Je možné napájení 1f spotřebiče symetricky ze 3f?
Petr Kazda:
Mám 1f spotřebič s velkým odběrem (cca 4KW, tepelné čerpadlo).
Je možné nějak zajistit napájení z 3f zásuvky tak, aby zátěž na každou fázi byla stejná? Předpokládám, že bude potřeba nějaké další zařízení (měnič, transformátor), ale nejsem v tomto ohledu odborník.
Najde se někdo, kdo poradí jak to vyřešit?
Lukáš Rotrekl:
Relativně jednoduché bude trafo 400 V/ 230V, to pak bude řádově 10A na každé z připojených fází a pokud k tomu máte něco co dáte na tu třetí, tak poměrně jednoduché a "levné" řešení. Cena toho trafa s krytem bude kolem 15000Kč.
Edit: Jo a samozřejmě je třeba taky řešit ochrnu před nebezpečným dotykem, což za tím trafem taky nebude jen tak....
Petr Kazda:
Nejsem si jist, jestli to řeší problém.
Nejde mi o to, abych mohl napájet z 3f zásuvky 3 jednofázové spotřebiče.
Potřebuji napájet z 3f zásuvky jeden 1f spotřebič, ale tak, aby odběr z každé fáze byl pokud možno stejný.
Tady jsem našel něco o symetrizaci pomocí cívky a kondenzátoru, ale předpokládám, že bude třeba to trochu "dotáhnout", což je na mé schopnosti.
https://cw.fel.cvut.cz/old/_media/courses/b1m15dee/ukoly/symetrizace_1f_a_3f_spotrebicu.pdf
Martin Novák:
Tohle vypada hezky jako priklad na zkousce z teoreticke elektrotechnik y, ale neumim si to dost dobre predstavit v realnem zivote...
Jan Franěk:
Citace: Martin Novák 21.09.2020, 09:42
Tohle vypada hezky jako priklad na zkousce z teoreticke elektrotechnik y, ale neumim si to dost dobre predstavit v realnem zivote...
Souhlasím. Navíc lze předpokládat, že to TČ, nepojede vždy na plný výkon. Máme k tomu ale málo informací.
Pokud by to bylo pouze TČ bez dohřevu, lze očekávat že kompresor tohoto příkonu už bude řízen frekvenčním měničem. Kompresory do 2kW bývají často spínané přímo bez řízení motoru. Kdyby to bylo řízeno FM, jak chcete řídit spotřebu tak, aby byla vždy souměrná ve třech fázích?