Domů Nápověda Vyhledávání Přihlásit Registrovat
Novinky:               PROSÍME VŠECHNY UŽIVATELE, PŘED POUŽITÍM DISKUSÍ ČTĚTE MÍSTNÍ PRAVIDLA! ZDE ...!


+  Diskuse Elektrika.cz
|-+  VEŘEJNÁ ZÓNA
| |-+  Témata ještě nezařazená do příslušných rubrik
| | |-+  Skutečně platí že "kdo neumí, ten učí"?
0 uživatelů a 1 Host prohlíží toto téma. « předchozí další »
Stran: [1] Dolů Poslední příspěvky Tisk

Upozornění!
Odpovědi na témata nejsou právně závazné!
Na elektrickém zařízení smí pracovat pouze osoba s příslušnou kvalifikací dle nařízení vlády 194/2022 Sb. Podrobnosti zde!

Autor Téma: Skutečně platí že "kdo neumí, ten učí"?  (Přečteno 4140 krát)
Kamil Novák
OSVČ
*
Offline Offline




WWW
« kdy: 02.08.2023, 21:32 »

Z jedné SPŠ, kde se učí i obor elektro(!) jsem byl osloven stran revizí.
Které se tam BTW léta nedělaly, ale jelikož si při posledních závěrečných zkouškách jeden student "sáhl dost zostra" a byl z toho problém ...
Z přiložených fotek je jasné :
1) že "redukovat" vidlici 400V/32A na prodlužku 250V/10A je špatně,  Smutek
2) že z té vidlice bylo těch prodlužek asi víc,  Smutek
3) ale že někdo (a studenti asi těžko) ty ostatní vývody pouze odstřihl (bez odpojení ve vidlici a tudíž že ty konce byly pod napětím) je naprostý diletant a tudíž nemá co dělat ve výuce  Smutek

A to se nebudu rozepisovat o tom, že je učí na zkušebních, zapojovacích panelech, že lištové krabice se na laminu nepodkládají, že je jedno použijí-li vodič G/Y jako pracovní, že nekryté Wago svorky nejsou problém ...  zle


* SPS01.jpg (282.11 KB, 1022x1362 - prohlédnuto 267 krát.)

* SPS02.jpg (489.45 KB, 2064x2006 - prohlédnuto 245 krát.)

* SPS03.jpg (506.25 KB, 1276x2492 - prohlédnuto 335 krát.)
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno

Revizní technik E2/A - specializace na přístroje a zařízení ve zdravotnictví.
působnost : zdravotnictví - celá ČR, ostatní revize - Královéhradeck ý, Pardubický a Liberecký kraj
Jiří Schwarz
*
Offline Offline




« Odpověď #1 kdy: 02.08.2023, 21:43 »

Jen poznámka k tomu obrázku - kdybych prohledal archiv, možná bych tam našel cosi, co kolega nazval "trojhlavý pes"
Z jedné vidlice 3 kabely a 3 psi (vícenásobné zásuvky)
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno

Jako tvrdá Chodská palice nemám rád přísloví o tom, že moudřejší ustoupí. Když moudřejší ustoupí, hlupák si prosadí nesmysl!
Příspěvky psané kurzívou berte s velkou rezervou a nadhledem :-)
Václav Třetí
*
Offline Offline



« Odpověď #2 kdy: 03.08.2023, 06:06 »

Degradace školství se soustavná činnost provozovaná vládami a MŠ již od dob normalisace. Již tehdá mnozí dobří učitelé odcházeli z důvodů jasných, nesouhlasili s okupací a nebyli ochotní opakovat prázdná hesla o socialismu a internacionáln í pomoci. Začali je nahrazovat lidé, kteří neměli k učitelství vztah a viděli jen výhody tohoto "zaměstnání". Poslední dobří kantoři začali opouštět školy po r. 1990, kdy sice ustal politický tlak, ovšem otevřely se možnosti podnikání a v kontrastu nízkých platů na škole prostě odešli. Navíc došlo také ke generační obměně.

Na různých SOU a SPŠ universálního zaměření (mnohé školy v okresních městech) učí zedníky, zahradníky i elektrikáře stejní učitelé (nejen předměty typu český jazyk a občanská nauka),  čím vytváří "elektrozedníky". Aby se kruh uzavřel stačí, že nejlepší studenti z maturitních tříd odejdou na VŠ (s pedagogickým zaměřením nebo nadstavbou) a po čase se vrátí jako učitelé.

I já sám jsem se v dávné době na VŠ setkal s odbornými asistenty (nejnižší kategorie vyučujících na VŠ),  kteří nic neuměli, než to právě probírané a na jakýkoliv dotaz odpovídali studentům teprve potom co se doběhli někoho zeptat nebo až na příští hodině, když si to předem dostudovali. Mnohdy jsme si s nimi tak trochu hráli, měli jsme z nich legraci a bavili jsme se výmluvami, které používali k zamaskování, že nám v dané chvíli nemají co odpovědět. I z našich řad se rekrutovali obdobní "asáci",  obvykle absolvující s červeným diplomem (tehdá z rozhodnutí Strany nebo protože látku vládali jako básničku, což zkoušejícím vyhovovalo). Bohužel i někteří zkoušející byli na podobné úrovni. Měli jsme docenta, který vyučoval svůj předmět způsobem, že vlastně četl na přednáškách svoje skripta. On je sice neměl v ruce, ale předčítal stejný text z rukopisu, který měl v kroužkovém notesu, což se dalo jednoduše zkontrolovat nahlížením do jeho skript. Odchylky byly minimální. U něj měli nárok na výbornou také jen ti studenti, kteří jeho texty uměli nazpaměť. Jeho skriptum mělo asi 200 stránek, zajímavý byl na konci seznam citované literatury, ten měl deset stránek, což napovídalo, že celé skriptum je sepsané z citací.

Abych nebyl jen negativní, měli jsme i přednášející a zkoušející, kteří byli výborní. Zkouška u nich byla spíše o tom, jak umí student myslet a poznatky využívat. Také z přednášek těchto lidí si člověk odnesl daleko více a nemusel se učit "básničky". Těch bylo bohužel méně.
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno

Václav 3

Stejně jako u kol. Jiřího Schwarze jsou příspěvky psané kurzivou myšleny ironicky.

Řidič tvrdej život má... ,  stejně tak vesnickej elektrikář
Martin Babrňák
Neverifikovaný uživatel @6
******
Offline Offline



« Odpověď #3 kdy: 03.08.2023, 07:35 »

já měl v prvním ročníku na střední učitele na elektro, který nám vždy rozdal A4 plnou vzorečků s tím, že z toho bude test a ať se to naučíme a tím to haslo. Žádné vysvětlování, žádná ukázka návaznosti, odvozování atd ... naštěstí ve druháku došlo ke změně a měli jsme učitele co na první hodině nakreslil Ohmův trojúhelník a u něj řekl "todle je to nejdpostatnějš í co musíte umět z paměti i kdybych vás o půlnoci po kalbě probudil". Za první měsíc roku nás naučil víc než ten první za celej rok a hlavně trval na tom, že co jde si máme počítat na papír bez kalkulačky. Hlavně dokázal hodiny proložit i příběhy z jeho života což dost oživilo a dokázalo perfektně udržet pozornost. Takovejch se asi už bohužel moc neuvidí
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno
Petr Fiedler
Neverifikovaný uživatel @5
*****
Offline Offline



« Odpověď #4 kdy: 09.08.2023, 19:06 »

Z nějakého nepochopitelné ho důvodu před ředitelnami odborných škol nestojí fronta zájemců o práci odborného učitele.  (Práce na ZŠ a SŠ mimo jiné zahrnuje: Jednou nohou v kriminále, druhou nohou v blázinci).

1. Kolik by museli nabízet, abyste si šel do té fronty zájemců stoupnout?
2. Kolik procent svého platu byste v průměru byl ochoten dlohodobě utrácet za pořízování výukových pomůcek, které vám zaměstnavatel neproplatí?
3. Po zodpovězení bodu 2 - platí stále ještě původní odpověď na otázku č. 1?

Ale možná se v posledních letech něco změnilo a problém je někde úplně jinde, než kde ho tuším já  ...
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno
Jan Franěk
Český elektrikář - živnostník
*
Offline Offline



váš elektrikář a revizní technik


« Odpověď #5 kdy: 09.08.2023, 19:40 »

Z nějakého nepochopitelné ho důvodu před ředitelnami odborných škol nestojí fronta zájemců......

Ok, to jsou některé možné důvody neutěšeného stavu. Nic to ovšem nemění na skutečnosti, že by učitel měl být kladným vzorem pro studenty  a neměl by takříkajíc vytvářet prosté bastlíře. Což bohužel podle přiložených fotek asi půjde velmi těžko. Evidentně chybí kvalitní vzory nejen v politice, ale i ve školství. Všechna čest a hluboká poklona výjimkám. Pár jsem jich poznal a ti si nezaslouží házet do jednoho pytle s tvůrcem té nebezpečné "učební pomůcky" . Jo, stejně jako u řemeslníků a možná u všech profesí, jsou holt v menšině. Tlacháním na fóru se s tím stejně nedá nic udělat  na zdravi angel na zdravi angel
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno

Kamerové a bezpečnostní systémy, od návrhu po realizaci.
Systémové a MaR instalace, od návrhu po realizaci.
Revize el. a hromosvodů do 1000V
Topné kabely k vytápění i ochraně majetku.

www.fraja.cz ,  revize@fraja.cz ,  tel: 728171585
Kamil Novák
OSVČ
*
Offline Offline




WWW
« Odpověď #6 kdy: 09.08.2023, 20:05 »

TO Fiedler :
Aby nedošlo k nedorozumění - nemám žádnou zášť vůči pedagogům. Poznal jsem skvělé i špatné a je to asi tak, jako ve společnosti obecně.
Znám se dost dobře minimálně s 5 učiteli, z nichž 2 jsou dokonce ředitelé.

A když se soukromě bavíme, tak s platy nemají zásadní problém. Samozřejmě, že tak jako asi každý, by si na konec té svojí "číslovky" doplnili nejraději ještě jednu 0 (nulu). Ale to asi každý. ;-)
Tuto pravomoc mají ale jen ti, co chodí do "práce" do Sněmovní č.p.6-16 na Malé Straně. Ale to je jiný příběh.
Takže v bodu 1. vašeho dotazu asi zásadní problém není.

K bodu 2. - v případě, který jsem tady několikrát dokumentoval, jsem BTW ve skříni s "měřáky" našel kromě historických přístrojů např. i zaprášený Eurotest. To si sotva zafinancoval vyučující ze svého.
Kromě toho tam teď o prázdninách čile frčí "erární" 3D tiskárny pro soukromé účely...

No a jestli je učitel "jednou nohou v kriminále",  tak z mých posledních obrázků (prodlužovák s ustřiženými vývody) si dovolím tvrdit, že tomu jdou (někteří) docela odhodlaně naproti...  zle

Ale možná se v posledních letech něco změnilo a problém je někde úplně jinde, než kde ho tuším já  ...

Problém vidím v tom, že pedagogové nemají nějakou elementární autoritu, po které někteří volají.
Ale tu nezískají jinak, než že by vyučovat měly naprosté špičky v oboru.
Takže jsme zpátky u nadpisu tohoto vlákna...
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno

Revizní technik E2/A - specializace na přístroje a zařízení ve zdravotnictví.
působnost : zdravotnictví - celá ČR, ostatní revize - Královéhradeck ý, Pardubický a Liberecký kraj
Václav Třetí
*
Offline Offline



« Odpověď #7 kdy: 09.08.2023, 20:44 »


Takže v bodu 1. vašeho dotazu asi zásadní problém není.

K bodu 2. - v případě, který jsem tady několikrát dokumentoval, jsem BTW ve skříni s "měřáky" našel kromě historických přístrojů např. i zaprášený Eurotest. To si sotva zafinancoval vyučující ze svého.
Kromě toho tam teď o prázdninách čile frčí "erární" 3D tiskárny pro soukromé účely...

Problém vidím v tom, že pedagogové nemají nějakou elementární autoritu, po které někteří volají

Mezi svými známými a kamarády mám dva, jejichž manželky jsou učitelky, jedna na I. stupni, druhá na II. Ani jedna z nich nežádá nějaký nehorázný plat, ta druhá dokonce říká (i před manželem),  že ji živí manžel (podnikatel) a její výplata je její kapesné. Obě tyto dámy znám a občas se pobavíme na téma, jak to ve škole chodí. Obě svorně říkají, že největší problém jsou rodiče některých žáků, společenské uznání práce pedagoga a pak mezilidské vztahy na pracovišti. Některé zážitky jsou doopravdy zde nepublikovatel né.

Takže dobrým kantorům popřát pevné zdraví a nervy a ty špatné vyhodit. Jenže koho pak postavit před žáky. Možná AI a bude po problému.
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno

Václav 3

Stejně jako u kol. Jiřího Schwarze jsou příspěvky psané kurzivou myšleny ironicky.

Řidič tvrdej život má... ,  stejně tak vesnickej elektrikář
Kamil Novák
OSVČ
*
Offline Offline




WWW
« Odpověď #8 kdy: 09.08.2023, 21:06 »

... Jenže koho pak postavit před žáky. Možná AI a bude po problému.

Obávám se, že možná netušíme, jak daleko (blízko ?) to je...  zle
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno

Revizní technik E2/A - specializace na přístroje a zařízení ve zdravotnictví.
působnost : zdravotnictví - celá ČR, ostatní revize - Královéhradeck ý, Pardubický a Liberecký kraj
Václav Třetí
*
Offline Offline



« Odpověď #9 kdy: 09.08.2023, 21:36 »

Já se hlavně obávám toho, co AI bude mít v osnovách.
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno

Václav 3

Stejně jako u kol. Jiřího Schwarze jsou příspěvky psané kurzivou myšleny ironicky.

Řidič tvrdej život má... ,  stejně tak vesnickej elektrikář
Kamil Novák
OSVČ
*
Offline Offline




WWW
« Odpověď #10 kdy: 09.08.2023, 21:41 »

Já se hlavně obávám toho, co AI bude mít v osnovách. 

Obávám se, že osnovy a AI nejsou slučitelné pojmy ...  zle
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno

Revizní technik E2/A - specializace na přístroje a zařízení ve zdravotnictví.
působnost : zdravotnictví - celá ČR, ostatní revize - Královéhradeck ý, Pardubický a Liberecký kraj
Petr Fiedler
Neverifikovaný uživatel @5
*****
Offline Offline



« Odpověď #11 kdy: 10.08.2023, 09:38 »

Odborné školství stojí na nadšencích a až ti odejdou do důchodu, tak se rozpadne.
Ovetvřel jsem si jednu mi trochu bližší velkou SŠ, kde se také učí elektro.
20% odborných učitelů jsou již důchodu, polovina má nad 50 let.

To, že ředitel dokáže obsadit místo neznamenáná, že si může ze zájemců o dané místo vybírat. Když má na dané místo jen zájemce, kteří by se normální prací neuživili,  a začátek školního roku je za rohem, tak co asi ředitel udělá?
Z dálky se pak jeví vše v pořádku, z blízka to pak vypadá - asi jako ta prodlužka. Taková prodlužka, pokud ji tedy stvořil učitel s elektrokvalifi kací a ne třeba školník, je na okamžitý vyhazov učitele, ale kdo pak bude učit? Proto jsem psal o té frontě zájemců ...

Drahý Eurotest ve skříni bohužel nijak nesouvisí s operativní dostupností finančních prostředků pro nákup toho, co je momentálně potřeba.

Zneužívání erárního vybavení učiteli bych spíš vítal, protože se s tím vybavením aspoň naučí pracovat. Když si tím eurotestem o prázdnínách "zreviduje" chalupu, tak se naučí něco, co může předat žákům/studentům. 

"Ani jedna z nich nežádá nějaký nehorázný plat, ta druhá dokonce říká (i před manželem),   že ji živí manžel (podnikatel) a její výplata je její kapesné."

Jako sonda do "firemní" personální politiky je to celkem výmluvné.  Do fronty před ředitelnu si jdou stoupnout ti, co se z nějakého důvodu spokojí klidně i s mizerným platem  nebo jdou do práce aby měli sociální vazby. Firma, která chce fungovat, to dělá taky tak?

Platy v základním a středním školství sice v poslednách letech hodně stouply, ale na odborných pozicích je obrovský dlouhodobý vnitřní dluh, jehož důkazem je malé množství třicátníků a čtyřicátníků. Staří učitelé se nejčastěji rekrutují z těch mladších a když ti mladší v systému nejsou, tak kdo bude učit odborné předměty za 10-20 let?
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno
Jan Kelbich
*
Offline Offline




« Odpověď #12 kdy: 11.08.2023, 00:18 »

To byla ukázka "Studenti, pozor, takhle to nemá vypadat !" ?

Spíš bych to viděl na odpad po tom, co si někdo z toho trsu odstřihl ty dvě prodlužky pro sebe.
Ale stejně - více než jedna šňůra ve vidlici nejde utěsnit, vidlice je podle fotek 3P+PE, takže jestli je to 6h, tak to bylo v těch 250 V 1f zásuvkách 400 V - nebo jak to ten rádoby kutil myslel ? A chyb by se našlo více. Zkrátka je to celé technicky špatně.


Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno

IC layout design engineer, zajímací se též o silovou elektrotechnik u
Jan Bocek
*
Offline Offline



« Odpověď #13 kdy: 11.08.2023, 08:12 »

Jen poznámka k tomu obrázku - kdybych prohledal archiv, možná bych tam našel cosi, co kolega nazval "trojhlavý pes"
Z jedné vidlice 3 kabely a 3 psi (vícenásobné zásuvky)

"Trojhlavý pes" s vidlicemi typu 4 kolík i 5 ti kolík se občas vyskytuji jako provizorky na stavbách, anebo při zkušebním provozu, kde je práce pod dozorem. Důraz je přitom kladen na funkcí a pomíjí se otázka ochrany přetížení a zkratu. Proto je to pod dozorem....neb oli elektrikáři sami sobě.

Jenže na SPŠE, anebo na odborném učilišti nemůže být něco jako "homo domo" i když vyučování je pod dozorem odborného asistenta. Ale jsou zde žáci a učitel. To je úplně jiná bezpečnostní kategorie..... .vůbec nahrazení pevného rozvodu pomocí mnohohlavých psů je zcela nepřípustné. Při revizích je nutné takovéto "bastly" vyřadit a předat poučení statutaři školy. Mj jak často se dělají revize spotřebičů v laboratořích a učebnách?

To zadání tématu bych trochu otočil
Místo Skutečně platí že "kdo neumí, ten učí"? Tak kdo se chce naučit tak učí .....učitel se musí naučit na 1000% a přednese jen 100%. A posluchači slyší 10% a možná 1% si zapamatují.
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno

specializace: průmyslová instalace, kontrola strojů
                   revize elektrického zařízení E1B
telefon:        777 273 732
email:           jan.bocek@safeb.cz
Kamil Novák
OSVČ
*
Offline Offline




WWW
« Odpověď #14 kdy: 11.08.2023, 12:09 »

... Mj jak často se dělají revize spotřebičů v laboratořích a učebnách? 

To je otázka do pranice!
S největší pravděpodobnos tí právě teď poprvé!
A proč? Protože při posledních "závěrečkách" si jeden ze studentů vyzkoušel, jak vypadá průchod el. proudu po dráze ruka-ruka  Smutek 

Jak už jsem psal výše, třeba ohledně tzv. pracovních stolů se mi podařilo dohledat cca 6 norem, kde se tento pojem vyskytuje. Jedna se týká ale jen žáků do 16 let věku, ostatní el. instalace v těchto stolech neřeší. Alespoň já to nenašel.

Takže jim nezbyde nic jiného, než si vypracovat MPBP. Přitom tady je skoro ideální situace, kdy by si mohli zkoušky dělat studenti pod dozorem učitele sami...  tanecek
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno

Revizní technik E2/A - specializace na přístroje a zařízení ve zdravotnictví.
působnost : zdravotnictví - celá ČR, ostatní revize - Královéhradeck ý, Pardubický a Liberecký kraj
Stran: [1] Nahoru Poslední příspěvky Tisk 
« předchozí další »
SLEDUJTE PODOBNÁ TÉMATA ZDE!

Příbuzné diskuse a články z Kutil.elektrika.cz

Aktuální slova (1)



Poháněno MySQL Poháněno PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2006, Simple Machines Validní XHTML 1.0! Validní CSS!
+420 910 100 100
Stránka vytvořena za 0.044 sekund, 22 dotazů.