Martin Kurka

Offline

Projektant automatizace a strojů
|
 |
« Odpověď #2 kdy: 05.12.2019, 19:29 » |
|
Motorový spouštěč se však musí koupit na míru k motoru, podle proudu motoru při 400V, jehož hodnota je vyražena na štítku motoru. Jmenovitý proud motoru musí být v rozsahu napsaném na spouštěči.
Princip funkce ochrany při ztrátě jedné fáze je nepřímý. Je to tak, že se motor nerozeběhne, bere větší proud a ten za chvíli ohřeje bimetaly ve spouštěči obdobně, jako by se stalo při provozním přetížení motoru. Ale topí jen 2 bimetaly, takže reakce je pomalejší než při provozním přetížení motoru běžícím na 3 fáze, kdy topí 3 bimetaly. Motor při tomto odpojení není ochráněn úplně v bavlnce, ale pokud se nějaký magor nesnaží o následný start motoru bez odstranění příčiny - vypadlé jedné pojistky - motor v provozní praxi to přežije jen s mírnými provozně nepodstatnými následky.
Z toho důvodu je nutné na spouštěči kolečkem nebo tahátkem nastavit přesně správný proud, který je nejvýše roven jmenovitemu štítkovému proudu motoru pro 400V napájení. Správný postup instalace spouštěče je, že se na něm nastaví jmenovitý proud motoru, pak elektrikář změří provozní proud za běhu motoru při nejvyšší provozní zátěži a na spouštěči případně sníží nastavení proudu na změřenou hodnotu. Tím bude chráněn nejen motor, ale i poháněné zařízení. Například se nebude trhat dopravníkový pás, nedovolí se přetěžovat vrátek, přeplňovat míchačka či pálit pila apod. Nakonec elektrikář zakápne nastavovací kolečko zajišťovací barvou. Motorový spouštěč je vždy trojpólový na 3 fáze, ale lze jednoduchým přepojením jej použít i pro jednofázový motor. U trojfázového motoru musí spouštěčem procházet všechny 3 fáze do motoru, pokud by se použily jen 2, motor není při výpadku fáze ochráněn, protože vždy musí hřát nejméně 2 bimetaly.
K motorovému spouštěči se prodává i příslušný kryt, díky jemuž lze spouštěč obsluhovat i mokrýma rukama.
Motorovým spouštěčem se někdy nazývá i jiné zařízení, ale to na Google zjistíte rychle. Pro motorový spouštěč se též nesprávně používá název motorstartér.
Motorový spouštěč je v podstatě trojfázový jistič s nastavitelnou tepelnou ochranou, a velmi zpožděnou a vysoko nastavenou zkratovou ochranou. Proti instalačnímu jističi má mnohem vyšší životnost co se týká počtu mechanického zapnutí a vypnutí, dá se používat i jako vypínač motoru. K motorovému spouštěči se jako příslušenství prodávají podpěťové cívky, které jednak zvyšují ochranu proti ztrátě jedné fáze a díky jimž se dá vytvořit i jednoduchá ochrana zařízení proti samovolnému spuštění po ztrátě napájení.
|