Tým Elektrika
Redaktoři portálu právě konající službu
Offline
|
|
« kdy: 04.05.2023, 08:02 » |
|
Elektromobilní nabíjení versus výměna akumulátorů Elektromobilní nabíjení versus výměna akumulátorů. Typ pohonu elektromobilů, který je zásadním zlomem v energetice je bohužel vázán na mnoho důležitých provozních změn. U vozidel se spalovacími motory nádrž pohonných hmot naplníme do deseti minut. U elektromobilů to trvá podstatně déle. Myšlenka výměny akumulátorů elektromobilů se v Česku dochovává již od začátku minulého století. S aktuálním rozmachem ... Související ... ... elektrovinka k tomuto diskusnímu vláknu zde! Jak byste reagovali na tuto související otázku vy? Je složité přinutit všechny výrobce elektromobilů k jednotnému akumulátoru?
|
|
|
Zaznamenáno
|
|
|
|
|
František Šohajda
Offline
RT E2-A
|
|
« Odpověď #2 kdy: 04.05.2023, 08:58 » |
|
Já si myslím že akumulátor NE! Je to vždy vývojem a vložení peněz a postavení před konkurencí.... Sjednotit lze maximálně místo pro napojení nabíjení....
|
|
|
Zaznamenáno
|
RT -EZ - elektroinstala ce domovní, specializace na zdravotnické rozvody... revize ve zdravotnictví ...už 40 let....
|
|
|
|
|
František Šohajda
Offline
RT E2-A
|
|
« Odpověď #4 kdy: 04.05.2023, 10:02 » |
|
Už vidím postaršího účetního na elektríně (dle vzoru benzina) tahat metrákové bloky baterií V jedné části Automotorevue ukazovali bezpečnostní pomůcky automechanika-elektrikáře na opravu elektroaut! U nás se s takovými pomůckami a pracovními nástroji nesektáme ani u prací na vn!!
|
|
|
Zaznamenáno
|
RT -EZ - elektroinstala ce domovní, specializace na zdravotnické rozvody... revize ve zdravotnictví ...už 40 let....
|
|
|
Jiří Kantner
Neverifikovaný uživatel @7
Offline
|
|
« Odpověď #5 kdy: 04.05.2023, 12:12 » |
|
Unifikovat akumulátor? tedy tu část auta, která ovlivňuje nekritičtější parametr elektromobilů - dojezd? Natvrdo potlačit takhle konkurenci? A co nabíjecí obvodu, teplotní management atd? výměnné také nebo podle vzoru unijní nabíječka musí být podle nařízení poloboha vhodná úplně pro všechny? Tesla investovala nemálo do výzkumu optimálizace nabíjecího procesu a vypadá to, že to oproti konkurenci přinášelo hodne dlouho lepší parametry. Co použití jiných jiných typů článků - třeba LiFePO4? mají jiné vlastnosti, jiné rozměry a třeba také nižší sklon k hoření. Tím že je baterie těžká, automaticky jí konstuktéři instalují co nejníže, do podlahy kvůli těžišti. Když se tohle omezí z moci úřední zas, to pusune vývoj proti času někam zpátky. Pokus o oddělení baterie od auta tu už byl, byť se jednalo o oddělení čistě účetní, zkusil to Renault a myslím, že nikdo jiný ho nenásledoval. To o něčem vypovídá.
Příklad z reality dnešních dnů: USB-C není špatný konektor ale nutit ho všem? Ona ani ta jednotná nabíječka na mobily nemá moc smysl, s rostoucíma proudama si každý výrobce udělá svou a ta se pak bude prodávat zvlášť. Za mě je to jednoznačně krok vzad, potlačení konkurenčního prostředí, připomíná mi to úředně nařízenou cestu ke všeobecnému blahu.
|
|
|
Zaznamenáno
|
|
|
|
|
Jiří_Hrubý
Neverifikovaný uživatel @7
Offline
|
|
« Odpověď #7 kdy: 04.05.2023, 14:41 » |
|
Nějak si nemyslím, že by unifikace kastlíku pro 18650 a jejich větší soukmenovce, byla nějakým potlačením konkurence. Tesla donedávna používala články od Panasonicu, stejně jako další výrobci. Teď pokud je mi známo, už články v označení značku výrobce nemají a jsou bílý jen s číslem. Sjednocení by v podstatě obnášelo vytvoření akumulátorovéh o bloku, kterému by výrobci uzpůsobili podlahu, jako to dělají u motorového prostoru, nebo nádrže. Navíc už dávno dělají automobilky modulární podvozkový části, takže když za jedný platformě umí postavit 4 různě velký auta, nebyl by ani problém zakomponovat různě velký baterie. Co se útoku na spolehlivý osvědčený lightning týče, pak ve jménu zelenýho šílenství měli nařídit sjednocení aku u nářadí, ale na boj proti tolika výrobcům neměla unie dost odvahy. A zrovna aku v nářadí nevyžadují žádný náročný battery management a články chrlí dokola stějně asijské fabriky.
|
|
|
Zaznamenáno
|
|
|
|
Jan Hájek
Offline
Prostě .... HÁJEK!
|
|
« Odpověď #8 kdy: 04.05.2023, 18:42 » |
|
Elektromobilit a a její prosazování mi připomíná nastolování socialistickéh o ráje, když to zkolabuje a zkrachuje, protože to není k žití, vždy se najde někdo, kdo to chce zopakovat s tím, že to nevyšlo kvůli lidem, ale jako idea to je super. https://www.hybrid.cz/izrael-elektromobily-otazka-narodni-bezpecnosti-dil-1/https://www.idnes.cz/technet/technika/vymena-baterii-u-elektromobilu.A130621_153520_tec_technika_mlaTady si dovolím zacitovat https://www.novinky.cz/clanek/auto-izrael-chce-ve-state-jen-elektromobily-doda-je-renault-40184095rok 2008- "Izrael si stanovil za cíl učinit život v zemi lepší a čistší, s nižší závislostí na benzinu a ropě," řekl izraelský premiér Ehud Olmert. "Do konce příštího desetiletí budeme zcela osvobozeni od ropy a jejích produktů v roli paliva, jež v Izraeli pohání dopravu," dodal.„Definice šílenství je dělat stejnou věc znovu a znovu a očekávat jiné výsledky.“Albert Einstein Až to ztratí podporu, dotace a lidi se k tomu otočí zády, objeví se někdo, kdo bude chtít pouze vydělat a prosadí se s řešením, za které budou lidé rádi platit.
|
|
|
Zaznamenáno
|
|
|
|
|
M S
Neverifikovaný uživatel @6
Offline
|
|
« Odpověď #10 kdy: 06.05.2023, 23:41 » |
|
Trendy v elektromobilit e boli Cell to Module. Cell to Pack. Cell to Chassis.
Modul je niekolko baterii pokope plus nabijaci a manazovaci BMS system. Pack sa vacsinou sklada z niekolkych modulov. V konecnom dosledku je ale bateria obalena zbernicami, plastom, konektormi a mnohym inym.
Cina je v elektromobilit e mnoho rokov napred oproti EU. (O bezpecnosti celeho vyrobeneho auta ale radsej pomlcim.) CATL zacina robit baterie bez niklu a kobaltu so strukturalnymi bateriam Cell to Chassis, kedy je cela bateria sucastou podvozku auta.
Servisovatelno st? Mizerna. Gravimetricka a volumetricka kapacita, skvela. K tomu sa pridava fakt, ze zhodou nahod tiez CATL nedavno vydalo tlacovu spravu o vyraznom navyseni kapacity na 500 Wh/kg. Tesla je okolo 300 Wh/kg. Laboratorne baterie smeruju k 1000+ Wh/kg, ale je to sakra narocne pretavit do seriovej vyroby.
Takze v skratke - ano, je sakra zlozite prinutit vsetkych vyrobcov k jednotnemu akumulatoru, lebo kym by bola pripravena legislativa, pravdepodobne budu dostupne baterie s kapacitou a rychlostou nabijania, pri ktorych nebude vobec nutne ani prakticke mysliet na vymenu celeho packu.
Specialne prihliadnuc k tomu, ze standardizacia je pre mnohych sproste slovo. Vid Apple a USB-C nabijanie, pred tym nabijacky telefonov, domaca automatizacia ktora az v poslednej dobe zacina vo vacsom podporovat MQTT ako univerzalny protokol, programovacie kable pre PLC (v poslednej dobe nastastie prevazuje Ethernet), komunikacia medzi PLC celkovo (nastastie zacina vyhravat EtherCAT zalozeny na Ethernete) a mnoho, mnoho inych.
|
|
|
Zaznamenáno
|
|
|
|