Martin Kurka
Offline
Projektant automatizace a strojů
|
|
« Odpověď #20 kdy: 01.11.2007, 00:32 » |
|
Vážený pane Unci, Vámi uvedené schema je zdánlivě funkční, ale obsahuje tolik zřejmých i skrytých bezpečnostních závad, že z pohledu toho, kdo se pracovními stroji zabývá je to asi jako když manželce vyměníte vadnou šňůru k žehličce za černou televizní dvojlinku se dvěma banánky a máte radost, jak to bylo jednoduché a laciné řešení a jak se s tou lehkou šňůrou pěkně žehlí.
Víte, nejsem revizák, jen konstruktér, ale na normy se dívám jako na na sepsané zkušenosti s úrazy a škodami a jsou to pro mne názory a návody, jak se jim vyhnout. A u zdvihadel je navíc přehršel neelektrikářsk ých norem, které pomohou předcházet nebezpečím úrazům a škodám, které třeba nedokážeme domyslet. Například si nedovedu u mechanického zdvihadla auta představit tak samosvornou převodovku, že by nepotřebovala brzdu klidového stavu. Pan Karvánek se zdviháky zabývá a specializuje se na ně, obraťte se radši na něj, nebo na někoho jiného, kdo se tím zabývá profesně. On ortoped asi umí ošetřit kuří oko, ale operovat krátkozrakost oka asi nebude. Já jsem elektrikář, ale ctím, že elektrika je natolik široká, že nemohu umět z ní vše a s důvěrou se obracím na kolegy specialisty, zvláště, když mne naťuknou, že to tak jednoduché nebude.
To:Květoslav Pavelka Neznám zdvihadla, předpokládám u šroubového že tam bude taxativní povinnost výkonového koncového vypínače s nuceným vedením kontaktů pro vypnutí napájení motoru při přejetí horní mezní polohy - proti vypadnutí pohybové matice ze šroubu a tím možnému pádu zdvihaného tělesa. Pokud by tam měla být samodrž, šlo by to vyřešit přídavnými koncovými snímači umístěnými asi 15cm před mezní úvrať (nebo na obvyklou servisní výšku). Ty by byly pouze v obvodu samodrže a tak by se samodrží dojelo 15cm před konec a zdvih by se zastavil s rezervou před koncem. Na úplnou koncovou polohu se muselo dojet při vědomém držení směrového tlačítka a rozjíždělo by se z klidu zdvihadla. Pro směr dolů by nastavená vzdálenost nebyla 15cm, ale výška automechanika (ležícího na lehátku) pod autem pracujícím.
|