivu a kolejnici jde přece zpátky do zdroje.
Taky dost dobře nechápu,proti čemu je ten bludný proud měřitelný-třeba bludný proud na kovovém potrubí uloženém a tedy spojeném se zemí přece proti zemi nezměřím,nebo jak to je?

Miroš Jan:
TO : TK.

Stačí aby na dráze, se stejnosměrnou trakcí, chybělo pár propojek na izolačních spojích, a bludné proudy jsou na cestě.  (zle)

dolac:
Citace: TK  07.05.2008, 18:55

OK,není mi ale úplně jasné,kde se třeba od elektrické železniční dráhy ten bludný proud bere,z jednoho pólu měnírny přes trolej,lokomotivu a kolejnici jde přece zpátky do zdroje.
Taky dost dobře nechápu,proti čemu je ten bludný proud měřitelný-třeba bludný proud na kovovém potrubí uloženém a tedy spojeném se zemí přece proti zemi nezměřím,nebo jak to je?

Na toto vám odpovedal napr. aj p. Schwarz. Prúd netečie iba cestou najmenšieho odporu, teda v tomto prípade koľajnicou, ale tečie všetkými vodivými cestami, teda aj zemou v tomto prípade. Či myslite, že koľajnice sú úplne odizolované od zeme?
Čo sa týka merania bludných prúdov, robí sa to napr. meraním elektrických potenciálov medzi dvoma rôznými bodmi zeme. Napr. v prípade poškodenia izolácie plynového potrubia môžu tiecť týmto potrubím bludné prúdy. Dá sa to zistiť nárastom potenciálu v tomto bode.   
     

Miroš Jan:
Zapoměl jsem doplnit, že ty urvaný propojky na spojích (-) pólu do měnírny.  Samozřejmě na kolejnici, která je na (-) pólu.   o:-)

Zdeněk Šustr:
Vznik bludného proudu (v závislé el. trakci):
Vozidlo je napájeno z troleje, která je výtečně izolována od potenciálu Země.
Zpětné vedení proudu bývá kolejnicemi, ktré by měly být izolovány od potenciálu Země.

Ve světě není nic dokonalé.

Zpěné kolejnicové vedení má:
- vlastní podélnou impedanci, kterou představuje podélný činný odpor kolejnice, podélná reaktance, také se projevuje skinefekt a
- příčnou impedanci.

Velikost podélného odporu je požadována na minimální hodnotě. Proto jsou používány kolejnice většího průřezu a montovány podélné kolejnicivé spojky na stykované kolejnici.
Velikost příčného odporu je požadována na co nejvyšší hodnotě. Proto jsou kolejnice izolovány od pražců a pražce ukládány tak, aby hodnota odporu Zem - pražec byla velká. Kolejnice (mimo přejezdů a tramvají) nejsou ve styku se zeminou.

Průchodem trakčního proudu vzniká na podélné impedanci pojezdové kolejnice úbytek napětí. Toto napětí vyvolá průchod proudu paralení cestou = Zemí. Proud se uzavírá příčnými odpory do podkladové zeminy, bloudí po blízkém i vzdáleném okolí a posléze se vrací zpět do kolejnice a napájecí stanice.

Kolejnicivý obvod zpětného vedení proudu nebývá uměle spojen s potenciálem Země - uzemněn. Jednotlivá zařízení trakčních obvodů bývají buď uzemněna nebo ukolejněna.

Kolejnice může mít proti zemi napětí vyšší než bezpečné a hrozí úraz el. proudem.

Navigace

[0] Index zpráv

[*] Předchozí strana