Domů Nápověda Vyhledávání Přihlásit Registrovat
Novinky:               PROSÍME VŠECHNY UŽIVATELE, PŘED POUŽITÍM DISKUSÍ ČTĚTE MÍSTNÍ PRAVIDLA! ZDE ...!


+  Diskuse Elektrika.cz
|-+  VEŘEJNÁ ZÓNA
| |-+  Témata ještě nezařazená do příslušných rubrik
| | |-+  Proč má helikoptéra ve vzduchu jiný potenciál a vyrovnává ho?
0 uživatelů a 1 Host prohlíží toto téma. « předchozí další »
Stran: [1] Dolů Poslední příspěvky Tisk

Upozornění!
Odpovědi na témata nejsou právně závazné!
Na elektrickém zařízení smí pracovat pouze osoba s příslušnou kvalifikací dle nařízení vlády 194/2022 Sb. Podrobnosti zde!

Autor Téma: Proč má helikoptéra ve vzduchu jiný potenciál a vyrovnává ho?  (Přečteno 7305 krát)
Vojtěch Čechal
Neverifikovaný uživatel @1

Offline Offline



« kdy: 28.09.2019, 09:15 »

Na youtube je k vidění spousta videí z prací na živých vedeních vysokého napětí prováděných z helikoptéry. Při přibližování k vedení se pracovník nejprve dotkne dlouhou tyčí vodivě spojenou s vrtulníkem,aby vyrovnal potenciál, a potom připojí na vedení svorku. Moje otázka zní, proč tyto opatření používá. Když pták sedne na drát, nic se mu nestane, není součást elektrického obvodu stejně jako ta helikoptéra.

Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno
Miroslav Minařík
"Nejvyšším úkolem není teoretické poznání, nýbrž praktické umění žít!" Sokrates
*
Offline Offline



Odborná publicistika v instalační elektrotechnice.


WWW
« Odpověď #1 kdy: 28.09.2019, 11:22 »


Že by kapacita?  angel
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno

S Elektrikou.cz už čtvrt století! notone
Jirka Š. Svejkovský
*
Offline Offline



Chomutov, projekty, revize E1A, E1B, E1-C5


WWW
« Odpověď #2 kdy: 28.09.2019, 11:28 »

Řekl bych, že se dotykem na vodič zbaví statického náboje, který helikoptéra posbírala za letu. Lepší, když to zajiskří na konci tyče, než na prstech.
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno

Projektant (strojní zařízení/energetika/TZ budov),  revizní technik E1A, E1B, E1-C5
Rozmahel Vladimír
OSVČ
*
Offline Offline




« Odpověď #3 kdy: 28.09.2019, 12:13 »

Hindenburg je pěkná ukázka...
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno

Miroš Jan
OSVČ - živnostník
*
Offline Offline



telefon +420 604791991


« Odpověď #4 kdy: 28.09.2019, 12:30 »

Nojo, uvede helikoptéru na stejný potenciál toho vedení. Mrknutí
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno

elektromontér, RT E2/A, strojní zařízení,průmyslové instalace
Peter Munka
Neverifikovaný uživatel @7
*******
Offline Offline



« Odpověď #5 kdy: 28.09.2019, 13:29 »

Vzhladom na striedave napatie vo vacsine dialkovych vedeni by som o vyrovnani potencialu nehovoril, ten lieta voci zemi v rytme 50Hz o desattisice voltov. O tom by sa dalo hovorit, ak by bolo vedenie DC.
Napatie na vodici voci zemi je take velke (napriek IT sieti, kedze parazitne kapacity),  ze pripadne dalsie velke predmety ako helikoptera  sa stanu sucastou jednej elektrody kondenzatora = vodica so sprievodnym efektom prietoku jaloveho prudu v rytme 50Hz, to je ono iskrenie na konci tycky pre pospojenie, nez ju pripnu na vodic.
Pracovnik udrzby by inak mohol byt sucast obvodu parazitnej kapacity a uz nejakych 10mA by pekne citil. Vid "pokusy",  ked mladez drzi v ruke trubicou ziarivku a stoji pod VVN.
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno
novy2
Neverifikovaný uživatel @6
******
Offline Offline



« Odpověď #6 kdy: 28.09.2019, 15:47 »

Vzhladom na striedave napatie vo vacsine dialkovych vedeni by som o vyrovnani potencialu nehovoril, ten lieta voci zemi v rytme 50Hz o desattisice voltov.
Máte to vysvetlené v úvodnom videu. Vyrovnaný potenciál znamená, že potenciál na helikoptére je ten istý ako na vodiči diaľkového vedenia a pracovník potom môže prestúpiť z helikoptéry na vodič.
   
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno
novy2
Neverifikovaný uživatel @6
******
Offline Offline



« Odpověď #7 kdy: 28.09.2019, 16:10 »

Máte to vysvetlené v úvodnom videu. Vyrovnaný potenciál znamená, že potenciál na helikoptére je ten istý ako na vodiči diaľkového vedenia a pracovník potom môže prestúpiť z helikoptéry na vodič.
Lastovička si môže sadnúť na vodič, lebo jej hmota predstavuje nevodič, dielektrikum, ktoré sa vždy dokáže prepolarizováv ať v rytme 50 Hz.  Helikoptéra naberá potenciál a elektrický náboj prostredia v ktorom letí. Preto to vyrovnávanie potenciálu cez tyč.

Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno
Peter Munka
Neverifikovaný uživatel @7
*******
Offline Offline



« Odpověď #8 kdy: 28.09.2019, 16:20 »

Lastovicka je nevodiva ? O tom vazne pochybujem. Cim sa lisi od dravcov, ktorym roztahovanie kridiel pri sedeni na konzole izolatora 22 kV nerobi dobre ?
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno
Fuk Tomáš
*
Offline Offline




« Odpověď #9 kdy: 28.09.2019, 18:06 »

Liší se od dravce, natož pak od helikoptéry, velikostí - tedy i kapacitou, tudíž velikostí vyrovnávacích proudů. To roztahování křídel bude asi taky souviset s potenciálovým spádem v elektrickém poli - delší křídla znamenají větší rozdíl potenciálů.
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno

Když vím, rád poradím: fyzika, elektronika, IT, ale i obchod a právo. Když nevím, ptám se anebo držím ústa.

Jen ten, kdo něčemu stoprocentně rozumí, to dokáže vysvětlit tak, aby tomu nikdo jiný nerozuměl. (Murphy)
Lukáš Rotrekl
*
Offline Offline




« Odpověď #10 kdy: 28.09.2019, 19:11 »

... nebo taky dotyk s druhou fází.
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno

Vysvětlit jde všechno, bohužel ne všem.....

Není mě jasné, jak je možné že spousta lidí, kteří umí psát, neumí číst.
Fuk Tomáš
*
Offline Offline




« Odpověď #11 kdy: 28.09.2019, 19:13 »

Nebo tak  Smích
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno

Když vím, rád poradím: fyzika, elektronika, IT, ale i obchod a právo. Když nevím, ptám se anebo držím ústa.

Jen ten, kdo něčemu stoprocentně rozumí, to dokáže vysvětlit tak, aby tomu nikdo jiný nerozuměl. (Murphy)
Jiří_Hrubý
Neverifikovaný uživatel @7
*******
Offline Offline



« Odpověď #12 kdy: 28.09.2019, 20:59 »

Jeden účel je vybití elektrostatick ého náboje, který může dosahovat stovek kV a při energii přes 100MJ může způsobit v lepším případě jen uleknutí, v horším pád (byť do postroje),  nebo neřízeným vybitím poškození avioniky, druhý, protože helikoptéra je kovová i hadry pro práci na potenciálu jsou propletené mědí, dochází k indukci (na např. vypnutém odzeměném poli 400kV rozvodny se z okolních naindukuje mezi 50 a 100kV) a tomu je rovněž třeba zabránit vyrovnáním potenciálu.

Lastovicka je nevodiva ? O tom vazne pochybujem. Cim sa lisi od dravcov, ktorym roztahovanie kridiel pri sedeni na konzole izolatora 22 kV nerobi dobre ?
Ale je vodivá, jenže "málo" a  taky je malá, proto je náboj i indukce natolik malá, že ji nevadí. I člověk je dostatečně "malý a nevodivý",  což mohou dosvědčit na primerce přistanuvší paraglidisti, kterým spíše než indukce a kapacity způsobí utrpení mokrý trenýrky po druhém neúspěšném zapnutí do nedokonalého zkratu nad hlavou.
Co se týče dravců, tam zabíjí dotek křídlem o vodič, nebo o konzoli, podle toho, na čem zrovna sedí, čili jedná se o úplně jinou situaci, kdy zabíjí kapacitní proud proti zemi.
A jinak už na stovky si neradi sedají a na 400 jen výjímečně, jednak kvůli ergonomii, druhak výšce a dotřetice některé druhy kvůli velmi citlivým magnetorecepto rům.
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno
Karel Bělohlávek
*
Offline Offline



« Odpověď #13 kdy: 29.09.2019, 09:33 »

Tento jev nevzniká pouze při práci z vrtulníku, viz přiložená fotografie.
Zdroj: Live working a cutting-edge technique - 50 Years of french history

Další zajímavá videa lze na YouTube dohledat pod pojmem Bare Hand Method.


* LIVE_WORKING.jpg (584.78 KB, 788x737 - prohlédnuto 468 krát.)
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno

Elektrikář
Miroslav Hlaváč
*
Offline Offline



Elektřina má pomáhat,ne zabíjet!


« Odpověď #14 kdy: 29.09.2019, 19:52 »

Hindenburg je pěkná ukázka...

Dobrý příklad statické elektřiny, ale má se za to že to byla bomba,dobře nastavená, pravdu se asi nedozvíme...
Pravda je že když tyto vzducholodě přistávaly u stožárů -k ukotvení- vždy bylo spuštěno vodivé lano k vyrovnání statického potenciálu.'
Bylo tomu tak i v posledním přistání Hindenburgu?
Byl příčinou vodík nebo bomba?
pravdu se asi nikdy nedozvíme.
Jen zkušebně zkuste si někdo spočítat kapacitu této vzducholodi -plášť byl pokovený- a příslušné statické napětí vůči zemi..a to nepočítám napětí nasbírané pod mraky...
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno

Miroslav
Jirka Š. Svejkovský
*
Offline Offline



Chomutov, projekty, revize E1A, E1B, E1-C5


WWW
« Odpověď #15 kdy: 29.09.2019, 20:24 »

Dobrý příklad statické elektřiny, ale má se za to že to byla bomba,dobře nastavená, pravdu se asi nedozvíme...

Spiklenecké teorie bych na tento server netahal. To si nechte na Novinky.
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno

Projektant (strojní zařízení/energetika/TZ budov),  revizní technik E1A, E1B, E1-C5
Fuk Tomáš
*
Offline Offline




« Odpověď #16 kdy: 29.09.2019, 21:14 »

Jen zkušebně zkuste si někdo spočítat kapacitu této vzducholodi -plášť byl pokovený- a příslušné statické napětí vůči zemi..a to nepočítám napětí nasbírané pod mraky...
Odhadem cca 7 nF, ovšem ve spojení s např. 1 MV to pár kJ ve výboji dá  Smích
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno

Když vím, rád poradím: fyzika, elektronika, IT, ale i obchod a právo. Když nevím, ptám se anebo držím ústa.

Jen ten, kdo něčemu stoprocentně rozumí, to dokáže vysvětlit tak, aby tomu nikdo jiný nerozuměl. (Murphy)
Jirka Š. Svejkovský
*
Offline Offline



Chomutov, projekty, revize E1A, E1B, E1-C5


WWW
« Odpověď #17 kdy: 29.09.2019, 21:27 »

Odhadem cca 7 nF, ovšem ve spojení s např. 1 MV to pár kJ ve výboji dá  Smích

Nojo, pojem náboj a elektrická práce může být ve srovnání celkem oříšek, skoro maturita. Když se zeptám, kolik automobilových baterií může nabít jeden blesk, jsou všichni docela dost překvapení.
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno

Projektant (strojní zařízení/energetika/TZ budov),  revizní technik E1A, E1B, E1-C5
Stran: [1] Nahoru Poslední příspěvky Tisk 
« předchozí další »
SLEDUJTE PODOBNÁ TÉMATA ZDE!

Příbuzné diskuse a články z Kutil.elektrika.cz

Aktuální slova (1)



Poháněno MySQL Poháněno PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2006, Simple Machines Validní XHTML 1.0! Validní CSS!
+420 910 100 100
Stránka vytvořena za 0.061 sekund, 22 dotazů.