Lze povolit třífázový jistič pro tři nezávislé klimatizace?

(1/2) > >>

Pavel Kalvar:

Byl jsem jako revizní technik přizván ke zrevidování zapojení klimatizací za účelem změny el. tarifu. Klimatizace umí i funkci tepelného čerpadla. Bohužel je dílo již hotovo a skutečný stav zapojení přikládám v příloze. Rozdělení fází je provedeno. Každá fáze pro jednu klimatizaci. Bohu žel zde nejde jednoduše vyměnit jen třífázový jistič za jednofázové, chtělo by to i vyměnit kabeláž...Co by jste doporučili, jaký by jste zaujali postoj? Jedná se o rodinný dům. Řemeslnné provedení je v pořádku.

Pavel Ryšavý:
1. Jak a co a kdo hodlá povolit? Vy jako revizní technik nic nepovolujete, vaším závěrem má být je/není schopno bezpečného provozu.

2. Nelze vyměnit jištění, proč? Tak tam představte tři pojistky a vysvětlete mi rozdíl, proč kabel lze jistit pojistkama (kdy prostě občas vypadne jedna) a proč tři jističe nemůžete použít; případně jim předřaďte vypínač. Řešení je spousta.

3. Vzhledem k tomu, že to ve vás vyvolalo pochybnosti, pak poslední věta vašeho příspěvku asi bude mít k pravdě velmi volný vztah.

4. Ten plánek v příloze je vaše dílo? Nekritizuji, hezky zpracované. Ale kde je projekt podle kterýho se to dělalo?

Martin Procházka, Slaný:
Citace: Pavel Ryšavý  13.02.2026, 09:36

2. Nelze vyměnit jištění, proč? Tak tam představte tři pojistky a vysvětlete mi rozdíl, proč kabel lze jistit pojistkama (kdy prostě občas vypadne jedna) a proč tři jističe nemůžete použít; případně jim předřaďte vypínač. Řešení je spousta.

To by nadělalo ještě větší paseku, neboť budeme-li na toto zapojení aplikovat pravidla pro sdružený obvod, musí být možnost vypnutí všech fázových vodičů najednou.

Martin Procházka, Slaný:
A ještě mám trochu pochybnosti, že výrobce u jednotek takového malého příkonu předepisuje jištění B20, takže stejně do toho rozvaděče budete muset.  (norm)

Pavel Kalvar:
dal jsem to do závad takhle: