Kde v odhadech o elektromobilitě udělali soudruzi chybu?

<< < (9/27) > >>

Jan Franěk:
Ať chceme nebo ne, elektromobilit a prostě budoucnost má. Je asi jasné že to nebude současná technologie a způsob nabíjení. Také je jasné že vnucování této technologie úředníky a ekoteroristy příliš eautům neprospívají, protože to logicky vyvolává protitlak. Čím víc se tlačí, tím silnější odpor to vyvolává.  Mělo by to jít přirozenou i když pomalejší cestou. Dotace všeho druhu křivý trh a ve finále ubližují celé ekonomice a technologii. To jsou dle mého ty "chyby soudruhů" z nadpisu.

Mě baví že když se s mnohými odpůrci elektromobilit y bavím, ve většině případů nikdy v eautě neseděli a neřídili jej. Jediné argumenty mají vyčtené a nakoukané ze sociálních sítí. Tím netvrdím že mnohé z jejich argumentů nejsou správné a logické (psal jsem že budoucnost v tomto ohledu je, ale né v současné formě) ,    přesto je elektromobilit a dobrá cesta, jen je zapotřebí posunout technologie o kousek dál. To většinou nejde bez mnoha pokusů a úkroků do slepých uliček vývoje. Dejme tomu šanci a nezatracujme to hned na základě tlaku ekoteroristů a dalších kravin.

Osobně tomu silně fandím, což neznamená že v tomto ohledu všechno automaticky a nekriticky  přijímám. Na rovinu do budoucna sám o elektroautě silně a čím dál tím častěji uvažuji. Čas mého pořízení eauta pomalu ale jistě nazrává. Nedokážu ale říct jestli to bude za rok, 2, nebo třeba 8 let. Prozatím asi na pozici druhého auta v rodině, později možná i jako pracovního.

Jan Palička:
Citace: Pavell Nováák  14.03.2025, 20:57

Až bude dosaženo určité nadkritické množství prodaných a užívaných elektromobilů a tím nadkritické množství jejich spokojených uživatelů, dojde v Česku ke zlomu a rázem začne jejich popularita růst.....

Citace: Jan Franěk  15.03.2025, 01:36

Ať chceme nebo ne, elektromobilit a prostě budoucnost má. ..........

Elektromobily už kdysi propagoval třeba pan Křižík, zvítězil způsob pohonu pana Benze, protože byl efektivnější, úspornější, s delším dojezdem a bylo jednodušší vybudovat potřebnou infrastrukturu . V počátcích je kupovali nadšenci, pak "bohatci" a nakonec "prostý lid". Chvíli to ale trvalo, pár desítek let.

Eauta logicky smetou spalovací motor z trhu, až budou ekonomicky a provozně výhodnější. Zatím nejsou a proto se spalovací uměle rozhodnutím politiků investičně i provozně zdražují a eauta zvýhodňují, takže je dnes nekupují jen nadšeci a "bohatci" ale už i "prostý lid" domnívaje se, že jsou ekonomicky výhodná. Jenže nejsou, na cenu auta mu připlatí všichni z daní (dotace),  na elektřinu i ti, co eauta nemají (různě tarify) a pokud někdo má FVE, i její zřízení spolufinacují ostatní. I ta čínská levná eauta jsou levná, protože jsou dotována, tentokrát z daní čínských soudruhů.

Jenže takhle to jde dělat pouze po dobu, dokud je počet dotovaných výrazně menší, než počet dotujících; jakmile se poměr "zhoupne",  logicky budou muset  být dotace zrušeny a bude se platit plná cena. Stát bude muset něčím nahradit snižující se výběr spotřební daně z paliv. Infrastruktura "benzínová" je v zásadě vybudována, infrastruktura "nabíjecí" to má před sebou - za stovky miliard, a to se investorům taky nějak musí vrátit. Ty stovky miliard se budou muset někde vzít a to bude pravděpodobně provozním zdaněním eaut, nebo případně zvýšením daní jiných 

Ono je to vždy tak,  že vše, co je revolučně "tlačeno shora" rozhodnutím chytrého úředníka nejen vzbuzuje protitlak, ale křiví i ekonomiku tlačené věci. Jenže ta dříve či později "vybublá" a pak se lidi nestačí divit. V historii známe takových případů dost a dost.

zavesem:
Citace: Jan Palička  15.03.2025, 09:38

Eauta logicky smetou spalovací motor z trhu, až budou ekonomicky a provozně výhodnější. Zatím nejsou a proto se spalovací uměle rozhodnutím politiků investičně i provozně zdražují a eauta zvýhodňují, takže je dnes nekupují jen nadšeci a "bohatci" ale už i "prostý lid" domnívaje se, že jsou ekonomicky výhodná. Jenže nejsou, na cenu auta mu připlatí všichni z daní (dotace),   na elektřinu i ti, co eauta nemají (různě tarify) a pokud někdo má FVE, i její zřízení spolufinacují ostatní. I ta čínská levná eauta jsou levná, protože jsou dotována, tentokrát z daní čínských soudruhů.


To není pravda. Mám eauto, nikdo mi na jeho pořízení nic nepřispěl a nabíjím ho za čisté nedotované spotové ceny, nemám FVE. Jeho provoz je velmi výrazně ekonomicky výhodnější, než provoz našeho druhého nafťáku. Reálná roční úspora jsou nízké desítky tisíc korun. Kdybych k tomu přičetl úsporu za údržbu a opravy, bude jeho ekonomická výhodnost ještě mnohem větší.

Citace: Jan Palička  15.03.2025, 09:38

... infrastruktura "nabíjecí" to má před sebou - za stovky miliard, a to se investorům taky nějak musí vrátit. Ty stovky miliard se budou muset někde vzít a to bude pravděpodobně provozním zdaněním eaut, nebo případně zvýšením daní jiných 


Představa, že benzínové stojany v Česku nahradí elektrické stojany je zcela mylná, k tomu nikdy nedojde. Nabíjení doma/ve vlastní firmě je a vždy bude levnější, než rychlonabíjení u stojanu. Proto když se podíváte na online mapu nabíjecích stanic v Česku ve kteroukoli dobu zjistíte, že cca 90 - 95% jich zeje prázdnotou. Ne proto že eaut je málo, ale proto že nabíjení na nich je velmi drahé.
Navíc rychlonabíjení bateriím škodí. V manuálu z Mnichova je napsáno, že když bude dvakrát po sobě použito DC rychlonabíjení, potřetí se již bude automaticky provádět nabíjení pomaleji (jak hodně pomaleji nevím, stupňů je hodně).
Česká republika je takový malinkatý dvoreček. Naprosté většině uživatelů stačí a vždy bude stačit dojezd, který mu umožňuje nabíjení přes noc = nabíjecí stanice pro většinu uživatelů (majitelé garáží, baráčníci a firmy) nejsou třeba.

Neříkám emobilita je bez problémů. Pokud vím, tak třeba kromě nějakých probíhajících hokus pokusů dosud nikde na světě nikdo nevyřešil, jak nabíjet eauta pro celé byť malé městečko.

Jan Palička:
Citace: Pavell Nováák  15.03.2025, 13:02

To není pravda. Mám eauto, nikdo mi na jeho pořízení nic nepřispěl a nabíjím ho za čisté nedotované spotové ceny, nemám FVE. Jeho provoz je velmi výrazně ekonomicky výhodnější, .........

Neříkám emobilita je bez problémů. Pokud vím, tak třeba kromě nějakých probíhajících hokus pokusů dosud nikde na světě nikdo nevyřešil, jak nabíjet eauta pro celé byť malé městečko.

Sorry, ale Vy nejste BFU, jak říkají naprostým laikům ajťáci.

V ČR bylo ke konci roku registrováno cca 6,5 milionů osobních vozidel, z toho 36 tisíc elektromobilů kategorie M1, což je 0,5 procenta. Nevím, kolik z nich je firemních a tudíž se nabíjí na firemní nabíječce a kolik z nich "bydlí" u rodinných domů, ale kdyby to byly dvě třetiny, tak tu je pouhých 12 tisíc vozidel, které se musí vždy nabíjet jen veřejně. Dle statistik máme v ČR 5,5 tisíce veřejných nabíjecích bodů, takže na nich pochopitelně přetlak nevzniká.

Jenže jen v Praze je 1,3 milionu aut, z toho asi 900 tisíc M1. I kdyby jen třetina majitelů je vyměnila za eauta, je to skoro desetkrát víc registraci, než dosud v celé ČR. A 80% z nich nebude mít přístup k žádné soukromé nabíječce, pokud za ni nepovažujeme soustavu "psů" vytažených z okna činžovního bytu. To za prvé.

A za druhé, 90% lidí netuší, co je to spot, prostě si zřídí tarif PRE/ČEZ/EON a budou nabíjet, pokud budou mít co a odkud (mimochodem spot je dobrý sluha ale zlý pán, ale to jistě víte).

Tohle je přesně to, co čem jsem psal - komplikace nevzniknou, když má elektromobil pár tisíc nadšenců a pár desítek tisíc jich je ve firmách. Komplikace vzniknou, až tu bude několik milionů vozidel, v Německu občas Dunkelflaute a státu začne padat výběr spotřební daně z pohonných hmot.

A to si pak stát daňově či cenově sáhne i na eauta (pamatujete státní propagaci přímotopů před 30 lety a jak to skončilo?)

zavesem:
Citace: Jan Palička  15.03.2025, 14:02


Tohle je přesně to, co čem jsem psal - komplikace nevzniknou, když má elektromobil pár tisíc nadšenců a pár desítek tisíc jich je ve firmách. Komplikace vzniknou, až tu bude několik milionů vozidel, v Německu občas Dunkelflaute a státu začne padat výběr spotřební daně z pohonných hmot.



Ten výběr daní mě zaujal, čísla nebudou přesná, přibližně:
V roce 2022 se v ČR spotřebovalo celkem 6,7 miliardy litrů benzínu + nafty.
Stát na tom vybral na daních přibližně 121 miliard korun.
6,7 miliardy litrů paliv je při započítání účinností spalovací/elektromotor cca 22,6 TWh elektrické energie. To je spotřeba elektřiny, kdyby všichni majitelé aut se spalovacími motory přešli na elektro. To se ale nikdy nestane, kamiony, pracovní stroje a nejspíše i mnoho malých aut stále bude používat benzín a naftu. Ale budu počítat 100% přechod na elektromobily:
Za 22,6TWh stát vybere na daních cca 27 miliard korun, což je cca 4,5x méně než za adekvátní množství benzínu a nafty.
Když zůstanu u roku 2022, celkové příjmy ČR byly cca 1533 miliard korun.
Takže v roce 2022, by úplné zrušení paliv a totální přechod na elektro, pro stát znamenal výpadek na daních 94 miliard korun což je 6,1%.

Lze odhadovat, že kamiony, nákladní vozy atp. se na celkové spotřebě paliv podílejí 50-60%,  takže výpadek daní lze ponížit o polovinu, bude kolem 3% celkového příjmu státu.
To podle mě není nic kritického, co by mohlo zastavit rozvoj elektromobilit y.

Dohledal jsem, že ve světě se státy tyto výpadky snaží naradit těmito způsoby:
zvýšení poplatků za užívání silnic
poplatky za dobíjení elektromobilů, realizovatelné pouze u dobíjecích stanic
daň za vlastnictví vozidla
změna daňového systému (daně se vyberou jinak jinde)

Elektromobil na ujetí stejné vzdálenosti jako ropomobil spotřebuje cca 2-3x méně energie. = jsou ekologičtější.
Je tedy logické a i spravedlivé,  aby státy hledaly daňové výpadky jinde a netrestali majitele elektromobilů za to, že šetří planetu, když právě o to primárně jde.

Navigace

[0] Index zpráv

[#] Další strana

[*] Předchozí strana