To je značka ventilátoru. Jsou to ještě německá stará schémata od Bautzen.
Zase tak moc stará nejsou, určitě jsou vytvořena po sjednocení Němecek. Za socialismu jsme o počítačích a Eplanu nic nevěděli a poslední Slované na Lužici na tom byli stejně.
Chyba vznikla asi tím, že si pro DC ventilátor vytvožili vlastní značku, protože Eplan má ventilátorovou značku jen pro AC motor. A průběhem času si značku DC ventilátoru vyhezkali, ale prohodili graficky polohu kotvy a buzení. Pak stačilo upgradovat výkres na novou verzi, ten si nacucnul vyhezkanou značku a zmatení bylo na světě.
Jo bez počítačů bychom měli jen polovinu chyb, kromě hardwarových přibyly i softwarové.
Jak říká Murphyho zákon, sebevětší blbost vypadlá z počítače vypadá důvěryhodně (zejména je li výsledek na 12 platných míst).
jde volně rotorem otáčet na obě strany?
Vypadá to tak, že na jednu stranu je motor zabrzděný
a může se otáčet jen správným směrem, aby ventilátor
správně foukal. Ten proud 150 A jde do zabrzděného motoru.
že by byl úplně zabržděný bych neřekl. To by bral více. Kdyby bylo vinutí dělané na 10% ohmických ztrát, při jmenovitých hodnotách 24V a 35A (840W) je 10% ztrát 84W. Odpor vinutí pro tuto ztrátu je 0,0686Ω. Nakrátko bez točení by motor bral cca 350A.
Spíš bych řekl, že jelikož je motor specificky vyráběný pro daný účel, má jen jeden směr otáčení a prakticky konstantní zátěž. Tak pro zjednodušení fixně, nebo brejlemi pootočili nosič uhlíků mimo neutrální osu a výrobně motorek zjednodušili - nemuseli vyrábět komutační póly.
Ale v opačném směru otáčení se z pomocníka proti jiskření komutátoru stává škodič - odbuzovač.
Ovšem axiální ventilátory mají jednu vlastnost, že přiškrcením zání berou menší výkon proud. A obrácený chod vzduchu může ventilátor přetěžovat. Takže příčiny přetížení po reverzaci mohou být různé.