Domů Nápověda Vyhledávání Přihlásit Registrovat
Novinky:               PROSÍME VŠECHNY UŽIVATELE, PŘED POUŽITÍM DISKUSÍ ČTĚTE MÍSTNÍ PRAVIDLA! ZDE ...!


+  Diskuse Elektrika.cz
|-+  VEŘEJNÁ ZÓNA
| |-+  Témata ještě nezařazená do příslušných rubrik
| | |-+  Napadne někoho vysvětlení příčiny časté poruchy měniče?
0 uživatelů a 1 Host prohlíží toto téma. « předchozí další »
Stran: [1] Dolů Poslední příspěvky Tisk

Upozornění!
Odpovědi na témata nejsou právně závazné!
Na elektrickém zařízení smí pracovat pouze osoba s příslušnou kvalifikací dle nařízení vlády 194/2022 Sb. Podrobnosti zde!

Autor Téma: Napadne někoho vysvětlení příčiny časté poruchy měniče?  (Přečteno 492 krát)
Pavel Čermák
*
Offline Offline



« kdy: Včera v 15:32 »

Na hrizontální vyvrtávačce WH160 už jse 3x vždy zhruba po 1 roce vyměňoval měnič(sic)
3x400VAC /680VDC pro pohon hlavního vřetena. Vždy proražené tyrystory. (oprava cca 100K)
Na vstupu přepěťové ochrany B+C, před měničem síťová tlumivka a za měničem motorová. Na první pohled vše OK.
Jde o modernizovaný pohon stroje ze 70 let (konstrukce ŽĎAS -tak předpokládám,že asi také OK)
Napadne někoho, (kol. Kurka?),   co ještě udělat pro ochranu měniče?
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno
M S
Neverifikovaný uživatel @6
******
Offline Offline



« Odpověď #1 kdy: Dnes v 11:12 »

Ake je zemnenie stroja, menica, motora?
Aky je stav prizemnenia stredu distribucneho trafa? Neplavaju obcas fazy proti zemi?
Aky presny menic je pouzity?
Aky presny kabel medzi menicom a motorom je pouzity (motor ma 51kW?)?
Bol pri oprave menica kontrolovany stav kondenzatorov?
AC motor? DC motor?
Co presne umrelo v menici, riadeny usmernovac na vstupe, alebo IGBT na vystupe, alebo je menic prilis stary na IGBT a aj vystup je tyristorovy? Oprava za 4k EUR je dost vysoke cislo.
Ako je menic chladeny?
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno
Martin Kurka
*
Offline Offline



Projektant automatizace a strojů


« Odpověď #2 kdy: Dnes v 14:21 »

Jestli jsem dobře pochopil, jde o pohon DC kartáčového motoru s tyristorovým AC/DC řízením.

V 70-tých letech byla výkonová elektronika strojů v plenkách, obvodová řešení AC/Dc měničů byla rozmanitá a často unikátní. Naproti tomu byl výběr výkonových polovodičů velmi úzký a co kus tyristoru, to byl originál, takže se musel každý kus změřit,. zapsat jeho blokovací napětí, citlivost gate a hlavně u AC/DC měničů a řízených usměrňovačů jeho vypínací komutační proud.
Asi by vám o této problematice dokázal nejvíce povědět kolega Bocek, v hutích a válcovnách takových pohomů měli hodně.,       

Řídící obvody byly tehdy výhradně analogové. Aby byly řídící pulsy dostatečně dlouhé musely být řídící obvody velmi složité. Protože o procesorech a LOW side a HIGH side driverech se mohlo tvůrcům zapojení jen zdát  a tak v zapojeních řídících obcvdů byla spousta ferritových  hrníčkových transformátorl ků, tranzistorů a diod a tehdy ručně pájených plošných spojů a kabílkových propojů.

Zapojení řízených DC pohonů strojů s běžnými tyristory (bez napájecího transformátoru s více vinutími) byly 3 hlavní typy:

1) Výkonový diodový neřízený usměrňovač do kotvy a malovýkonový reverzační tyristorový usměrňovač do budicího vinutí.

2) Výkonový řízený usměrňovač do kotvy i do budicího vinutí, podle potřeby i reverzační.

3) Výkonový řízený, nebo neřízený usměrňovač do DC meziobvodu a PWM tyristorový chopper pro kotvu i budicí vinutí. PWM řízení pracovalo buď s proměnným kmitočtem, nebo s proměnným úhlem otevření - podle mezních dynamických parametrů tyristorů a požadovaného rozsahu řízení otáček či momentu se použila jedna nebo druhá metoda.

To co se u AC pohonu nazývá motorová tlumicka u DC pohonu je pouhá tlumivka pro vyhlazení DC tepavého proudu, aby byl vyhlazen moment motoru, Taková tlumivka musí mít vzduchové jádro, aby se nepřesycovala.

Protože o IGTB prvcích, blokovacích a vypínacích tyristorech se v 70-tých letech jen tušilo, musely se DC proudy skrz zapálený tyristor vypínat komutačními obvody s pomocnými, nebo s párovými tyristory. Komutační obvody byly buď čistě kapacitní, nebo kmitající laděné. Hlavní i komutační tyristor se musí vybrat podle jejich změřených parametrů statických, ale i dynamických a často je třeba vybrat pár shodných tyristorů.

Klasické tyristory na rozdíl od VMOS technologie se stoupající teplotou polovodiče mají tendenci k (druhému) průrazu, k rychlé degradaci i ke změně dynamických vlastností vedoucí k  nemožnosti jeho vypnutí komutačním obvodem. Navíc klasický tyristor umí sepnout nejen žádaným nabuzením řídícím proudem, ale i když se mezi A-K objeví napětí překračující kritickou strmost dU/dt napěťového nárůstu.


* Komutační_obvod_tyristoru.PNG (0.46 KB, 208x208 - prohlédnuto 9 krát.)
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno

Nikdy není dost času,aby se to udělalo dobře. Ale pak je dost času, aby se to udělalo znovu

Teorie=vše víme ale nic nefunguje
Praxe=vše funguje a nevíme proč
Teorie spojena s praxí=nic nefunguje a nikdo neví proč

Vysoce odborných omylů se dopouští jen specialisté

Ďábel je skryt v detailu
Martin Kurka
*
Offline Offline



Projektant automatizace a strojů


« Odpověď #3 kdy: Dnes v 14:22 »

Pokud se tedy otevře ve výkonovém obvodu kotvy stroje jediný z tyristorů, který v tu chvíli už nebo ještě má být uzavřený, nastává řetězová reakce destrukcí i u ostatních tyristorů.


A k takovému ději může dojít:

a) Vznikem kritického nárůstu dU/dt přišlým ze strany sítě (impulzní rušení, vadné ochranné obvody proti du/dT u tyristoru, náhradní tyristor vybraný s malým dU/dt...)

b) Vznikem kritického nárůstu dU/dt nebo proudu přišlým ze strany pohonu (jiskřící reverzační kontakty, chybný stav vinutí, nebo komutátoru DC stoje, přerušující se obvod buzení, přesycující se tlumivka...)

c) Vadným řídícím pulsem do tyristoru - moc krátký, moc dlouhý, malá energie (málo citlivý tyristor, nebo prasklý ferrit hrníčkového transformátoru či vyšumělá kapacita či porucha v řídícím obvodu...)

d) Přehřátím polovodičů

e) Vadným komutačním vypínacím obvodem tyristoru (ztráta kapacity a přetěžování nevhodného náhradního komutačního kondenzátoru velkým proudem, nevybírané a nepárované tyristory na vypínací proud, přílišné zatlumení nebo odtlumení rezonančního komutačního obvodu...)
 
f) Chybou obsluhy či úrdžby, zapomenutou znalostí tvůrců zapojení, neodborností či lajdáckostí servisní firmy

g)....


Z toho všeho je patrné, že jediná chybička vede k rozsáhlé destrukci a proto je třeba pro opravu měniče zvolit ideálně odbornou dílenskou opravu, ukončenou testy a měřeními osciloskopy apod. A hlavně zárukou na provedení opravy.

A DC stroj a jeho kontaktní prvky včetně svorek atd. musí být ve 100% stavu, stejně tak napájecí a ochranné obvody.
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno

Nikdy není dost času,aby se to udělalo dobře. Ale pak je dost času, aby se to udělalo znovu

Teorie=vše víme ale nic nefunguje
Praxe=vše funguje a nevíme proč
Teorie spojena s praxí=nic nefunguje a nikdo neví proč

Vysoce odborných omylů se dopouští jen specialisté

Ďábel je skryt v detailu
Martin Kurka
*
Offline Offline



Projektant automatizace a strojů


« Odpověď #4 kdy: Dnes v 15:11 »

Jestli se tedy ptáte, co udělat pro ochranu měniče, pak běžnými prostředky údržby si mnoho nepomůžete, bez měření v tomto případě není vědění. A já vám poradit na dálku (a už ani na místě) neumím
A měřením je zde i písemný záznam, které z tyristorů ve schematu se musely měnit jako destruované a které jen jako párové.

Nakonec příčinou destrukcí může být i banální porucha, jako odskakující běžec potenciometru nastavování rychlosti otáčení - jak potenciometr na panelu obsluhy zachrastí, krátkodobě do měniče kopne žádost o maximální otáčky, DC motor jen cukne, vyrobí proudovou špičku a hned po ní ve spolupráci s tlumivkou pošle špičku napěťovou/přepěťovou zezadu do měniče.

Paralalně k tyristorům se dají doplnit ochranné R-C-D obvody (plovoucí ochrana),            varistory apod. - pokud tam už něco nainstalováno není. Ale bez osciloskopu a odborných znalostí můžete situaci i zhoršit.

Použití velmi rychlých pojistek pro jištění polovodičů je diskutabilní, vzhledem k jejich ceně a pak malé přetižitelnost i pohonu.

Pokud je stroj unikátní a v dobrém mechanickém stavu, ale elektrovýzbroj, motor a měnič archaické, může být i výborné řešení poslat vyvrtávačku na retrofit, kdysi jsme takový retrofit vyvrtávačky se Schrage motorem dělali a měnil se pohon na synchronní motor s frekvenčním měničem. Tak se zákazník zbavil uhlířiny u komutátorů, spolehlivost a opravitelnost celého stroje se zvýšila a řízení přes PLC dávalo možnosti poloautomatick ého chodu, odměřování polohy, ulehčení řazení nesynchronizov ané mechanické převodovky při pidiotáčkách, na displeji hlášené stavy stroje i záznamy poruch a motohodin atd. A hlavně se u stroje objevila sériově dodávaná součástková základna elektrovýzbroj e, takže místní údržba si mohla udělat údržbu vlastními silami. Nemluvě o tom, že klesla hlučnost a energetická náročnost stroje.

Jsou chvíle, kdy se stroj začne sypat a opravy a nucené odstávky jeho provoz a ztráty z nefunkčnosti natolik prodraží, že retrofit, či nákup nového stroje vyjde ekonomicky lépe, než udržování stroje v chátrání.



OPRAVA
To co se u AC pohonu nazývá motorová tlumicka u DC pohonu je pouhá tlumivka pro vyhlazení DC tepavého proudu, aby byl vyhlazen moment motoru, Taková tlumivka musí mít jádro se vzduchovou mezerou, aby se tlumivka nepřesycovala.


* Komutační obvod.JPG (114.68 KB, 1094x710 - prohlédnuto 17 krát.)

* Odlehčovací obvody tyristorů a diod.jpg (51.97 KB, 1022x556 - prohlédnuto 19 krát.)
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno

Nikdy není dost času,aby se to udělalo dobře. Ale pak je dost času, aby se to udělalo znovu

Teorie=vše víme ale nic nefunguje
Praxe=vše funguje a nevíme proč
Teorie spojena s praxí=nic nefunguje a nikdo neví proč

Vysoce odborných omylů se dopouští jen specialisté

Ďábel je skryt v detailu
Jan Bocek
*
Offline Offline



« Odpověď #5 kdy: Dnes v 15:51 »

Kolega Martin Kurka napsal vše podstatné.
Proto jen zdůrazním jeho závěr.

Z toho všeho je patrné, že jediná chybička vede k rozsáhlé destrukci a proto je třeba pro opravu měniče zvolit ideálně odbornou dílenskou opravu, ukončenou testy a měřeními osciloskopy apod. A hlavně zárukou na provedení opravy.

Pokud je stroj WH 160 ze 60-70 let, tak jej vyráběla Skodovka. Hlavní motor 55 kW byl řízen pomocí soustroji W-L. Je to velký stroj o váze 68 tun a rozměrech n6 x 12 m. Příkon přes 100 kVA.

V 70-80 létech bylo moderní rušit rotační měniče a přejít na tyristory. Jenže tehdy podporovaná snaha dělat retrofity přes zlepšovací návrhy a bez zkušenosti, vedla k velké poruchovost a tím ke značným prostojům.

Je nutná důkladná analýza problému s náročným měřením a analýzou rizika a navržením řešení. Retrofit může být jednoduchý ale i náročný. Vyžaduje to zkušeností v oboru řízení DC strojů. Nakonec všechny body problému popsal kolega Martin Kurka, který má letité zkušenosti s retrofity. Moje zkušeností jsou spíše uživatelské z pohledu údržby, ale mým koníčkem bylo sledovat poruchovost ve velké firmě a navrhovat stroje do střední a generální opravy. Poruchovost se musí vyhodnocovat i s náklady

Viděl jsem při revizní a kontrolní činnosti moderní WH 160 CNC se skvělou elektrikou od Heidenhaina
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno

specializace: průmyslová instalace, kontrola strojů
                   revize elektrického zařízení E1B
telefon:        777 273 732
email:           jan.bocek@safeb.cz
M S
Neverifikovaný uživatel @6
******
Offline Offline



« Odpověď #6 kdy: Dnes v 16:39 »

Skladam klobuk.

K pripadnej cene retrofitu:
55kW bezny indukcny motor - 1300 EUR (servo by bolo nadherne, ale pre vyvrtavacku?)
55kW uplne bezny menic DELTA C2000 - 2200 EUR

Bizuteria okolo:
- enkoder +  karta ak treba, no pre vyvrtavacku s prevodovkou pochybujem - 200+120 EUR
- EMC filter - 600 EUR
- vstupna tlmivka by snad mohla aj ostat
- kabel k motoru

Material sa teda pohybuje okolo hodnoty jednej opravy existujuceho menica. Najdene ceny su +/- najekonomickej si variant. Ak k vybranym prvkom pridate slovo Siemens alebo Bosch Rexroth, pridajte 100-200%.
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno
Stran: [1] Nahoru Poslední příspěvky Tisk 
« předchozí další »
SLEDUJTE PODOBNÁ TÉMATA ZDE!

Příbuzné diskuse a články z Elektrika.cz

 AG# Aktuální stav příběhu jednoho elektrotechnika mezi námi ...
 AG# 19 Vánoční kvas
 Test1
 Je zdaněná platba za přetoky z FVE?
 Mohu použít na lodi měnič 12VDC / 230VAC bez proudového chrániče?
 Jak mám zapojit měnič 12V/230V/300W?
 Hledám funkční měnič 12/230V pro zásuvku v autě...
 Sháním měnič 12V/230V....
 Jaké máte zkušenosti s měničem napětí pro oběhové čerpadlo ?
 Kde sehnat stabilizátor napětí pro elektrocentrálu?
 Jaký typ akumulátoru zvolit k měniči pro přenosnou televizi?
 Kdo vyrábí měniče pro napájení z trakce?
 Co znamená pokud je měnič DC/DC označen jako zkratuvzdorný?
 Který měnič je vhodnější, s modifikovanou sínusoidou nebo s trapézovým průběhem?
 jaký je proud tekoucí do a z měniče napětí 24/12 V
 Jak zjistím výstupní (AC) proud FV střídače?
 Jaký použít měnič, abych mohl připojit běžný elektromotor (výkon 30kW)?
 Je vhodné připojit svorku N měniče 12V k svorce v rozvadeči?
 Nač dát pozor při připojení měniče 80kW s rekuperací do sítě?
 Existuje typ měniče, který zabezpečí třífázové výstupní napětí?
 Jak dlouho bude fungovat menic napeti pripojeny na baterii?
 Jaký je rozdíl mezi servoměničem a frekvenčním měničem?
 Bude vadit vypnutému měniči zpětné napětí ze sítě?
 Máte někdo praktické zkušenosti s provozem ručního nářadí z měniče 12/230V?
 Jak ověřit jištění a bezpečnost elektroinstalace napájené ze střídače?
 Zemníte poctivě PE svorku střídače 12/230 V?
 Proč u měniče napětí 12V/230V svítí fázovka vlevo i vpravo?
 PHOENIX CONTACT: FAME rychlý a modulární systém pro měření a manipulaci
 Proč střídač Kostal PIKO 5.5 vykazuje při mrazu poruchu izolačního stavu?
 Jak zapojit napěťově řízený konvertor napětí (výkonu)?
 Lze provozovat měnič 12/230V jako zdroj pro invertorovou svářečku?
 Jak postavit měnič z 9V DC udělám 9VAC?
 Lze zapojit DC/AC měniče sériově?
 Proč naměřím napětí z měnice 12V/230V vždy na nulovém vodiči?
 Jaká jde sinusovka z měniče napětí 12VSS/230ST?
 Jde o měnič napětí z AC230V na DC 0-200V s plynulou regulací?
 Lze použít měnič fotovoltaiky SP2500 24V k napájení dmychadla?
 Jak byste vyhodnotili bezpečnost okruhu za střídačem?
 Využili byste měniče s přívodem z jedné fáze s výstupem na tři?
 Jak zprovoznit střídač dříve, než si začně sám vyrábět napájení co potřebuje?
 Jak zabránit rozvlnění střídače (měniče napětí) 12VDC / 230VAC?
 DC/DC měnič s vysokou odolností
 Proč nelze připojit střídač fotovoltaiky na společnou zem?
 Řada měničů Sinamics G120X
 Proč měnič zastaví čerpadlo pokud se na jiné z fází připojí nějaký spotřebič?
 Jak funguje v obytném vozidle poruchová smyčka
 Ako je to s uzemnením hybridného meniča Victron Multiplus 48/800?
 Je možno použít jeden měnič na více motorů bez přenastavování parametrů?
 Máte někdo zkušenost s připojením zálohovaného výstupu FVE měniče GOODWE ?
 Jakou použít na výstupu hybridniho menice Easun 5kW proti NDN?
 Jaký typ sítě je na straně AC polského solárního měniče MPPT PRO?
 Poradíte s instalací měniče ECO Solar Boost MPPT-3000 PRO?

Příbuzné diskuse a články z Kutil.elektrika.cz

Aktuální slova (2)



Poháněno MySQL Poháněno PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2006, Simple Machines Validní XHTML 1.0! Validní CSS!
+420 910 100 100
Stránka vytvořena za 0.058 sekund, 24 dotazů.