Dobrá tedy, za informace. Určitě máte pravdu že to stojí za zmínku v dokumentaci.
Zeptám se tedy ještě jinak, ze svých zkušeností.. S jakým způsobem jste se nejčastěji setkali? Co se týče značení vodičů a jeho použití.
My nyní praktikujeme takto:
ČERNÝ - FÁZOVÝ VODIČ
SV. MODRÝ - STŘEDNÍ VODIČ
ŽLUTOZELENÝ - ZEMNÍCÍ VODIČ
TM.MODRÝ - +24V DC
TM.MODRÝ S BÍLÝM PRUHEM - +0V DC
ČERVENÝ - 24V AC
ORANŽOVÝ - OBVODY NEVYPÍNATELNÉ HL.VYP./JINÝ ZDROJ
BÍLÝ - BEZPEČNOSTNÍ OBVODY
FIALOVÝ - ANALOGOVÉ VSTUPY/VÝSTUPY
Pokud příslušné informace budou součástí dokumentace, neměl by být tedy problém.
Takto použitý modrý, červený a oranžový vodič najdete v 99,9% všech rozvaděčích strojů. Sice jejich použití norma pouze doporučuje, ale je to silná a rozumná zvyklost.
Použití vodičů s bílým pruhem pro ukostřenou stranu řídících obvodlů je velmi chytré a je až neuvěřitelné, jak tato drobnost pomáhá jak při zapojování, tak při údržbě. Nejen v obvodech s modrými, ale i s červenými vodiči. Statisticky se začíná objevovat v 80% nových strojů a stane se z ní asi také nepsaná norma.
Použití fialových vodičů pro analogové obvody je dnes zvyklostí asi z 30%. Rozlišení těchto obvodů je velmi dobré, zavlečení ostrého napájení DC z modrého obvodu do analogového přes zkoušečku může ohrozit bezpečnost stroje za jeho chodu.
Použití bílých vodičů pro bezpečnostní obvody zvyklostí zatím není zvyklostí. Odlišení těchto obvodů je také velmi dobré, ale bílá barva se začíná uplatňovat pro silové vodiče mínus pólu napájecí DC sítě (FVE elektrárny apod.). Vzhledem k tomu, že černá, hnědá šedá a světle modrá je také blokována pro silové obvody, růžová se uplatňuje pro neuzemněné FE obvody a zelená a žlutá se nedoporučuje, moc dostupných barev izolací nám nezbývá. A tak časem očekávám pro tyto obvody nějakou pruhovanou, třeba s oranžovým pruhem.
Ale zatím se této volbě bílé izolace pro bezpečnostní obvody nedá naprosto nic vytknout, ba naopak. Stejně jako ostatním ve Vaší firmě zvoleným barvám (jen bych doporučoval přidat i červenou s bílým pruhem).