Domů Nápověda Vyhledávání Přihlásit Registrovat
Novinky:               PROSÍME VŠECHNY UŽIVATELE, PŘED POUŽITÍM DISKUSÍ ČTĚTE MÍSTNÍ PRAVIDLA! ZDE ...!


+  Diskuse Elektrika.cz
|-+  VEŘEJNÁ ZÓNA
| |-+  Témata ještě nezařazená do příslušných rubrik
| | |-+  Prečo berie motor po previnutí väčší prúd?
0 uživatelů a 1 Host prohlíží toto téma. « předchozí další »
Stran: [1] 2 Dolů Poslední příspěvky Tisk

Upozornění!
Odpovědi na témata nejsou právně závazné!
Na elektrickém zařízení smí pracovat pouze osoba s příslušnou kvalifikací dle nařízení vlády 194/2022 Sb. Podrobnosti zde!

Autor Téma: Prečo berie motor po previnutí väčší prúd?  (Přečteno 2768 krát)
Milan Otras
*
Offline Offline




« kdy: 18.05.2024, 09:37 »


Previnul som 2,2 kW 2 pólový 2800 ot motor. Pri vysekávaní vencov vinutia som nepoškodil žiadny statorový plech a aj dražky išli pekne ľahko vyčistiť bez vypalovania. Spočítal som pôvodný počet vodičov ,     bolo ich dvojmo 92 čiže 46 závitov dvoma drôtmi 2 x 0,67 mm. Moto po previnutí berie 4,4 A a druhý presne taký istý motor ktorý prišiel na výmenu ložísk a mechanickej upchávky bral iba 2.5 A. Tak som vyskúšal vymeniť statory navzájom medzi sebou ,     či  nie je problém v rotore a stále to isté. Meral som s posuvným meradlom aj pozíciu statorových plechov voči obalu motora a na obidvoch motoroch to bolo presne rovnaké. Porovnal som vinutie všetkých 6 cievok na obidvoch motoroch mali rovnaké odpory zhruba 2,7 Ohm a mali aj rovnaké indukčnosti okolo 15 mH.Pre info elektromotory prevíjam bežne ,     keď momentálne nemám prácu v priemyselnej automatizácii. A teraz "bábo raď".
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno
Martin Kurka
*
Offline Offline



Projektant automatizace a strojů


« Odpověď #1 kdy: 18.05.2024, 12:52 »

V každém případě se poraďte rovnou s kolegou Kastnerem, má s motory a jejich opravami bohaté zkušenosti.

A nemají oba motory rozdílnou efektivitu IEx?

Když si vezmete moderní wattmetr (nebo chytrý elektroměr),   ukáže vám v každé fázi  činný a jalový příkon. Už z toho je při porovnání s elektricky zdravým motorem vidět, jestli je  chyba v energii která jde do výroby tepla, nebo do magnetizačního proudu.

Větší proud je ve všech fázích rovnoměrný při shodném napětí na fázích?

Jestli je zvýšený proud do tepla a symetricky tak to může být třeba ložisko chovající se blbě v otáčkách.
Jestli do tepla a nesymetricky pak nechat chvíli běžet, sundat štít a kouknout termokamerou na věnce vinutí, jestli je vidět vliv závitového zkratu.


Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno

Nikdy není dost času,aby se to udělalo dobře. Ale pak je dost času, aby se to udělalo znovu

Teorie=vše víme ale nic nefunguje
Praxe=vše funguje a nevíme proč
Teorie spojena s praxí=nic nefunguje a nikdo neví proč

Vysoce odborných omylů se dopouští jen specialisté

Ďábel je skryt v detailu
Milan Otras
*
Offline Offline




« Odpověď #2 kdy: 18.05.2024, 14:00 »

Práveže keď som prehodil statory na dvoch úplne rovnakých motoroch tak som vylúčil závadu na ložiskách a rotoroch. Obidva motory sú presne rovnaké typy. Výkon a prúdy meriam združeným 3 fázovým panelovým wattmetrom  firmy Schrack. Prúdy sú takmer úplne rovnaké s rozdielom možno desatiny Ampéra. Statory sú 24 drážkové ,  vinutie som ukladal do venca.
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno
Jiří Schwarz
*
Offline Offline




« Odpověď #3 kdy: 18.05.2024, 19:26 »

Doufám, že neplácnu nějaký nesmysl.

U transformátorů ve spínaných zdrojích se stává, že když se "spálí" a převinou, že se to chová jinak, protože se příliš zvýšila teplota a změnily se tím magnetické vlastnosti feritového jádra.

Nevím, jestli není nějaká možnost i u modernějších trafoplechů že by při překročení nějaké teploty  nevratně změnily vlastnosti
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno

Jako tvrdá Chodská palice nemám rád přísloví o tom, že moudřejší ustoupí. Když moudřejší ustoupí, hlupák si prosadí nesmysl!
Příspěvky psané kurzívou berte s velkou rezervou a nadhledem :-)
Kastner Lubomír
*
Offline Offline



Kastner Lubomír - specialista na elektromotory


WWW
« Odpověď #4 kdy: 19.05.2024, 07:47 »

podle popisu co uvádíte vše nasvědčuje tomu, že motor byl původně navinut na 220 / 380V. Odpovídal by tomu odpor vinutí, počty závitů i průměr drátu. A pokud takový motor připojíte např. na 405 V, tak vám bez problémů bude brát ten zvýšený proud. Druhá teoreticky možná závada je nesouosost motoru. Pře vypalování drážek a následném složení motoru mohlo dojít k nesouososti složeného motoru a i v tomto případě může nastat větší odběr. Ale takhle na dálku lze opravdu jen odhadovat.
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno

Servisní technik specialista v oblasti elektromotorů, jejich zkoušení, defektoskopie, vibrací, navíjení, vyvažování. usazení apod.
František Ševčík
Neverifikovaný uživatel @6
******
Offline Offline



« Odpověď #5 kdy: 19.05.2024, 08:39 »

Škoda, že není fotka štítku motoru. Možná by napověděla dost.
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno
Milan Otras
*
Offline Offline




« Odpověď #6 kdy: 19.05.2024, 09:17 »

Chlapi ďakujem pekne za odpovede.
Ešte upresním ako som písal,  motor sa vôbec nevypaloval ,   keď sa vyberalo staré vinutie. A skôr ako idem lakovať vinutie ,   motor pustím na chvíľu naprázdno či je všetko ok. A bral ten vyšší prúd ešte pred lakovaním. Zajtra pošlem štítky obidvoch motorov ako aj foto wattmetra (jalovy a činný výkon). Pýtal som sa aj v troch skúsených firmách,  ktoré dlhé roky prevíjali elektromotory a povedali áno aj im sa to niekedy stane ale nevedia prečo.
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno
Martin Kurka
*
Offline Offline



Projektant automatizace a strojů


« Odpověď #7 kdy: 19.05.2024, 14:07 »

To už mne kromě teoretické možnosti jiné kvality magnetického odporu plechů statoru napadá jedině větší rozměr vzduchové mezery mezi statorem a rotorem. Tam je desetina mm velké číslo.

Jiná kvalita plechů může nastat i při jejich vyžíhání vypalováním vinutí, ale to zde nenastalo a nepíšete, zda jde o již dříve opravovaný motor, nebo o panenský motor.


Vliv vzduchové mezery by byl vidět na jalové složce magnetizačním proudu, větší vzduchová mezera ho bude potřebovat vyšší.


Ovšem v dnešní době převíjet motor na 380V místo na 400V je poměrně nešťastné. OZE zdroje ženou napětí v síti na hranici horní tolerance na dlouhé hodiny a když svítí i fouká zároveň tak někdy až za ni.
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno

Nikdy není dost času,aby se to udělalo dobře. Ale pak je dost času, aby se to udělalo znovu

Teorie=vše víme ale nic nefunguje
Praxe=vše funguje a nevíme proč
Teorie spojena s praxí=nic nefunguje a nikdo neví proč

Vysoce odborných omylů se dopouští jen specialisté

Ďábel je skryt v detailu
František Šohajda
*
Offline Offline


RT E2-A


« Odpověď #8 kdy: 19.05.2024, 17:58 »

Ono to napětí je problém!
Když už jsme u toho, jak daleko bydlíte od trafa může být +- 10% a to může hodit napětí ještě o hodně výš.... poklona
Při revizích mimo časy nej. zatížení je napětí i na odlehlých vesnicích hodně velké./ale v toleranci/
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno

RT -EZ   - elektroinstala ce domovní, specializace na zdravotnické rozvody... revize ve zdravotnictví ...už 40 let....
Milan Otras
*
Offline Offline




« Odpověď #9 kdy: 20.05.2024, 11:37 »

Tak chlapi posielam sľúbené údaje :
Napätie na fázach voči N :
L1 238 V
L2 237 V
L3 238 V
Vzdialenosť od trafostanice 160 m ,   kábel do budovy je samostatný AL kábel (prierez neviem narýchlo)
Prevíjaný elektromotor :
1.vinutie U1-U2      I=4,6A      0,328 kW      1 kVAr                 1,088 kVA
2.vinutie V1-V2      I= 4,3 A    0,287 kW       0,97 kVAr           1,0  kVA
3.vinutie W1-W2    I=4,4 A    0,243 kW       1,051 kVAr          1,1kVA

Motor neprevíjaný  :
1.vinutie U1-U2      I=2,5A       0,18 kW      0,6 kVAr            0,6   kVA
2.vinutie V1-V2      I= 2,7 A     0,19 kW       0,67 kVAr         0,65  kVA
3.vinutie W1-W2    I=2,9 A     0,18 kW       1,68 kVAr         0,72 kVA


* Prevínaný motor (Stredné).png (1633.35 KB, 1365x768 - prohlédnuto 110 krát.)

* Neprevínaný motor (Stredné).png (1506.61 KB, 1365x768 - prohlédnuto 114 krát.)

* 20240520_110601 (Stredné).jpg (326.18 KB, 1364x768 - prohlédnuto 115 krát.)
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno
Kastner Lubomír
*
Offline Offline



Kastner Lubomír - specialista na elektromotory


WWW
« Odpověď #10 kdy: 20.05.2024, 12:26 »

Ještě mě napadla jedna možnost a to vyosení rotoru vůči statoru axiálně. Je rotor umístěn uprostřed statoru? Jsou stejné mezery stranově mezi statorem a rotorem na obou stranách? Při demontáži vinutí mohlo dojít k posuvu statorového svazku a tím pádem není rotor umístěn ve správné poloze a i to může mít vliv na odebíraný proud. Stačí pokud by rotor na jedné straně byl mimo stator zhruba o 2-3 mm a hned se to projeví na odebíraném proudu.
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno

Servisní technik specialista v oblasti elektromotorů, jejich zkoušení, defektoskopie, vibrací, navíjení, vyvažování. usazení apod.
Rozmahel Vladimír
OSVČ
*
Offline Offline




« Odpověď #11 kdy: 20.05.2024, 14:07 »

Jak již bylo uvedeno. Bylo by zajímavé změřit to, s jakým účiníkem běží zdravý motor  a převinutý motor.
Nárůst proudu by mohla způsobovat vyšší jalovina?
Např. závity cik cak?
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno

Kastner Lubomír
*
Offline Offline



Kastner Lubomír - specialista na elektromotory


WWW
« Odpověď #12 kdy: 20.05.2024, 16:07 »

Nárůst proudu by mohla způsobovat vyšší jalovina?
Např. závity cik cak?
Závity cik-cak u převíjených motorů jsou zanedbatelné. Vinou se jednotlivé cívky nebo skupina cívek, ty se pak vkládají do drážek a v tzv. věnci se spojují začátky a konce cívek. A právě to spojování a začátků cívek je velmi důležité pro běh a proudy motoru. Ale u jednootáčkovýc h motorů tzv. dvojpólů by neměl být problém s propojením cívek. Ty spoje cívek musí být na 100% spojené většinou se svařují a pak pořádně zaizolované. A vše se pak úhledně natvaruje a vyváže do tzv. věnce. A poslední operace je pak lakování - vinutí prolejt pořádně lakem a vypálit v peci.
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno

Servisní technik specialista v oblasti elektromotorů, jejich zkoušení, defektoskopie, vibrací, navíjení, vyvažování. usazení apod.
Milan Otras
*
Offline Offline




« Odpověď #13 kdy: 20.05.2024, 22:28 »

S mojím vybavením posuvné a mikrometer a amatérskymi skúsenosťami v strojarine asi nejakú súososť rotora a statora nezmeriam. Stator má osadenie pre príruby ,  fuga medzi rotorom bežne býva okolo 0,5 mm. Ak by tam bol problém asi by drel rotor o neho ,neviem.
Motor sa stíha prirodzene chladiť ,  uvidíme či sa časom nevráti späť.
Inak ten motor nebol spálený ,  zatiekla do neho voda a nastal prieraz na kostru.
Stáva sa mi niekedy že keď vypalujem staré vinutie z motora ,  býva riadne rošambóóó.
Ak nieje zakolíkovaný stator ,  plechy sa posunú a niekedy sa od seba aj úplne oddelia. To nehovorím o tom že niekedy musím oddeliť vrchný plech statora nakoľko ho niekedy plameňom dám do parády. Niekedy tie laky bývajú húževnaté ako sklo priam mám pocit že čím viac ho nahrievam ,  tým je tvrdší ,  až nakoniec príde nejaký zlom a povolí.Ale motor aj po takomto trápení s novým vinutím beží v pohode bez zvýšeného prúdu. Čo by robil na nejakej testovacej stolici to už neviem.
Chlapi ďakujem pekne za pomoc.


* chybička.png (42.46 KB, 750x518 - prohlédnuto 118 krát.)
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno
Václav Třetí
*
Offline Offline



« Odpověď #14 kdy: 21.05.2024, 08:25 »

Někde musí být zakopaný pes. Nezatížený motor má proudy téměř tejné jako jmenovité při plném zatížení.
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno

Václav 3

Stejně jako u kol. Jiřího Schwarze jsou příspěvky psané kurzivou myšleny ironicky.

Řidič tvrdej život má... ,  stejně tak vesnickej elektrikář
Jiří Kantner
Neverifikovaný uživatel @7
*******
Offline Offline



« Odpověď #15 kdy: 21.05.2024, 11:50 »

Jen letmá kontrola vinutí - 0,67mm Cu bifilárně  má průřez 0,7mm2 a tomu odpovídá proudová hustota   mírně pod 7A/mm2. což je normální hodnota..jenže proud přes 4A - jak píše kolega Václav III. to jsou hodnoty blízké provozním nikoliv hodnoty které by se měly naměřit naprázdno.
Poškození statoru bych vyloučil, muselo by totiž být ve všech vinutích totožné.
Vyosení rotoru může způsobovat nerovnoměrné zatížení a zvýšení proudu ale těžko to udělé 60-70 procent navíc. Pokud někdo po mechanickém poškození nesvařoval čela motoru, je nanejvýš nepravděpodobn é, že by to mohlo způsobit takový rozdíl.
Spíš mě napadá, kolik má každý pól vinutí cívek a jestli bylo dodržena orientace vinutí a jestli nebyla chyba při zapojování cívek -sériové x paralelní. Pokud je tam taková chyba, musí být systematická, protože všechy fáze se z hlediska  odběru naprázdno chovají stejně.
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno
František Ševčík
Neverifikovaný uživatel @6
******
Offline Offline



« Odpověď #16 kdy: 21.05.2024, 13:08 »

Převíjený motor má označení LS 90 a nepřevinutý motor LS 90 ( 80 ) / T. Nemůže být tady nějaká odlišnost ve vinutí ? Např. v počtu závitů ?
Dvoupólový stroj má vždy jen ŠEST cívek, ať již je vinutí jednovrstvé nebo dvouvrstvové. Konce cívek jsou zapojeny 1 - 4, začátky jsou vyvedeny 1 -3 - 5 jedna strana svorkovnice, 2 - 4 - 6 druhá strana svorkovnice. Pokud by tady došlo k jakékoliv chybě, motor by nejel - neměl by otáčky a bral by neúměrně velký proud.
Zajímavé by bylo, jaký proud by bral motor při zatížení.
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno
Martin Kurka
*
Offline Offline



Projektant automatizace a strojů


« Odpověď #17 kdy: 21.05.2024, 13:16 »

... Pokud je tam taková chyba, musí být systematická, protože všechy fáze se z hlediska  odběru naprázdno chovají stejně.
Jenže tady to systematická chyba nebude. Převinutý motor se chová podivně hlavně ve fázi U1-U2. V procentním porovnání to úplně křičí.
A celkové navýšení příkonu naprázdno 300W se přece musí projevit v teplotě vinutí.
Vždyť to je o 56% více v celkových ztrátách a o 82% více na vinutí U1-U2. Již jen vinutí U1-U2 topí o 150W více.
Přídavné ztrátové teplo 300W celkem nebo 150W v jediné fázi u 2,2kW motoru to je enormní zhoršení účinnosti.

Buď závitový zkrat, nebo něco špatně propojené.

Nesymetrie je vidět i v jalovině i v proudech.



* Převinutý motor.jpg (90.8 KB, 1068x1101 - prohlédnuto 101 krát.)
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno

Nikdy není dost času,aby se to udělalo dobře. Ale pak je dost času, aby se to udělalo znovu

Teorie=vše víme ale nic nefunguje
Praxe=vše funguje a nevíme proč
Teorie spojena s praxí=nic nefunguje a nikdo neví proč

Vysoce odborných omylů se dopouští jen specialisté

Ďábel je skryt v detailu
Stran: [1] 2 Nahoru Poslední příspěvky Tisk 
« předchozí další »
SLEDUJTE PODOBNÁ TÉMATA ZDE!

Příbuzné diskuse a články z Elektrika.cz

 Jak opravit jednofázový motor 1,1kW, 230V?
 Neviete ako mozem spojaznit elektro motor MEZ K4S05?
 Co může být příčinou nižšíhou poudu komutátorového motoru?
 Jaký je jmenovitý proud motoru ZTE V.TIRNOVO 2412-6?
 Je lepší rekonstrukce spouštění motoru, nebo použití modernějšího zařízení?
 Prečo asi nefunguje 1-fazovy asynchronny motor s kotvou na krátko?
 Může elektomotor fungovat s poškozeným vinutím?
 POZVÁNKA: 22. ledna ŽIVĚ o motorech s Lubomírem Kastnerem
 Jaké časté chyby v zapojení motorů řešíte vy?
 Proč klesají otáčky motoru při přepnutí z Y do D?
 Proč se u motoru přehřívá pouze rotor a ne stator?
 Jaké poruchy motorů řešíte vy?
 Proč vznikají mezizávitové zkraty motorů?
 Co lze na motorech měřit obyčejným multimetrem?
 Jak diagnostikujeme přetížení motoru dané nevhodnou zátěží?
 Proč se motor čerpadla po startu za chvíli zastaví a bez vibrací pouze hřeje?
 Zvládne někdo opravu soustruhu SV 18 RB?
 Proč provádět diagnostiku poruchy motoru na místě?
 Jak si vybrat správný motorový spouštěč?
 Kdy a jak volit třídy nadproudových relé?
 Na co si dát pozor při návrhu napojení motoru?
 Jaký vliv má připojení vodiče N na uzel ve hvězdě?
 Kdy se u motoru jedná o lehký a těžký rozběh?
 Ako diagnostikovať problémy na trojfázových asynchrónnych motorch?
 Jaké účinky mají vířivé proudy na ložiska motorů?
 Jaký vliv má frekvenční měnič na funkci a životnost motoru?
 Jak určit začátky a konce vinutí a přitom nezničit motor?
 Co si mohu dovolit k asynchronnímu motoru?
 Jaké mohou být účinky okamžité reverzace za běhu motoru?
 EATON: Ochrana motorů s vysokou účinností: Eaton je „IE3 ready“
 O motorech #20: Co je to ustavení motoru?
 O motorech #21: Jaký vliv má vyvážení motoru na jeho chod a spolehlivost?
 O motorech #22: Kdy mažeme motor?
 O motorech #23: Kdy je dobré zkontrolovat motor?
 Musím pro kontrolu motoru rozpůlit stolní brusku?
 Jak zjistit jestli je elektrovřeteno funkční?
 Jak zapojit motor k pásové pile P320 (230V)?
 TIP: Ochrany EMOTRON spolehlivě chrání pracovní stroje
 Nezná někdo dodavatele dílů elektromotorů Spaggiari v ČR?
 Akú podložku použiť medzi hliníkové telo motora a káblové oko?
 Proč první půlhodinu vykazuje el. motor ventilátoru vyšší než jmenovitý proud?
 Neznáte nejaký typ otočnej napájacej zbernice 400V pre motor?
 Co mohlo být příčinou poškození asynchronního motoru s frekvenčím měničem?
 Proč klesnou otáčky u 3f motoru při přepnutí z Y na D?
 Jaký je proud 3f motoru v zapojení D/YY po převinu z 220V na 400V?
 Jaká může být příčina změny skluzové charakteristiky asynchronního motoru?
 Je možné motor chrániť proti spáleniu kondenzátorom?
 Je možné chrániť el.motor kondenzátorom?
 Co může "bzučet" v motorovém chrániči?
 #EH: Elektrické motory pohledem roku 1950
 Prečo uhlová brúska stratila otáčky po výmene uhlíkov a nereaguje na reguláciu?
 Jak s může projevit u pohonu vadné tepelné relé?
 Jak se dopídit, že 3f motor spálil zákazník?
 Proč asi vypadává jistič při zastavení motoru?
 Tlakový spínač funguje, proč se nerozjede motor?
 Proč motor při spouštění do Y hučí a při přepnuti do D se rozběhne?
 Jaký zvolit postup při identifikaci poruchy neznámého zařízení?
 Jak stanovit otáčky elektromotoru MEZ když nejsou na štítku uvedeny??
 Proč AS motor vyhazuje přívodní jištění, když je Riso OK?
 Co může být příčinou trvale nízkých otáček 3F motoru?
 Kdo dodavatelsky vyhodnocuje kvalitu AC motoru?
 Může se nový elektromotor zadrhávat při ručním otáčení?
 Jak vybrat pneumatický motor určený k náhradě elektromotoru?
 LIVE EATON: Ochrana a řízení motorů
 Stále řešíte časté chyby motorů?
 Jak v ČR uvádíte do provozu zařízení CHINA EXPORT?
 TeSys GV5 / GV6 Motorové jističe a manuální motorové chrániče
 Jak odstranit cinkání v asynchronním elektromotoru?
 Může nižší kapacita způsobovat problémy s během oběhového čerpadla?
 Jaký vliv může mít proud kompresoru na jeho hluk?
 Co se u motoru označovalo za "kollektor"?
 Jak zjistit mezizávitový zkrat na jedné cívce asynchronního motoru?

Příbuzné diskuse a články z Kutil.elektrika.cz

Aktuální slova (1)



Poháněno MySQL Poháněno PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2006, Simple Machines Validní XHTML 1.0! Validní CSS!
+420 910 100 100
Stránka vytvořena za 0.04 sekund, 22 dotazů.