Domů Nápověda Vyhledávání Přihlásit Registrovat
Novinky:               PROSÍME VŠECHNY UŽIVATELE, PŘED POUŽITÍM DISKUSÍ ČTĚTE MÍSTNÍ PRAVIDLA! ZDE ...!


+  Diskuse Elektrika.cz
|-+  VEŘEJNÁ ZÓNA
| |-+  Témata ještě nezařazená do příslušných rubrik
| | |-+  Co to je za značku (klikatá linka) ve schématu?
0 uživatelů a 1 Host prohlíží toto téma. « předchozí další »
Stran: [1] 2 3 Dolů Poslední příspěvky Tisk

Upozornění!
Odpovědi na témata nejsou právně závazné!
Na elektrickém zařízení smí pracovat pouze osoba s příslušnou kvalifikací dle nařízení vlády 194/2022 Sb. Podrobnosti zde!

Autor Téma: Co to je za značku (klikatá linka) ve schématu?  (Přečteno 11826 krát)
PavelPavel251
Neverifikovaný uživatel @4
***
Offline Offline



« kdy: 14.11.2025, 07:23 »


Co je to za elektrotechnic kou značku ve schéma.
Co to tam má za funkci zda tam je nutnost to takto mít?
Zda to má něco společného s relatkem nebo zda je to odpor jen.


* Screenshot_20251111_182901.jpg (167.65 KB, 619x827 - prohlédnuto 461 krát.)
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno
František Šohajda
*
Offline Offline


RT E2-A


« Odpověď #1 kdy: 14.11.2025, 14:28 »

To bude dle starého značení nějaký odpor....(Klasický opor,vinutí motoru, a podobný)
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno

RT -EZ   - elektroinstala ce domovní, specializace na zdravotnické rozvody... revize ve zdravotnictví ...už 40 let....
Jirka Š. Svejkovský
*
Offline Offline



Chomutov, projekty, revize E1A, E1B, E1-C2


WWW
« Odpověď #2 kdy: 14.11.2025, 14:54 »

RSP = spúšťacie relé
Jsou to cívky relé a stykačů.
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno

Projektant (strojní zařízení/energetika/TZ budov),  revizní technik E1A, E1B, E1-C2
Jirka Údržbář
Neverifikovaný uživatel @6
******
Offline Offline



« Odpověď #3 kdy: 14.11.2025, 19:04 »

To spodní by mohli být cívky stykačů, ale u RPS je z obou stran stejná fáze = to cívka relé nebude.
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno
Juraj Rojko
*
Offline Offline



« Odpověď #4 kdy: 14.11.2025, 19:10 »

Také jsem si při prvním pohledu myslel že tam jde z obou stran stejná fáze, ale není to tak. V závislosti na sepnutí Z nebo P a je 2 fáze vedena k motoru buď přímo nebo přes ten odpor(?). Navíc se mění směr otáčení. U druhého motoru je to obráceně. Těším se, až nám pan Kurka vysvětlí k čemu to je a jak přesně to funguje.
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno
Karel Bělohlávek
*
Offline Offline



« Odpověď #5 kdy: 14.11.2025, 20:40 »

Mne v tom schématu zaujalo označení ALNICO. S tímto termínem jsem se v minulosti setkal v souvislosti s brzděním motorů. Myslím, že to bylo použito u nějakého obrábějícího stroje, možná soustruhu.
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno

Elektrikář
František Ševčík
Neverifikovaný uživatel @6
******
Offline Offline



« Odpověď #6 kdy: 14.11.2025, 20:46 »

Tady je k tomu hezké počtení:
https://www.mylms.cz/otackove-rele-alnico-princip-a-pouziti/
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno
Jirka Dobrovolný
*
Offline Offline




WWW
« Odpověď #7 kdy: 14.11.2025, 22:06 »

Jde o proudové relé, respektive proudovou cívku. Tipuji, že je to nějaké relé se dvěma vinutími. Jedno silným drátem s málo závity pro relativně vysoký proud - horní část schématu. Dále jedno vinutí tenkým drátem s mnoha závity pro ovládací napětí - dolní část schematu.

Také já myslím, že jde o nějaký soustruh. Se dvěma motory na vřetenu. (Něco jako SU50, ale asi menší. To ALNICO je na SU50 taky a je spolu s dalšími prvky ve funkci brždění vřetena protiproudem.)
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno
Jirka Dobrovolný
*
Offline Offline




WWW
« Odpověď #8 kdy: 14.11.2025, 22:15 »

V jiném fóru stejná otázka. Odpověď: Je to to na přiložené fotce.


* PP11194.jpg (25.29 KB, 600x411 - prohlédnuto 182 krát.)
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno
Martin Kurka
*
Offline Offline



Projektant automatizace a strojů


« Odpověď #9 kdy: 14.11.2025, 22:48 »

Značka je na 100% cívka relé. Je to velmi starý způsob kreslení schémat cca z 60-tých let minulého století.

Rozborem schematu je podle mne použito speciální paměťové relá se dvěma cívkami
Na horní části snímku je první cívka, proudová, prochází jí plný proud fáze L2 napájející oba motory.
Na dolní části snímku je druhá, napěťová cívka.

Celé zapojení blokuje nový rozběh motorů, pokud alespoň jeden z nich běží, nebo brzdí protiproudem (konec brzdění protiproudem ukončí poloautomatick y Alnico relé)

Paměťová relé dělalo ZPA Trutnov. V příloze je již v modernějším provedení, než asi bude ve zkoumaném stroji. Paměťový prvek jsou mechanické "zobáčky" mezi cívkami proti sobě postavených relé. Ty jsou sestavovány ze sériových pomocných relé doplněných o zobáčky. Ale pro představu je dávám do přílohy.


Edit. Než jsem dopsal, kolega Dobrovolný trefil hned hřebík na hlavičku. Podle značky na relé typu A11 jde také o výrobek ZPA Trutnov. Kdo bude mít od relé A11 katalog, dokáže vysvětlit i funkci. Také podle mne bude funkce popsána v návodu pro obsluhu stroje.

* Alnico.pdf (1455.71 KB - staženo 21 krát.)

* RP700 s proudovou cívkou.jpg (26.45 KB, 662x243 - prohlédnuto 103 krát.)

* RP700 Proudová cívka.jpg (11.91 KB, 536x170 - prohlédnuto 78 krát.)

* RPK Paměťové relé.jpg (37.06 KB, 627x435 - prohlédnuto 123 krát.)
* Relé_RPK700.pdf (548.59 KB - staženo 29 krát.)
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno

Nikdy není dost času,aby se to udělalo dobře. Ale pak je dost času, aby se to udělalo znovu

Teorie=vše víme ale nic nefunguje
Praxe=vše funguje a nevíme proč
Teorie spojena s praxí=nic nefunguje a nikdo neví proč

Vysoce odborných omylů se dopouští jen specialisté

Ďábel je skryt v detailu
Václav Třetí
*
Offline Offline



« Odpověď #10 kdy: 15.11.2025, 05:24 »

Tato relé s mechanickou aretací poloh pracují na principu impulsního přepnutí, relé přepnou a pomocí "zobáčků" se aretují a do dalšího elektrického impulsu do cívky druhého relé drží v dané poloze bez potřeby napájení.
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno

Václav 3

Stejně jako u kol. Jiřího Schwarze jsou příspěvky psané kurzivou myšleny ironicky.

Řidič tvrdej život má... ,  stejně tak vesnickej elektrikář
PavelPavel251
Neverifikovaný uživatel @4
***
Offline Offline



« Odpověď #11 kdy: 16.11.2025, 06:16 »


Jde o soustruh, ale čím tedy toto nahradit?
Nebo jak by se to řešilo dnes?
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno
Michael S. Dobrý
Neverifikovaný uživatel @6
******
Offline Offline



« Odpověď #12 kdy: 16.11.2025, 08:16 »

Dnes se to řeší pomocí elektronických obvodů a PLC a podobně. Nahradit to asi půjde, ovšem záleží na celkové koncepci zapojení, kolik máte místa v rozvaděči a kolik peněz do toho chcete investovat.
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno
PavelPavel251
Neverifikovaný uživatel @4
***
Offline Offline



« Odpověď #13 kdy: 16.11.2025, 19:17 »

A co kdybych to tsm nedával a připojil bez toho relé tu druhou fázi?
V rozvaděči místo je.
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno
PavelPavel251
Neverifikovaný uživatel @4
***
Offline Offline



« Odpověď #14 kdy: 16.11.2025, 19:20 »

Nebo co tam koupit proudové relé?
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno
Michael S. Dobrý
Neverifikovaný uživatel @6
******
Offline Offline



« Odpověď #15 kdy: 16.11.2025, 20:39 »

Pokud tam to relé je, tak je k tomu logický důvod a asi není rozumné to nějak bastlit. Máte celkové schéma zapojení? Případně o jaký typ soustruhu se jedná? Schéma bych si asi dokázal dohledat a potom vám eventuálně poradit. Neberte to ve zlém a osobně, jen se zeptám: Máte s elektro zařízením obráběcích strojů nějaké zkušenosti? Chyba v zapojení či nějaké alternativní náhrady mohou způsobit nebezpečný stav. Nechci vás přirozeně poučovat, jen konstatuji že vše má nějaká pravidla a postupy.
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno
Martin Kurka
*
Offline Offline



Projektant automatizace a strojů


« Odpověď #16 kdy: 16.11.2025, 20:54 »

Před jakoukoliv úpravou je nutné zjistit, co relé RSP má dělat.
Bez typu soustruhu, dodání schematu a návodu a případné fotky elektrovýzbroj e je vaše otázka stylu porouchala se mi u auta jednotka nastavování světlé výšky pneumatického odpružení, mohu ji nahradit ocelovým listovým pérem nebo radši dřevěným špalkem, nebo nevadí, že mi kastle v zatáčce dře o silnici?

Podle zlomku schematu se nedá nic moc soudit. Zatím jen to, že relé RSP dělá zároveň ochranu motorů proti přetížení i ochranu proti potkání se obou motoru a ochranu proti rozběhu do reverzace. Bez relé jsou motory chráněné pouze proti zkratu, nikoliv proti přetížení. A jak bude vypadat rozběh jednoho motoru do ještě běžícího druhého si dovedete asi představit. Vyhraje jeden z motorů ale stroj to prohraje.

Náhrada musí mít všechny potřebné ochranné funkce, nebo riskujete spálení daleko dražších motorů, očesání zubů převodovky či vlastní zdraví u neočekávatelně se chovajícího stroje už neodpouštějící ho žádnou chybu ovládání.

S velkou pravděpodobnos tí jde náhrada RSP relé udělat poměrně jednoduše sestavou moderního proudového relé (případně proudového relé s transformátore m proudu) a moderním paměťovým relé. V každém případě bude tato sestava menší a asi spolehlivější, než relé ukázané kol. Dobrovolným.

Při té příležitosti se dá i nahradit Alnico relé bezkontaktním snímačem otáček s funkcí detekce otáčení - náhrada je popsána na konci kol. Ševčíkem uvedeném odkazu o Alnicu.

Nejprve je tedy před zbrklými postupy nutné udělat průzkum, RSP relé bude mít asi na boku vylepené nebo reliéfní zapojovací schéma, uvnitř pod krytem relé třeba i popis nastavování. A z jediné fotky střev relé uvidíte, jestli je paměťové či ne a případně jsetlli není opravitelné.
Jestli máte od stroje originální schema a originální návod k obsluze a údržbě ledacoss užitečného se tam dočtete. Pak lze postupovat dál. S dotazy i řešeními.
A také nebudete první ani poslední, kdo se s touto problematikou RSP setkal a teba na Internetu najdete ve fórech pro stroje hotová řešení, zejména jde-li o stroj československé provenience, najdou se řešení na náhrady od latinky po azbuku.
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno

Nikdy není dost času,aby se to udělalo dobře. Ale pak je dost času, aby se to udělalo znovu

Teorie=vše víme ale nic nefunguje
Praxe=vše funguje a nevíme proč
Teorie spojena s praxí=nic nefunguje a nikdo neví proč

Vysoce odborných omylů se dopouští jen specialisté

Ďábel je skryt v detailu
PavelPavel251
Neverifikovaný uživatel @4
***
Offline Offline



« Odpověď #17 kdy: 17.11.2025, 06:08 »

Schéma, které jsem přiložil je na motory a nikde jinde relé použito není jen v tom místě co je vyfocené.
Od toho soustruhu je jen toto schéma na 1 list stránky.
Vedle jsou už jen malé motory a ty nemají žádný relé.
Tak jestli to chrání motor před přetížením, tak tam dám proudové relé a nastavím Max proud na tu jednu fázi.
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno
Stran: [1] 2 3 Nahoru Poslední příspěvky Tisk 
« předchozí další »
SLEDUJTE PODOBNÁ TÉMATA ZDE!

Příbuzné diskuse a články z Kutil.elektrika.cz

Aktuální slova (1)



Poháněno MySQL Poháněno PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2006, Simple Machines Validní XHTML 1.0! Validní CSS!
+420 910 100 100
Stránka vytvořena za 0.034 sekund, 22 dotazů.