Skutečně hrozilo vyhoření při tomto zapojení stykačů?
tomas696:
V bytovém rozvaděči jsem měl zapojené 2 stykače a kontrolku levného tarifu. Stykač 1 pro elektrokotel, stykač 2 pro bojler. Pro zprovoznění elektrokotle jsem si pozval elektrikáře přímo z Prothermu a ten mi řekl, že při zapojení stykačů dle obr. 1 mohlo dojít k vyhoření a přepojil mi to dle obr.2. Vše fungovalo až do doby, kdy jsem chtěl na jaře využít toho, že stykače lze ovládat i manuálně a vypnul cívku stykače 1 pro elektrokotel, aby kotel při krátkodobém jarním poklesu teploty v bytě již zbytečně nezačal opět topit. Při tomto zapojení se však přestal spínat stykač 2 pro bojler. Opravdu se nesmí a je nebezpečné nasmyčkovat přívod HDO od jedné cívky k další?
Jan Franěk:
Ano, pokud by cívky stykačů napájely rozdílné fáze, dochází ke zničení jednoho ze stykačů. Je to častá "školácká" chyba laiků a bohužel i některých elektrikářů.
Ovšem než k tomu dojde, doprovází to často bručení nebo jiný podobný zvuk z rozvaděče (z toho stykače).
K tomu aby se to nestalo, stačí si jen pohlídat správnou fázi na těch cívkách. Není potřeba to nějak složitěji předrátovávat. Ale ano, nové zapojení je jistější a bezproblémové.
Jen se tedy divím té fázi od elektroměru. To je nějaké divné :( předpokládám že to schéma není úplně odpovídající realitě
Jirka Š. Svejkovský:
Vaše schéma je nečitelné. Kde jsou cívky a kde kontakty? Zkuste popsat svorky podle reality na přístrojích.
Juraj Rojko:
Citace: Jirka Š. Svejkovský 10.07.2023, 08:28
Vaše schéma je nečitelné. Kde jsou cívky a kde kontakty? Zkuste popsat svorky podle reality na přístrojích.
Svorky blíže k sobě uprostřed jsou cívky, krajní jsou kontakty. Nečitelné to je, ale dá se to vydedukovat.
Za předpokladu, že přístroje jsou takto přímo u sebe, tak jsem v tomto konkrétním případě na pochybách, zda řešení stavu který může v budoucnu prijit s velmi malou pravděpodobnos tí je lepší než na první pohled jasné zapojení.
tomas696:
Citace: Jirka Š. Svejkovský 10.07.2023, 08:28