|
|
František Šohajda

Offline
RT E2-A
|
 |
« Odpověď #1 kdy: 14.11.2025, 14:28 » |
|
To bude dle starého značení nějaký odpor....(Klasický opor,vinutí motoru, a podobný)
|
RT -EZ - elektroinstala ce domovní, specializace na zdravotnické rozvody... revize ve zdravotnictví ...už 40 let....
|
|
|
|
|
| |
|
|
|
|
Karel Bělohlávek

Offline
|
 |
« Odpověď #5 kdy: 14.11.2025, 20:40 » |
|
Mne v tom schématu zaujalo označení ALNICO. S tímto termínem jsem se v minulosti setkal v souvislosti s brzděním motorů. Myslím, že to bylo použito u nějakého obrábějícího stroje, možná soustruhu.
|
Elektrikář
|
|
|
František Ševčík
Neverifikovaný uživatel @6
     
Offline
|
 |
« Odpověď #6 kdy: 14.11.2025, 20:46 » |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Martin Kurka

Offline

Projektant automatizace a strojů
|
 |
« Odpověď #9 kdy: 14.11.2025, 22:48 » |
|
Značka je na 100% cívka relé. Je to velmi starý způsob kreslení schémat cca z 60-tých let minulého století.
Rozborem schematu je podle mne použito speciální paměťové relá se dvěma cívkami Na horní části snímku je první cívka, proudová, prochází jí plný proud fáze L2 napájející oba motory. Na dolní části snímku je druhá, napěťová cívka.
Celé zapojení blokuje nový rozběh motorů, pokud alespoň jeden z nich běží, nebo brzdí protiproudem (konec brzdění protiproudem ukončí poloautomatick y Alnico relé)
Paměťová relé dělalo ZPA Trutnov. V příloze je již v modernějším provedení, než asi bude ve zkoumaném stroji. Paměťový prvek jsou mechanické "zobáčky" mezi cívkami proti sobě postavených relé. Ty jsou sestavovány ze sériových pomocných relé doplněných o zobáčky. Ale pro představu je dávám do přílohy.
Edit. Než jsem dopsal, kolega Dobrovolný trefil hned hřebík na hlavičku. Podle značky na relé typu A11 jde také o výrobek ZPA Trutnov. Kdo bude mít od relé A11 katalog, dokáže vysvětlit i funkci. Také podle mne bude funkce popsána v návodu pro obsluhu stroje.
|
Nikdy není dost času,aby se to udělalo dobře. Ale pak je dost času, aby se to udělalo znovu
Teorie=vše víme ale nic nefunguje Praxe=vše funguje a nevíme proč Teorie spojena s praxí=nic nefunguje a nikdo neví proč
Vysoce odborných omylů se dopouští jen specialisté
Ďábel je skryt v detailu
|
|
|
Václav Třetí

Offline
|
 |
« Odpověď #10 kdy: 15.11.2025, 05:24 » |
|
Tato relé s mechanickou aretací poloh pracují na principu impulsního přepnutí, relé přepnou a pomocí "zobáčků" se aretují a do dalšího elektrického impulsu do cívky druhého relé drží v dané poloze bez potřeby napájení.
|
Václav 3
Stejně jako u kol. Jiřího Schwarze jsou příspěvky psané kurzivou myšleny ironicky.
Řidič tvrdej život má... , stejně tak vesnickej elektrikář
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Martin Kurka

Offline

Projektant automatizace a strojů
|
 |
« Odpověď #16 kdy: 16.11.2025, 20:54 » |
|
Před jakoukoliv úpravou je nutné zjistit, co relé RSP má dělat. Bez typu soustruhu, dodání schematu a návodu a případné fotky elektrovýzbroj e je vaše otázka stylu porouchala se mi u auta jednotka nastavování světlé výšky pneumatického odpružení, mohu ji nahradit ocelovým listovým pérem nebo radši dřevěným špalkem, nebo nevadí, že mi kastle v zatáčce dře o silnici?
Podle zlomku schematu se nedá nic moc soudit. Zatím jen to, že relé RSP dělá zároveň ochranu motorů proti přetížení i ochranu proti potkání se obou motoru a ochranu proti rozběhu do reverzace. Bez relé jsou motory chráněné pouze proti zkratu, nikoliv proti přetížení. A jak bude vypadat rozběh jednoho motoru do ještě běžícího druhého si dovedete asi představit. Vyhraje jeden z motorů ale stroj to prohraje.
Náhrada musí mít všechny potřebné ochranné funkce, nebo riskujete spálení daleko dražších motorů, očesání zubů převodovky či vlastní zdraví u neočekávatelně se chovajícího stroje už neodpouštějící ho žádnou chybu ovládání.
S velkou pravděpodobnos tí jde náhrada RSP relé udělat poměrně jednoduše sestavou moderního proudového relé (případně proudového relé s transformátore m proudu) a moderním paměťovým relé. V každém případě bude tato sestava menší a asi spolehlivější, než relé ukázané kol. Dobrovolným.
Při té příležitosti se dá i nahradit Alnico relé bezkontaktním snímačem otáček s funkcí detekce otáčení - náhrada je popsána na konci kol. Ševčíkem uvedeném odkazu o Alnicu.
Nejprve je tedy před zbrklými postupy nutné udělat průzkum, RSP relé bude mít asi na boku vylepené nebo reliéfní zapojovací schéma, uvnitř pod krytem relé třeba i popis nastavování. A z jediné fotky střev relé uvidíte, jestli je paměťové či ne a případně jsetlli není opravitelné. Jestli máte od stroje originální schema a originální návod k obsluze a údržbě ledacoss užitečného se tam dočtete. Pak lze postupovat dál. S dotazy i řešeními. A také nebudete první ani poslední, kdo se s touto problematikou RSP setkal a teba na Internetu najdete ve fórech pro stroje hotová řešení, zejména jde-li o stroj československé provenience, najdou se řešení na náhrady od latinky po azbuku.
|
Nikdy není dost času,aby se to udělalo dobře. Ale pak je dost času, aby se to udělalo znovu
Teorie=vše víme ale nic nefunguje Praxe=vše funguje a nevíme proč Teorie spojena s praxí=nic nefunguje a nikdo neví proč
Vysoce odborných omylů se dopouští jen specialisté
Ďábel je skryt v detailu
|
|
|
|
|