Je možné nově montovat 3+PE zásuvky?

(1/8) > >>

Jakub Trasoň:
Když by zákazník chtěl nově instalovat 400V zásuvku 4kolík je to možné?
Kdysi jsem řešil se svým revizním nový 4kolík, ale podle něj je nutný 5ti. Instalaci jsme dělali tedy 5ti kolíkovou a zákazník dostal 5-4p redukci pro cirkulárku.
Je možné v nové instalaci používat 4p zásuvky? Kabel je jasné že bude vždy 5 žíla.

Jiří Schwarz:
O jaký výkon, resp. proud se jedná?

Pokud se budeme bavit o zásuvce pro "menší proudy",  dáme proudový chránič do vedení L1, L2 a L3, PE zapojíme přímo, fungovat to bude, mám to třeba doma na přívodu pro vodárnu.
Pokud se někdo pokusí připojit tam něco, co potřebuje N vodič a "nedovoleně si jej půjčí" z PE, chránič mu to vypne už při malém odběru.

Zdeněk Dančák:
Citace: Jakub Trasoň  19.12.2021, 18:43

...Je možné v nové instalaci používat 4p zásuvky? Kabel je jasné že bude vždy 5 žíla.

jsem laik, ale myslím si, že 4p zásuvka zapojena 3xf + PE je OK, ale nechcete snad zapojit do jedné svorky dva vodiče ne? Je to špatně a navíc (naštěstí) chránič bude padat.

Protože u 4p zásuvky není problém použít 4žílový kabel. Platí však že máte pak jen 3f+PE, přičemž PE musí sloužit jen jako PE a né jako N či PEN! Exituje mnoho strojů, které i dnes jsou konstruovány tak, že nepotřebují N a i naprostá většina starých strojů jej nepotřebovala a vystačila si bezpečně s 4p zásuvkou. Až pak se našli nebezpeční chytráci, kteří si z PE na konci prodlužky udělali PE+N...to je špatně a velmi nebezpečné.

Já bych to řešil raději tak, že bych na zeď dal 5p zásuvku a na přívody ke strojů přidělal novou 5p vidlici. Ale pozor, nikdy nezapojujte zásuvku tak, že nezapojíte N (a samozřejmně PE). Pokud někdo v dobré víře zapojí na takovou zásuvku stroj, který N využívá, tak si jej může spálit. Takže ne abyste 4žílovou prodlužku osadil 5p vidlicí a 5p zásuvkou!

Jan Franěk:
Citace: Jakub Trasoň  19.12.2021, 18:43

Když by zákazník chtěl nově instalovat 400V zásuvku 4kolík je to možné?