Víte, co se doporučovalo k údržbě hromosvodů kolem roku 1970?
Pavel Ryšavý:
Mirku, ač nejsem elektrikář z Diváckého hnízda, i u nás byly hromosvody v ranných devadesátkách považovány za okrajovou záležitost na pomezí klempířiny. Proto se k tomu taky tak přistupovalo při výuce, a dlouho jsem se setkával s kolegy, kteří k tomu přistupovali pořád stejně: Projekt? Na co? Jeden svod stačí... no dobře, dva.
Jan Franěk:
Dnes spíše tak trochu matně vzpomínám, že hromosvod se navrhoval způsobem co 15m to svod, všechno spojit se vším a projekt ani není potřeba. Důležitější bylo očíslovat svody a nabarvit přechod ze země, i když jich je většina bez další ochrany.
Zemnič stačilo udělat ze zemní desky, nebo dvou tyčí. Pásek byl drahý a bylo to moc kopání. (drinks)
|Jak píšu, mám to už trochu "rozostřené časem". (dance) (dance) (dance)
ALe taky to byla doba kdy RT byl pan někdo. Vysoké znalosti a nesnadná cesta k oprávnění z nich dělala dobré "inspektory" (drinks) Ale to může být také zkreslené časem a mými odbornými i lidskými znalostmi v té době o:-) o:-) o:-)
Milan Hudec:
Jj, základ byl ochranný úhelník, či zalitá trubka olovem, svorka ve správné výšce a číslování.
Pokud bylo toto splněno, znamenalo to štempl, i kdyby na střeše už nic nebylo (dance)
Na co jsem nikdy ovšem nepřišel byl fígl jakým se dalo srovnat FeZn lano, párkrát jsem s tím musel dělat a výsledek byl estetická hrůza byť se člověk snažil sebevíc, přitom občas vídám tyto lana pěkně rovná a tak akorát napnutá.
Jiří Schwarz:
Citace: Milan Hudec 24.03.2026, 11:35
... i kdyby na střeše už nic nebylo (dance)
...
Myslíš snad to, co je "u nás"? viz příloha
Ono je to dnes občas spíše opačně - přijede parta, rozpojí hromosvod, sundají poškozený eternit, naplácají tam plechové šablony, hromosvod zase smontují, ti "lepší" zrezivělé části nahradí AlMgSi a je jim jedno jestli je ještě něco v zemi, jestli už to dávno neuhnilo
Miroslav Minařík: