Kde v odhadech o elektromobilitě udělali soudruzi chybu?
Vlado Konrád:
Hláška Jáchyme hoď ho do stroje O0 Géniovia doby Svěrák Smoljak
Martin Kurka:
U elektromobilit y bych chtěl pobídnout k širšímu pohledu. Zkuste si porovnat vrtačku šňůrovou s akučkou. Teoreticky je akučka proti šňůrové energetický propadák. Tak proč ji sakra doma všichni mají?
Nebo proč mají obě? A proč je většinou ta akučka ohmatanější? Vždyť je často do ruky i těžší?
Zkuste si na to po pravdě odpovědět.
A třeba překvapivě zjistíte, že je pro vaši práci všestranější a má pohotovější použití, že ve výsledku nemusíte vozit a v ruce nosit a rozvíjet a svinovávat dlouhou prodlužku. A díky točivým vlastnostem akučky s ní nejen vrtáte, ale i šroubujete, řežete závity, našroubováváte kotvy vrtáte bezpečněji postupovým vrtákem.... A ve výsledku odvádite profesionální práci rychleji a s menším úsilím. A že musíte mít někde zásobní akumulátor a a nabíječku neberete jako újmu.
Kdyby někdo prosazoval akučky zákazem šňůrových vrtaček a dotacemi do NiMh akuček a dodatečným zdaněním šňůrových, myslíte si, že by měl doma akučku už prakticky každý řemeslník? Kolik by se našlo racionálních protiargumentů proti nové technologii, jaké by byly plamenné diskuse na Internetu? A byl by vývoj technologie tak rychlý a a přechod k Lion akumulátorům a AC motorům tak jednoznačný ?
To je jako s elektroautem. Zejména tehdy, když
jsou dvě auta v rodině
není nic moc veřejná doprava
máte kde pomalu nabíjet.
s elektroautem denně jezdíte kopcem nahorů dolů
se sunete po městě
jezdíte po městě s rozvážkou se spoustou zastávek
jezdíte po sněhu a ledu a po kluzkém blátě.
Najednou zjistíte, že při vašem využití jedete bezpečněji, nebo ekologičtěji, nebo levněji a vždy komfortněji.
Dovoluji si tvrdit, že elektroauta a plugin-hybridy už v oblasti příměstského a městského provozu čisté spalováky válcují - pokud mají jejich řidiči pro elektrotrakci podmínky pro pomalé nabíjení .
Ale klidně ať si hodně lidí elektroauta haní, aspoň cena ojetých nebude vysoká a jejich užitná hodnota je pro specifické použití elektomobility nepřekonatelná .
Když se podíváte na bezdotační rozvoj elektrokol a elektrokoloběž ek, najednou se můžete divit, že i bez dotací se prodává více elektrokol než šlapacích.
Na druhou stranu bez spalovacích motorů v užitkových a zemědělských strojích, v lodích a nákladní dopravě a letectví se do doby naprosto přelomových akumulátorů a přelomových zdrojů elektřiny nikdy neobejdeme. A rozhodně se asi nikdy neobejdeme bez ropy pro výrobu plastických hmot, léčiv, mazadel asfaltu na silnice apod.
Už Mendělejev tvrdil, že spalovat ropu je hřích.
Takže nic není ani zelené, ani černé má to rub a líc a chytrý člověk si umí obrátit každou věc na správnou stranu - ani nevylévat vaničku i s dítětem, ani nekriticky obhajovat.
Jan Franěk:
SOuhlasím s Martinem. Elektrouata mají prostě své místo na trhu a kdyby se to nekurvilo dotacemi, myslím že by k nim nebyl až takový odpor.
Dle mého názoru se prostě elektroauta nakonec prosadí, protože tento pohon je prostě boží. Hlavní slabinou je stále zdroj energie. Jak víme, současné akumulátory nejsou stále dost vhodné a nedokáží nabídnout parametry požadované trhem. To přesto že se za poslední roky znatelně zlepšily.
Například největší nákladní auta jsou také poháněná elektromotory. To proto že dokáží to, co spalovák neumí. Nicméně právě v takovém kolosu je i spalovák, který pohání generátor napájející tyto elektromotory. Zatím nikdo nevymyslel nic lepšího pro tato výkonná auta.
Klidně se podívejte třeba na BELAZ-75710, nebo další podobné kolosy
Jiří_Hrubý:
O diesel elektrických pohonech asi nikdo nepochybuje, tam jde ale hlavně o to, že diesel by to sice utáh, ale mechanický přenos výkonu na kola by nedaly převody, nebo by byly neskutečně drahé á přitom by stejně nedosáhly životnosti elektromotoru s jednoduchým převodem.
Ostatně Toyota s tím experimentoval a, benzín jako stabilák, baterka, elektromotory. I u BMW to zkoušeli, ale nevím, že by se to rozšířilo.
Dokonce ani ve svém okolí nevnímám odpor vůči autům na baterky, ale vesměs stejné argumenty typu za hodně peněz, málo muziky. Ono je to stejný, jako s tím aku nářadím. Kvalitní vrtačka na baterky, je levnější, než kvalitní vrtačka s kabelem. Ovšem do chvíle, než se započítá baterka. No a pak je to jako u auta o intenzitě užívání, nárocích na výkon, návratnosti investice a životnosti výrobku. Řemeslník oddělá baterku do dvou let, kutilovi chcípne dlouhodobě vybitá za tři a jaká je návratnost. Auto na baterky denně v provozu na krátké trasy se vyplatí, ale jet s tím dvakrát v týdnu na nákup je nesmysl, na to je vhodnější ice.
Rozumný kompromis vídím v hybridu, ovšem s trochu slušnou baterkou, kterou tam výrobce nedal jen pro pěkný výsledek v testu spotřeby a zároveň tu baterku dobíjet ze sítě, ne jenom motorem, což diky chování řidičů flotilových hybridů, zvedlo nevoli u EK vůči tomuto typu pohonu a nevím, jestli nezvažují jejich zákaz, nebo jen zrušili podporu a zvýhodnění.
Radim Strycharski:
U těch agregátů "diesel-zdroj/elektro-pohon" jde o prvotní motivaci shodných trakčních charakteristik, kdežto u agregátu "diesel-zdroj/mechanika-pohon" jde o prvotní demotivaci rozdílných trakčních charakteristik . Jenže jde taky o zásadně rozdílné hmotnosti obou druhů agregátů a to je předurčuje k tomu, že u lehkého osobáku, který táhne jen svůj vlastní rám, je přes všechny nevýhody vhodnější lehká mechanika, kdežto u náklaďáku táhnoucího násobky vlastní hmotnosti je už výhodnější (nebo může být výhodnější) těžká dieselelektrik a.
Navigace
[0] Index zpráv
[#] Další strana
[*] Předchozí strana