Domů Nápověda Vyhledávání Přihlásit Registrovat
Novinky:               PROSÍME VŠECHNY UŽIVATELE, PŘED POUŽITÍM DISKUSÍ ČTĚTE MÍSTNÍ PRAVIDLA! ZDE ...!


+  Diskuse Elektrika.cz
|-+  Veřejnost, spotřebitelé, neodborníci, kutilové, laici
| |-+  Montáže, instalace, zásahy které neodborníci rádi páchají sami
| | |-+  Je možné použít 12V střídače k zapojení na dobíjení z alternátoru?
0 uživatelů a 1 Host prohlíží toto téma. « předchozí další »
Stran: 1 [2] Dolů Poslední příspěvky Tisk

Upozornění!
Odpovědi na témata nejsou právně závazné!
Na elektrickém zařízení smí pracovat pouze osoba s příslušnou kvalifikací dle nařízení vlády 194/2022 Sb. Podrobnosti zde!

Autor Téma: Je možné použít 12V střídače k zapojení na dobíjení z alternátoru?  (Přečteno 3129 krát)
Václav Třetí
*
Offline Offline



« Odpověď #18 kdy: 23.07.2023, 21:07 »

Motory z aut nejsou sice dělané jako stabiláky, ale pokud použijete  čtyřpólový generátor, tedy bude stačit 1500n/min, aby se získal normální kmitočet 50 Hz, tak ten motor z Favorita bude při dobré údržbě (výměny oleje, zajištění bezproblémovéh o chlazení) běhat 100 let. Jinak čínský čtyřtaktní stabilák vhodný pro pohon generátorů (a čerpadel) o výkonu 5 kW se dá pořídit za 3000,- Kč. Ty jsou ale dělané spíše pro provoz 3000 až 3600n/min.

Jen se zeptám tazatele, zda je v místě,  kde jsou časté a dlouhé výpadky sítě, že řeší tento problém.
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno

Václav 3

Stejně jako u kol. Jiřího Schwarze jsou příspěvky psané kurzivou myšleny ironicky.

Řidič tvrdej život má... ,  stejně tak vesnickej elektrikář
Ondřej Kolomazník
Neverifikovaný uživatel @4
***
Offline Offline



« Odpověď #19 kdy: 24.07.2023, 09:11 »

Výše jste psal 400W, pro těch 90 je to v pohodě, ne už tak pro ledničku.
Ono takhle fungovat lze, kamarád tak měl udělanou chatu, jen to honil motorem z favorita a chladící vodu proháněl přes kombinovaný bojler. Ale byla to taková z nouze ctnost, než elektrifikoval i osadu.
Motory z aut nejsou kncipovány jako stabiláky a provoz v konstantních otáčkách urychluje amortizaci.


Já zas právě, je mi toho motoru celkem líto, upravoval jsem na něm kanály, je osazen karburátorem mikuni 36mm, snížená komprese, odlehčené setrváky na klice atd atd. Stavěl jsem ho chlapům do hasičské stříkačky ale nakonec sehnali jiný a tohle mi tu doma zůstalo. Prodávat se mi ho zrovna moc nechce, má i docela sílu i ve volnoběhu, tak mě právě napadlo, že z něj alespoň něco trošku prospěšnějšího udělám než že mi tu bude ležet zakonzervovaný na ponku v garáži. Jinak nebude běhat nějak pravidelně, pouze když u nás nepůjde proud, což je tak 5x do roka nebo když bych ho pak naložil a jel s tím na chatu, jinak defakto vůbec.
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno
Ondřej Kolomazník
Neverifikovaný uživatel @4
***
Offline Offline



« Odpověď #20 kdy: 24.07.2023, 09:15 »

Motory z aut nejsou sice dělané jako stabiláky, ale pokud použijete  čtyřpólový generátor, tedy bude stačit 1500n/min, aby se získal normální kmitočet 50 Hz, tak ten motor z Favorita bude při dobré údržbě (výměny oleje, zajištění bezproblémovéh o chlazení) běhat 100 let. Jinak čínský čtyřtaktní stabilák vhodný pro pohon generátorů (a čerpadel) o výkonu 5 kW se dá pořídit za 3000,- Kč. Ty jsou ale dělané spíše pro provoz 3000 až 3600n/min.

Jen se zeptám tazatele, zda je v místě,  kde jsou časté a dlouhé výpadky sítě, že řeší tento problém.

Nejde tu proud celkem často, třeba 4x až 5x do roka na celý den. Já bych se do ničeho takového nepouštěl ale asi před 5ti lety jsem ten motor stavěl a celkem dost upravoval do hasičské stříkačky ale chlapy nakonec sehnaly 1.6TD z golfu kde jsou úpravy daleko jednodušší. Tak mi tu zůstal ležet na ponku zakonzervovaný, proto s ním chci něco vymyslet, strávil jsem na něm spoustu času a prodávat ho zrovna nechci.
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno
Jiří Kantner
Neverifikovaný uživatel @7
*******
Offline Offline



« Odpověď #21 kdy: 24.07.2023, 09:57 »

Bastlení je fajn, bohužel velmi často kdzž se bastlí z toho co je doma za léta nasysleno, tak se častou použiní komponenty, které jsou funkčně ok ale některý z nich je brutálně předimenzovaný, jimému zas výkon chybí. kvůli 4kW výkonu na svorkách plánujete použít motor s mnohonásobným přebytkem výkonu. Pokud tu někdo zmiňuje motor z favorita, tak firma TEDOM z nich stavěla kogenerační jednotky poháněné zemním plynem s výkonem 22kW. Pokud budete obdobný motor zatěžovat generátorem s max výstupem 4kW, bude motor provozován v docela neekonomickém režimu.
Navíc koncepce s použitím střídače z 12V -jak už se zde psalo pracuje s velkými proudy a v případě požadavku na rozběh nějakého většího asynchronního motoru to narazí na své limity. Cena práce a vynaloženého úsilí nějak neodpovídá výsledku.
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno
Ondřej Kolomazník
Neverifikovaný uživatel @4
***
Offline Offline



« Odpověď #22 kdy: 24.07.2023, 10:33 »

Bastlení je fajn, bohužel velmi často kdzž se bastlí z toho co je doma za léta nasysleno, tak se častou použiní komponenty, které jsou funkčně ok ale některý z nich je brutálně předimenzovaný, jimému zas výkon chybí. kvůli 4kW výkonu na svorkách plánujete použít motor s mnohonásobným přebytkem výkonu. Pokud tu někdo zmiňuje motor z favorita, tak firma TEDOM z nich stavěla kogenerační jednotky poháněné zemním plynem s výkonem 22kW. Pokud budete obdobný motor zatěžovat generátorem s max výstupem 4kW, bude motor provozován v docela neekonomickém režimu.
Navíc koncepce s použitím střídače z 12V -jak už se zde psalo pracuje s velkými proudy a v případě požadavku na rozběh nějakého většího asynchronního motoru to narazí na své limity. Cena práce a vynaloženého úsilí nějak neodpovídá výsledku.


Říkám, poběží tak 4x do roka, vím že je to celkem neekonomické mít motor s cca 50kw a používat z toho jen 4kw ale zase na druhou stranu když už jsem strávil na tom motoru X desítek hodin práce + ještě vývoj a plánky tak z toho budu mít byť jen trošku lepší pocit že ho alespoň nějak využiju než že se mi bude válet doma na ponku. Každopádně je pravda, že generátor rovnou na 230V by byl lepší řešení než tahat tlusté kabely k měniči
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno
Jiří_Hrubý
Neverifikovaný uživatel @7
*******
Offline Offline



« Odpověď #23 kdy: 24.07.2023, 17:43 »

Tím spíš, máte-li vymazlený motor, je škoda to prznit měniči, ale bylo by hezký si z něj udělat pěknou centrálu, nalít mu Aspen a čekat, až přijde jeho čas.
To soustrojí s alternátorem ať už 230 nebo 400V by byla jistě hodnotnější záležitost s dlouhodobější perspektivou.
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno
Marian Hanzalík
Neverifikovaný uživatel @6
******
Offline Offline



« Odpověď #24 kdy: 26.07.2023, 18:19 »

kvůli 4kW výkonu na svorkách plánujete použít motor s mnohonásobným přebytkem výkonu.


Prave to u dvojtaktu s mazanim mastnou zmesou moze byt problem. Motor pobezi v otackach, ale s malo otvorenou skrtiacou klapkou co ma za nasledok:
- mizerna ucinnost
- do klukovej skrine sa dostava malo zmesi, takze i malo oleja na mazani, podstatne menej nez zodpoveda rovnakym otackam pri beznej jazde. Navyse je to trvaly stabilny stav. Hrozi zadreni.
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno
Stran: 1 [2] Nahoru Poslední příspěvky Tisk 
« předchozí další »
SLEDUJTE PODOBNÁ TÉMATA ZDE!

Příbuzné diskuse a články z Elektrika.cz

Aktuální slova KUTIL (1)



Poháněno MySQL Poháněno PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2006, Simple Machines Validní XHTML 1.0! Validní CSS!
+420 910 100 100
Stránka vytvořena za 0.052 sekund, 23 dotazů.