Tým Elektrika
Redaktoři portálu právě konající službu
Offline
|
|
« kdy: 04.11.2022, 08:02 » |
|
ESČ: Tak nám pohřbili padesátku .... na obzoru nové profese! Rok 2022 je zásadním milníkem nejen v elektrotechnic e, ale i např. ve strojírenství. Hovoříme o vyhlášce 50/1978 Sb., která právě letos, počínaje 1. červencem, skončila. Proč mluvíme o vyhlášce padesát ve spojitosti se strojírenstvím? Elektrotechnik a proniká do všech oborů, takže i ve strojírenství se mnohé změnilo a o tom, co se vlastně dotýká i ostatních oborů, budeme mluvit s Radkem Roušarem z Elektrotechnic kého svazu českého ... kolik pracovníků asi skutečně využije profesní kvalifikaci v elektrotechnic e? Související ... ... článek k tomuto diskusnímu vláknu zde! ... zdroj s podrobnostmi videoklipu zde! Jak byste reagovali na tuto související otázku vy? Kolik pracovníků asi využije využije profesní kvalifikace v elektrotechnic e?
|
|
|
Zaznamenáno
|
|
|
|
|
Pavel Rotrekl.
Offline
|
|
« Odpověď #2 kdy: 02.06.2023, 09:51 » |
|
Na otázku, jestli bych někoho zaměstnal, neumím odpovědět. Odpovím na jinou otázku: Najal bych do firmy, v níž jsem zaměstnán, na elektro práce firmu, která by využívala chlapíka s profesní kvalifikací? A odpověď: Vůbec by mne nezajímalo, jaký doklad o kvalifikaci ti lidé mají, zajímalo by mne, co znají. Nevidím jediný důvod, proč by člověk, který projde učilištěm, měl znát víc, než někdo, kdo se sám aktivně něco naučí. Dokonce si myslím, že je pravděpodobněj ší, že to bude naopak. Pane Minaříku, co vás vede k vašemu názoru?
|
|
|
Zaznamenáno
|
|
|
|
|
Miroslav Minařík
"Nejvyšším úkolem není teoretické poznání, nýbrž praktické umění žít!" Sokrates
Offline
Odborná publicistika v instalační elektrotechnice.
|
|
« Odpověď #3 kdy: 02.06.2023, 10:22 » |
|
Na otázku, jestli bych někoho zaměstnal, neumím odpovědět. Odpovím na jinou otázku: Najal bych do firmy, v níž jsem zaměstnán, na elektro práce firmu, která by využívala chlapíka s profesní kvalifikací? A odpověď: Vůbec by mne nezajímalo, jaký doklad o kvalifikaci ti lidé mají, zajímalo by mne, co znají. Nevidím jediný důvod, proč by člověk, který projde učilištěm, měl znát víc, než někdo, kdo se sám aktivně něco naučí. Dokonce si myslím, že je pravděpodobněj ší, že to bude naopak. Pane Minaříku, co vás vede k vašemu názoru?
Teď nevím, který názor máte namysli. Samozřejmě jsem zastánce především toho, co člověk umí a jsou důležité reference na jeho práci. Ale potkávám i druhou skupinu, která vyžaduje formální potvrzení o tom, že tu oblast celou pochopil a má na to nějaké platné razítko. Proto jsem se ptal jak to kdo vidí. Potkávám, hodně lidí a výška dosaženého vzdělání není automaticky synchronní s tím, co bychom mohli očekávat. Teď tu máme profesní kvalifikace. Zrovna včera na Elektrotechnic ké asociaci zazněl signál, že ČR konečně otevře trh práce. Potřebujeme "ruce" jako sůl ale existuje i právní stránka věci, která přichází ex-post nějakého incidentu.
|
|
|
Zaznamenáno
|
Elektrika NENÍ časopis!
|
|
|
Pavel Rotrekl.
Offline
|
|
« Odpověď #4 kdy: 02.06.2023, 11:03 » |
|
Měl jsem na mysli vaše vyjádření, že byste dal raději přednost rekvalifikaci, že je to větší jistota. Pokud jde o mne, nejsem elektrikář, zato jsem kutil, a o elektřině i o normách toho vím hodně, a někdy i více, než elektrikáři nebo i RT. Takže snad mohu hodnotit. Byl jsem určen jako odpovědná osoba za el. instalaci v podniku, v němž pracuji, a tedy vidím, co elektrikáři nebo RT jsou schopni udělat. Samozřejmě jsem jich viděl jen několik a třeba jsem měl smůlu na lidi. Kdybych mohl celou tu novou legislativu okolo zákona 250 vymyslet já, hledal bych způsob, jak zajistit, aby lidé měli skutečné znalosti, spíše, než jen vychozenou školu, nebo praxi, a podobně. Naopak bych hledal cesty, jak omezit přístup k odborné práci těm, kteří sice správně vyplní zkušební test, ale nevědí jak a proč se co má udělat. A abych to posunul ještě kousek dále: při rozhovoru s jedním učitelem na elektrotech. učilišti jsem zjistil, že jedné důležité věci nerozumí a říká ji špatně. Proto mám tendenci vůbec nezatracovat samouky. Protože, jestli on to ty učně takhle učí, tak jak to pak mají znát. Samozřejmě, že můj názor vychází z mých zkušeností, a ty jistě nejdou zobecňovat. Proto jsem vám položil ten dotaz, proč je podle vás rekvalifikace větší jistotou.
|
|
|
Zaznamenáno
|
|
|
|
Miroslav Minařík
"Nejvyšším úkolem není teoretické poznání, nýbrž praktické umění žít!" Sokrates
Offline
Odborná publicistika v instalační elektrotechnice.
|
|
« Odpověď #5 kdy: 02.06.2023, 11:47 » |
|
Proto jsem vám položil ten dotaz, proč je podle vás rekvalifikace větší jistotou.
Dobrá. Určitě však nejsem ten, kdo by zde měl sypat moudra. Ale zkusím uvést analogii. Podle mě je odborníkem ten, kdo zná nejen perfektně to jádro svéo řemesla ale má určitý znalostní přesah do souvisejících příbuzných oborů. Elektromontér Elektromontážn ích závodů byl z části záámečníkem, uměl se soustruhem, ohybačkou, svářečkou. Byl vstřelovačem, měl kurs radiofonisty, byl jeřábníkem, řidičem skupin XY ... ale také třeba i skupinářem s §7. Buch revoluce! Supernabídka zaměstnání v místě bydliště ho láká. Podnik shání zámečníka, svařeče. Což o to. Něco plechů se v dílnách naohýbal, Z1 kurs měla s elektrodami od 1mm do 4mm dokázal dělat krásné housenky. Ale pořád byl jen vyučený elektromontér rozvodných zařízení. Když přišel na pohovor potkal se tam se spolužákem. Ten byl vyučený zámečník. Z daleka neměl takovou praxi jako ten elektrikář, protože jako zámečník pracoval pouze do ZVS. Ale protože ani jeden nemohl poskytnou skutečnou referenci vzali zámečníka pro větší předpoklady. Ale příběhů je více. Hromosvodáři! Mám spolužáka z učiliště, který na Facebooku rozdává o hromosvodech taková moudra, že by si zasloužil roztrhat vysvědčení z fyziky už sedmé třídy. Naopak o pár domů ode mne bydlí "gymnazista", dnes programátor a nad jeho znalostmi o principech ochran před bleskem a přepětím, by žasl i Honza Hájek. Pokud by takový člověk chtěl z nějakého pohnutí mysli změnit profesi programátora na hromosvodáře (což se nemůže stát), pak je Profesní kvalifikace nejen doplnění toho, nač by při svém samostudiu nepomyslel ale i ten "canc papíru", který potřebuje pro "lovce hlav" nebo třeba pro kontrolu "OIP". Ale pokud bych to měl vyjádřit řečí našeho kmene, pak si zkusme provést reálnou "analýzu rizika", zda rekvalifikaci nebo profesní kvalifikaci ano nebo ne. Každé zaměstnání, profese může mít a i má odlišné situace. Proto bych asi nehledal jediné správné řešení.
|
|
|
Zaznamenáno
|
Elektrika NENÍ časopis!
|
|
|
|
M S
Neverifikovaný uživatel @6
Offline
|
|
« Odpověď #7 kdy: 03.06.2023, 22:41 » |
|
Som clovek, ktory si presiel rekvalifikacio u na elektrotechnik a, kedze som len prachsprosty programator. Zaroven absolutne nemam cas sediet tyzdne na rekvalifikacny ch kurzoch, takze som to riesil vikendovou metodou a este pocas covidu, kedy boli mnohe prednasky formou videocallu.
No. Na kurze boli niektore entity, ktore mali problem sa aj podpisat na spravne miesto na papieri.
Jeden prednasajuci vysvetloval, ako JE Jaslovske Bohunice chladi vodu v PRIMARNOM okruhu pomocou chladiacich vezi. Jedna pani profesorka sa snazila naucit publikum zakladne integraly a derivacie. To bolo paniky, ze ak toto bude na skuske, rovno sa zdvihaju a idu dalej tahat kable nacierno. A skuska sa prejavila tak, ze tu mate desat otazok, vypracujte dve a o jednej mi povedzte.
V konecnom dosledku som si odlahcil penazenku, ziskal oficialny papier o minimalnom potrebnom elektrotechnic kom vzdelani a zaroven ziskal par 21. Nove vedomosti? Ziadne.
Takze za seba by som radsej uvital rekvalifikacne kurzy formou "tu mate podklady, normy, bla bla, terminy skusok su tu a tu". Skusky by boli podrobne a z celeho spektra daneho kurzu, kedze to je to jedine podstatne. Mozno by sa dalo bavit o okresani a specializovani jednotlivych skusok a kvalifikacii - su ludia, ktori cely zivot budu robit male rozvadzace a zapajat rodinne domy. Su ludia, co budu len lozit po streche a riesit hromozvody. Su ludia, ktori zapajaju vn trafostanice. A tieto tri skupiny potrebuju vyrazne ine konkretne vedomosti pre vykon svojej prace.
|
|
|
Zaznamenáno
|
|
|
|
|
Miroslav Minařík
"Nejvyšším úkolem není teoretické poznání, nýbrž praktické umění žít!" Sokrates
Offline
Odborná publicistika v instalační elektrotechnice.
|
|
« Odpověď #9 kdy: 05.06.2023, 07:04 » |
|
Možná to bude znít jako alibismus, ale vůbec bych se nehrnul do toho, aby byl podepsán pod nějakým dokumentem stvrzujícím profesní kvalifikaci někomu, kdo nemá potřebné vzdělání. Stačil by nějakým omyl, nedůslednost, z toho vzniklý malér a mohlo by se u soudu probírat jak důkladně byly schopnosti osoby prověřeny...
P.S. kdyby někdo jezdil motokárou na okruhu sebelépe, dáme mu vyjímku aby nemusel absolvovat autoškolu? Já tedy ne
Člověk s Profesní kvalifikací může teoreticky (vlastně docela často) znát víc, než člověk s Výučním listem z roku 1985. A co se týká té "motokáry", tak Profesní kvalifikace nenahrazuje Výuční list. Má proti němu určitá omezení. Třeba to, že s motokárou jsi oprávněn jezdit za určitých okolností na určitém místě. Profesní kvalifikace není rekvalifikace. Ale to se omílá už několik roků stále dokola.
|
|
|
Zaznamenáno
|
Elektrika NENÍ časopis!
|
|
|
|