Používá se u tramvajových sítí uzemněná soustava?
Petr33:
...jestli u tramvajových sítích DC 600 V, a u metra DC 750 V, se používá uzeměná soustava, jaké zde tečou zhruba proudy a jaké jsou nadpoudové a jiné ochrany? Případně jak je tomu u železnice?
František Bernard:
Pane 33!
Odpověď na Vaši otázku přesahuje možnosti dané touto rubrikou. Doporučuji pročíst ČSN 34 1500 Předpisy pro elektrická trakční zařízení, ČSN 33 3516 Trakční vedení tramvajových a trolejbusových tratí, ČSN 33 3051 Soustava ochran, ČSN EN 50122-1, 2, ČSN 33 3525 Trakční vedení metra. Jelikož jsou normy ke koupi drahé, je možno navštívit i studovnu norem.
.... :)
Ivo Strasil:
Pane 33,
můžete se taky zeptat na některé z odborných nebo fandovských diskuzí o železnici a MHD, podívejte se treba na www.k-report.net (třeba komora Železnice/Elektrizace tratí nebo Tramvaje a metro/Všeobecná tramvajová, Metro a spol.) - na konkrétní dotaz většinou dostanete odpověď přímo od někoho, kdo se tím zabývá.
Ivo
Jiří Schwarz:
Je pár údajů o trakci na železnici:
- napájecí soustava trolejového vedení je zemněna u napájecí stanice, dále se na trati nepřizemňuje, protože by to mělo negativní vliv na činnost kolejových obvodů, zvětšovalo by to bludné proudy,...
- používá se DC soustava 3kV (především severní část republiky) a AC soustava 25kV/50Hz (jižní část, jeden z dělicích bodů je mezi Berounem a Zdicemi)
- napájecí stanice u AC soustavy může dodat do trolejového vedení 10-12MW!
- rychlíkové lokomotivy v plném záběru mohou odebírat až 4MW, např. pendolino při rozjezdu až 150A při 25kV.
Jiří Bartoš:
Tahle problematika mě docela zajímá, tohle jsem se k tématu dověděl od lidí, kteří se tím zabývají:
U všech druhů drážní dopravy s elektrickou trakcí jsou v měnírnách i na všech vozidlech nadproudové ochrany, přepěťové ochrany a podpěťové ochrany. Dále jsou na vozidlech diferenciální relé (vlastně proudový chránič) porovnávající velikost proudu na "přívodu" z troleje a na "odvodu" do kolejnic. Ochrana před atmosférickou elektřinou je řešena bleskojistkami na napájecích bodech i na vozidlech.
Tramvajové tratě tuším extra přizemněné nejsou, zpětné kabely z kolejnic do měnírny jsou taženy ze stejných míst, kde je napájení troleje. Na zpětných kabelech jsou případně vkládány odpory navíc tak, aby odpor na všech zpětných kabelech byl zhruba stejný a proud neměl tendenci se "vracet" do měnírny jinudy.
Mapa napájecích soustav na železnici v České republice:
Navigace
[0] Index zpráv
[#] Další strana