Domů Nápověda Vyhledávání Přihlásit Registrovat
Novinky:               PROSÍME VŠECHNY UŽIVATELE, PŘED POUŽITÍM DISKUSÍ ČTĚTE MÍSTNÍ PRAVIDLA! ZDE ...!


+  Diskuse Elektrika.cz
|-+  HYBRIDNÍ zóna
| |-+  Oblast řešení teoretických úvah
| | |-+  Existuje nějaký vzorec pro určení mechanických ztrát asynchronního motoru?
0 uživatelů a 1 Host prohlíží toto téma. « předchozí další »
Stran: [1] Dolů Poslední příspěvky Tisk

Upozornění!
Odpovědi na témata nejsou právně závazné!
Na elektrickém zařízení smí pracovat pouze osoba s příslušnou kvalifikací dle nařízení vlády 194/2022 Sb. Podrobnosti zde!

Autor Téma: Existuje nějaký vzorec pro určení mechanických ztrát asynchronního motoru?  (Přečteno 14882 krát)
Jiří Soutner
« kdy: 11.04.2008, 19:34 »

Existuje nějaký vzorec nebo vztah pro určení mechanických ztrát asynchronního motoru?
Nebo je to zkrátka někde určené?
Na štítku motoru jsem tento údaj nenašel.
Chtěl jsem si je vypočítat ze vztahu Ztráty celkové = Joulovo zt. + Ztráty v železe + Mechanické ztráty.
Ale znám pouze Ztráty celkové a Joulovo ztráty a zůstaly mi dvě neznámé.
Ještě vim že mechanické ztráty budou konstantní když jsou otáčky taky konstantní.
Ale opravdu nevim jak ty ztráty určit.
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno
Marek Zeman
*
Offline Offline



« Odpověď #1 kdy: 12.04.2008, 21:52 »

Tohle jsme dělali na průmyslovce v předmětu měření. Touhle problematikou se ale nezabývám, takže si to nemusím přesně pamatovat. Určitě by se našla přesná odpověď ve středoškolské učebnici měření pro silnoproudé obory.
Museli jsme změřit motor naprázdno a nakrátko a k tomu velikosti činného odporu statoru (ss proudem).
Jak máte určené Joulovy ztráty? Myslím, že jsme počítali, že v rotoru budou stejné jako ve statoru, u kterého byl změřený činný odpor.
Ztráty v železe se dají vyčíslit z měření naprázdno, mysím, že to bylo:
 Ztráty naprázdno = Ztráty v železe + Ztráty mechanické + Ztráty Joulovy proudem naprázdno.
Ale není mi jasné, k čemu bylo měření nakrátko, možná k určení ztrát v železe vířivými proudy, které je třeba připočíst ke ztrátám v železe z měření naprázdno, kde se měří při malém proudu..
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno
Miloslav Janoušek
Neverifikovaný uživatel @1

Offline Offline



« Odpověď #2 kdy: 12.04.2008, 22:41 »

Má zjištění těchto parametrů v praxi nějaký význam?   podivej
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno
dolac
Neverifikovaný uživatel @5
*****
Offline Offline



« Odpověď #3 kdy: 13.04.2008, 09:36 »

Ale není mi jasné, k čemu bylo měření nakrátko, možná k určení ztrát v železe vířivými proudy, které je třeba připočíst ke ztrátám v železe z měření naprázdno, kde se měří při malém proudu..
Meranie asynchronného motora v stave nakrátko, podobne ako aj meranie transformátora v stave nakrátko vždy slúži na určenie činných strát vo vinutí, nie strát vírivými prúdmi v železe. Pri tomto meraní sú straty v železe zanedbateľné.
Straty v železe vrátane strát od vírivých prúdov sa merajú v stave naprázdno.     
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno
Marek Zeman
*
Offline Offline



« Odpověď #4 kdy: 13.04.2008, 21:04 »

To Dolac  poklona

Takže měření činného odporu není nezbytné. A ještě jsem si vzpomněl, že jsme taky extrapolovali nějakou křivku, při použití logarilmické stupnice na ose x to byla prakticky přímka. Tuším, že to byla závislost příkonu (ztrát) při chodu naprázno jako funkce napětí. A právě extapolací do nulového napětí se získala velikost mechanických ztrát  ajoooo . Je to tak? Je to hrozné, jak člověk zapomíná, měření byl můj nejoblíbenější předmět A je zajímavé, na co všechno se dá v takovémhle případě vzpomenout (po téměř 20 letech).
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno
dolac
Neverifikovaný uživatel @5
*****
Offline Offline



« Odpověď #5 kdy: 14.04.2008, 17:59 »

Nie som si celkom istý, ako by sa mali mechanicke straty spočítať, ale jedno riešenie tu už bolo uvedené:
Mechanické straty = straty celkové - Joulové straty - straty v železe.
Joulové straty sa odmerajú v stave nakrátko. Straty v železe je možné zistiť v stave naprázdno. Neviem však ako odmerať straty naprázdno u motora s kotvou nakrátko. (U kružkového motora by to nemal byť problém.)
Straty celkové by mohol predstavovať príkon nezaťaženého motora.
 
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno
Marek Zeman
*
Offline Offline



« Odpověď #6 kdy: 14.04.2008, 22:01 »

Měření naprázdno je určitě měření při chodu nezatíženého motoru, který se točí téměř synchronními otáčkami a skluzová frekvence v rotoru se blíží k nule. Pokud se domníváte, že měření u motoru s kroužkovou kotvou při rozpojeném obvodu rotoru (tak jsem to pochopil) a tedy stojícím rotoru by dalo velikost ztrát v železe, upozorňuji, že ve stojícím rotoru by byl 100% skluz a tedy i ztráty v železe rotoru, které u motoru točícího se bez vnější zátěže jsou zanedbatelné, protože je zde zanedbatelná skluzová frekvence.
Stále více jsem si jistý, že jsme mechanické ztráty určili extrapolací křivky P=f(U),  Pmech=P(U=0). Při měření se nemůže použít příliš malé napětí, tuším, že hranice byla nad 50V, aby magnetické pole bylo dost silné k udržení minimálního skluzu.
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno
dolac
Neverifikovaný uživatel @5
*****
Offline Offline



« Odpověď #7 kdy: 18.04.2008, 18:05 »

Pokud se domníváte, že měření u motoru s kroužkovou kotvou při rozpojeném obvodu rotoru (tak jsem to pochopil) a tedy stojícím rotoru by dalo velikost ztrát v železe, upozorňuji, že ve stojícím rotoru by byl 100% skluz a tedy i ztráty v železe rotoru, které u motoru točícího se bez vnější zátěže jsou zanedbatelné, protože je zde zanedbatelná skluzová frekvence.
Neviem či je dobré hovoriť pri rozpojenom rotorovom vinutí o sklze 1, pretože  to už fakticky ani nie je motor, ale transformátor v stave naprázdno. Predpokladám, že ak hovoríme o stratách v železe, máme na mysli straty v železo statora a aj rotora, veď je to predsa jeden magnetický obvod prerušený malou štrbinou. Prečo si myslite, že v stave naprázdno, keď sa sklz blíži k nule, sú straty v železe rotora zanedbateľné? Veď predsa magnetická tok sa uzatvára aj železom rotora, či nie?
 
   
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno
Petr Doležal
*
Offline Offline



emeritní projektant z Brna (prostě důchodce)


« Odpověď #8 kdy: 18.04.2008, 18:21 »

To Zeman: S tím grafem to bude asi pravda. Nejsem pohonář, ale našel jsem:
http://fei1.vsb.cz/kat453/www453/soubory/texty/ucebni_texty/stroje/AM1BC.pdf
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno

Na zdraví a abychom byli lidmi
to vám přeje celoživotní projektant nn, vn, někdy i vvn rozvodných zařízení
Stran: [1] Nahoru Poslední příspěvky Tisk 
« předchozí další »
SLEDUJTE PODOBNÁ TÉMATA ZDE!

Příbuzné diskuse a články z Kutil.elektrika.cz



Poháněno MySQL Poháněno PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2006, Simple Machines Validní XHTML 1.0! Validní CSS!
+420 910 100 100
Stránka vytvořena za 0.057 sekund, 23 dotazů.