Domů Nápověda Vyhledávání Přihlásit Registrovat
Novinky:               PROSÍME VŠECHNY UŽIVATELE, PŘED POUŽITÍM DISKUSÍ ČTĚTE MÍSTNÍ PRAVIDLA! ZDE ...!


+  Diskuse Elektrika.cz
|-+  VEŘEJNÁ ZÓNA
| |-+  Témata ještě nezařazená do příslušných rubrik
| | |-+  Jak změřit vinutí stejnosměrného komutátorového motoru?
0 uživatelů a 1 Host prohlíží toto téma. « předchozí další »
Stran: 1 [2] Dolů Poslední příspěvky Tisk

Upozornění!
Odpovědi na témata nejsou právně závazné!
Na elektrickém zařízení smí pracovat pouze osoba s příslušnou kvalifikací dle nařízení vlády 194/2022 Sb. Podrobnosti zde!

Autor Téma: Jak změřit vinutí stejnosměrného komutátorového motoru?  (Přečteno 8956 krát)
Martin Kurka
*
Offline Offline



Projektant automatizace a strojů


« Odpověď #18 kdy: 13.02.2021, 11:48 »

To je značka ventilátoru. Jsou to ještě německá stará schémata od Bautzen.
Zase tak moc stará nejsou, určitě jsou vytvořena po sjednocení Němecek. Za socialismu jsme o počítačích a Eplanu nic nevěděli a poslední Slované na Lužici na tom byli stejně.

Chyba vznikla asi tím, že si pro DC ventilátor vytvožili vlastní značku, protože Eplan má ventilátorovou značku jen pro AC motor. A průběhem času si značku DC ventilátoru vyhezkali, ale prohodili graficky polohu kotvy a buzení. Pak stačilo upgradovat výkres na novou verzi, ten si nacucnul vyhezkanou značku a zmatení bylo na světě.
Jo bez počítačů bychom měli jen polovinu chyb, kromě hardwarových přibyly i softwarové.
Jak říká Murphyho zákon, sebevětší blbost vypadlá z počítače vypadá důvěryhodně (zejména je li výsledek na 12 platných míst).

jde volně rotorem otáčet na obě strany?
Vypadá to tak, že na jednu stranu je motor zabrzděný
a může se otáčet jen správným směrem, aby ventilátor
správně foukal. Ten proud 150 A jde do zabrzděného motoru.
že by byl úplně zabržděný bych neřekl. To by bral více. Kdyby bylo vinutí dělané na 10% ohmických ztrát, při jmenovitých hodnotách 24V a 35A (840W) je 10%  ztrát 84W. Odpor vinutí pro tuto ztrátu je 0,0686Ω. Nakrátko bez točení by motor bral cca 350A.

Spíš bych řekl, že jelikož je motor specificky vyráběný pro daný účel, má jen jeden směr otáčení a prakticky konstantní zátěž. Tak pro zjednodušení fixně, nebo brejlemi pootočili nosič uhlíků mimo neutrální osu a výrobně motorek zjednodušili - nemuseli vyrábět komutační póly.
Ale v opačném směru otáčení se z pomocníka proti jiskření komutátoru stává škodič - odbuzovač.
Ovšem axiální ventilátory mají  jednu vlastnost, že přiškrcením zání berou menší výkon proud. A obrácený chod vzduchu může ventilátor přetěžovat. Takže příčiny přetížení po reverzaci mohou  být různé.


* Ventilátor.JPG (37.9 KB, 774x830 - prohlédnuto 113 krát.)
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno

Nikdy není dost času,aby se to udělalo dobře. Ale pak je dost času, aby se to udělalo znovu

Teorie=vše víme ale nic nefunguje
Praxe=vše funguje a nevíme proč
Teorie spojena s praxí=nic nefunguje a nikdo neví proč

Vysoce odborných omylů se dopouští jen specialisté

Ďábel je skryt v detailu
Stran: 1 [2] Nahoru Poslední příspěvky Tisk 
« předchozí další »
SLEDUJTE PODOBNÁ TÉMATA ZDE!

Příbuzné diskuse a články z Kutil.elektrika.cz

Aktuální slova (1)



Poháněno MySQL Poháněno PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2006, Simple Machines Validní XHTML 1.0! Validní CSS!
+420 910 100 100
Stránka vytvořena za 0.041 sekund, 23 dotazů.