Jak se řeší osvětlení přechodů pro chodce ?

<< < (2/4) > >>

Pavel Ryšavý:
Tak ať v tom máme jasno:
Bavíme se o přechodec pro chodce vyznačené vodorovnou dopravní značkou V7, a svislou dopravní značkou IP6 (na Slovensku D6)
Přisvětlení přechodů pro chodce se obvykle neřeší v rámci VO, nýbrž v rámci řešení dopravy.
Přisvětlují se přechody proto, aby zvýrazněné, jinou barvou světla (bílá, jsou-li v okolí žluté sodíkovky)
Pro toto přisvětlení se používají speciální svítidla (Zebra-Schreder, IVA-Z - Elektrolumen, OA-Cardini...)
Nedávat klasiku, ty jsou navržené pro umístění ve větších výškách - v pěti metrech oslňují řidiče.
Osvětlují se i přechody řízené světelnou signalizací, ale zde je přisvětlení (obvykle) v činnosti v době, kdy je semafor v režimu kmitavá žlutá, nebo tma.

Milan Selezan:
To Bartoš: Nie som špecialista na VO (neriešil som ho cca od r.1976) a nie som citlivý na kritiku, ale rád sa poučím. Odpovedal som, ako so to riešil niekedy ja, nakoľko sa k tomu v tej dobe nik nemal. Vaš komentár môjho príspevku mi však nič nedal. Naopak, k veci sú odpovede od p. Ryšavého a Doležala. Pravdu povediac, ale nevidel som nikde špecialne prisvetlovanie prechodov, ale len ako súčasť VO ulice (ani napr. v Brne kde som 6 rokov býval a momochodom česky som ešte nezabudol). Od križovatky sa rieši rovnomernosť rozmiestnenia stožiarov na základe výpočtu a požadovanej intenzity. Otázka p.Vodíka sa mi preto zdá dosť všeobecná, nakoľko križovatky a cesty sú rôznej dôležitosti, pričom to je bod z ktorého sa vychádza v návrhu výšky, intenzity, oslnenia.... K tomu smerpvala moja nejasnosť otázky a tieto základné údaje požadujú po mne aj ďaľší diskutujúci.
Niekedy sa svietidla pre dôležité križovatky riešili aj samostatným ovládacím  obvodom so samostatným spínaním (pre zaujimavosť bolo to aj v CO požiadavkách na VO) a asi je to aj teraz.

Jiří Bartoš:
To Salesan: Já taky nejsem specialista na VO, ani na přisvětlení přechodů, a v roce 1976 jsem byl ještě na houbách. Můj příspěvek rozhodně neberte jako kritiku, je to opravdu jen "několik poznámek". Podstata nedorozumění bude asi v tom, že původní dotaz se podle mého názoru týkal přisvětlení přechodů, zatímco Vy jste se spíš zabýval otázkou veřejného osvětlení, což mně nedošlo a považoval jsem za samozřejmé, že

Citace: Pavel Ryšavý  08.02.2007, 11:11

přisvětlení přechodů pro chodce se obvykle neřeší v rámci VO, nýbrž v rámci řešení dopravy

proto mě nenapadlo to extra zdůrazňovat. Původní dotaz jsem pochopil jako vztahující se k problematice přisvětlování přechodů, nikoliv veřejného osvětlení. Možná jsem se ale zmýlil, třeba pan Vodík ještě napíše výslovně, co z toho skutečně myslel. Přisvětlování přechodů je poměrně nový jev (alespoň nakolik jsem se s tím setkal já),  dělá se to jako extra opatření kvůli bezpečnosti. Tady v Praze je to namátkou (zrovna dnes, tedy vlastně včera jsem okolo toho šel, škoda že jsem to nevyfotil) třeba v ulici Jugoslávských partyzánů. Určitý obrázek o této problematice si lze učinit, pokud si v googlu (http://www.google.cz) dáte vyhledat slovní spojení "přisvětlení přechodu" (takto v uvozovkách).

Milan Selezan:
To Bartoš, dík za typ. Celkom zaujimavý članok som našiel na stránke f. Eltodo.
[www.eltodo.cz/Webova_prezentace/2_Doprava/Bezpecnost_chodcu.pdf ]

Jiří Bartoš:
Skvělý, jak jsem se na ten Vámi nalezený materiál díval, tak mi přijde, že je to pro základní představu více než vyčerpávající. A jsou tam i fotky, takže to nemusím ani fotit. Materiál se věnuje o jiným tématům, například preferenci tramvají - řekl bych, že v Praze s tím přisvětlením přechodů docela pokročili (zázrak, něco se povedlo udělat z veřejných prostředků),  zatímco třeba na tu preferenci tramvají by měli ještě dost přitlačit.

Jinak musím potvrdit, že z pohledu řidiče je to přisvětlení přechodů dost podstatné. Teď nemáme auto, ale když jsem takhle někdy jel půjčeným autem v noci ulicí Jugoslávských partyzánů, kde je dneska jsou ty přisvícené přechody, tak jsem si přechodu leckdy všiml, až když jsem byl na něm.

Navigace

[0] Index zpráv

[#] Další strana

[*] Předchozí strana