Jde elektricky sporak s prikonem 7.8kW pripojit do jednofazove 16A zasuvky?
Milan Hudec:
Vzhledem k tomu, že se asi bude více platit za Jističoamper, tak naopak bude případů na hraně přibývat.
Jan Franěk:
Citace: Milan Hudec 04.10.2023, 07:17
Vzhledem k tomu, že se asi bude více platit za Jističoamper, tak naopak bude případů na hraně přibývat.
Přesně tak. A zde bude více než důležité aby elektrikáři uplatnili své znalosti a posoudili konkrétní případ tak, aby se jako v tomto případě sporák nechal byť omezeně používat, ale možná rizika byla omezena na minimum. Pak se může stát že někdy třeba podle délky vedení a uložení kabelu, vzhledem k jeho průřezu nebo typu, bude jištění sporáku omezeno na 10, nebo 13A, jinde bez problémů projde 16A. V některých případech i 20A. Stále se potkávám například s instalací, kde je historicky ke sporáku připraven kabel CYKY 4Bx 4mm2.
Martin Kurka:
....Jak uz jsem zminil, kratce jsem podlehl chybe u laiku bezne - uveril jsem, ze kdyz je na neco norma, tak lze pro konkretni situace najit konkretni jasnou odpoved.
Ona to není jen chyba laiků, ale i některých profíků.
Do nějakých 80-tých let minulého století byly normy návodné, když se něco naprojektovalo a postavilo podle nich, bylo to nejen bezpečné pro lidi, ale bylo to i ekonomicky a provozně optimální.
Od cca 90-tých let začaly být ustanovení norem jen minimálním povoleným řešením, podle něhož nebude zařízení nebezpečné pro lidi. Ale spousta profíků ustrnula ve svém uvažování a nepřizpůsobila se překotnému vývoji, nástupu elektronizace a nových materiálů a nových technologií , snaze o vyšší ekonomičnost investice i provozu a vyšší provozní bezpečnost atd.