A není stav, že kleště nestahují úplně způsoben neuvědomělým pootočením oranžového hranatého kolečka, kterým se nastavuje délka částečného stažení od úplného stažení až po milimetr od naříznutí?
Toto stavítko pracuje jako různě vysoký doraz promáčknutí (sisknutí) ramen kleští k sobě.
U automatů je trochu problém se starýma drátama hlavně když jsou hliníkové...
Jedna prastará elektrikářská ročenka někdy z 50-tých let byla monotematicky (tenkrát monothematicky) zaměřena na tehdy novou technologii - používání hliníkových vodičů.
O tuto ročenku z antikvariátu jsem přišel, ale byla v ní ohromná studnice technologickýc
h postupů a návodů. Bohužel již neznám ročník této ročenky.
Bylo v ní třeba, že vytváření očkek na hliníkových vodičích je díky tečení hliníku naprosto špatné, kdežto jednostranné vložení přímého drátu pod šroubek mezi sedlovou opěrku a pod hlavičku šroubku pružností takového sevření tečení mírně vyrovnává.
Mimo jiné zde byl uveden příklad malé vrubové odolnosti hliníku, kdy i malý příčný vryp způsobí lom vodiče. Názorně zde bylo předvedeno, proč se na odizolovávání hliníkových drátů
nesmí použít stahovačky, které z principu vždy nějaký vryp na vodiči vytvoří.
A bylo zde názorně ukázáno, jak se má odizolovávat nožem "strouháním" izolace podélně s osou vodiše, jako když se ořezává tužka nožem, aby nemohl vzniknout kolmý vryp. Aby v nejhorším případě necitlivého odizolování vznikl méně škodlivý odřež tenké hliníkové třísky.
A příklad lomu byl uveden i na svorkách - čokoládách - bez vložky pod šroubkem.
Byl tam i popis úpravy povrchu hliníku před lisováním, výhody plněných lisovacích ok naplněných vazelínou s hliníkovým práškem apod.
Samozřejmě zde bylo odstraňování korozního galvanického článku mezi mědí (mosazí) a hliníkem pomocí cupalových podložek, pozinkovaných šroubů a podložek apod.
Znalosti z této ročenky by bylo dobré elektrikářům oprášit, nějakou reedicí (nebo směrníkem do Mirkova archívu). Do dnešní doby vše z této ročenky zůstává v platnosti, přibyly jen schválené Wago svorky se speciální kontaktní pastou WAGO 249-130 .