Možná se budete divit, sice to takto začalo, ale rozhodně neskončilo.
Podkladem bylo mnoho verzí "nové padesátky", které hromadně chrlily v té době různé cechy. Nicméně nebyla vůle a potřeba to v té době řešit. Pak se do toho pustil tehdejší šéf TIČRu Ing. Oldřich Küchler spolu s partnerem který byl opravdu nápomocný - ESČ - Mgr. Radek Roušar. Nicméně protože je zajímaly i další názory kolegů, vznikla pracovní skupina, kde se scházeli zástupci několika cechů, svazů a unií (nějaký krátký čas jsem byl jedním z členů) kde se probírali jednotlivé části návrhu a zpracovávali připomínky, která pak ESČ tlumočilo na HK a ministerstvech
.
Pak se do toho samozřejmě zapojila další ministerstva která k tomu měla co říci a zákon o VTZ, včetně následných NV, se musel přizpůsobit nejen požadavkům elektra, ale i mnoha dalším zákonům, která na tento zákona logicky musí navazovat. Třeba - školství - vzdělávání, uznávání oborů a vzdělání, nebo vzájemné uznávání odbornosti mezi státy v Evropě. A tak dál a tak dál. Kdo nezažil, nedovede si představit jak je to těžké a složité vše dát dohromady.
Pravidelně jsem dostával některé návrhy, předkládané na ministerstvo a díky vstřícnosti prezidenta ESČ, se mohl vyptávat na nejasnosti. Za to mu moc děkuji
Ve finále z toho vylezlo něco úplně jiného, než jsem kdysi viděl a připomínkoval. Přiznávám že s velkou naivitou. Nicméně i tato práce dává smysl a bez práce mnoha dalších kolegů, kteří v této práci nadále pokračovali, by to vše mohlo dopadnout mnohem hůře. Zase se naučíme plavat v "nových vodách". Osobně mi současná podoba vlastně ani nevadí a jediné co bych jistě vylepšil, je komunikace k odborné veřejnosti, kde by měly jasně zaznít některá vysvětlení. Třeba i to že rodinné domy jsou VTZ, nebo že praxe střechařů, kdy s výměnou krytiny - zdemontují hromosvod a pak jej namontují z5 jako "původní stav", je porušením zákona a nelegální činností na VTZ z jejich strany. Stejně tak to vnímám když stavební firma nemající činnost elektro, provádí zemniče a samozřejmě v 98% případů plně v rozporu s platnými normami a v rozporu se zákonem o VTZ.
Jde samozřejmě o zrychlený a zjednodušený popis toho všeho. Třeba se ještě ozve některý z kolegů, který se v tom pohyboval mnohem déle a "hlouběji", aby doplnil či upřesnil některé informace. Ale berme tyto předpisy prostě tak jak jsou. Nic jiného nám momentálně stejně nezbývá