drag
|
|
« kdy: 19.11.2018, 18:52 » |
|
Podle jakého vzorce vypočítám kolik proudu dokáže přenést měděný vodič v amperech na vzdálenost 4m? Zkoušel jsem to přes elektrickou vodivost, ale nevím jak se vypořádat s větou: Předmět má vodivost jeden siemens, pokud po přiložení jednoho voltu napětí jím protéká proud jeden ampér. Jak to přepočítám vodivost na ampery při 12v třeba.
|
|
|
|
Jirka Š. Svejkovský
Offline
Chomutov, projekty, revize E1A, E1B, E1-C2
|
|
« Odpověď #1 kdy: 20.11.2018, 08:43 » |
|
Vodivost (G, jednotka S) je převrácená hodnota odporu (R, jednotka Ω).
Věta pouze cituje Ohmův zákon:
I = U · G nebo I = U/R
Pokud tedy na předmět o vodivosti 1 S přiložíte napětí 12 V, proteče jím 12 A.
Jelikož znáte přímo vodivost, nedává smysl uvádět délku.
Pokud chcete odpor vodiče spočítat, potřebujete znát měrný odpor. Pro měď je to ρ = 0,0178 Ωmm2/m. Dále potřebujete znát průřez vodiče a jeho délku.
Příklad:
Vodič o průřezu 1,5 mm2 a délce 50 m bude mít odpor:
R = ρ · l/S = (0,0178 · 50)/1,5 = 0,59 Ω
To platí pro vodič o teplotě 0 °C. Pokud byste chtěl zohlednit i teplotu, je nutno měrný odpor přepočítat pomocí vztahu: ρ = ρ0 (1 + αt), kde t je aktuální teplota a α je teplotní součinitel (K-1). Pro měď se rovná 0,0068.
Pozn.: hodnoty měrného odporu a součinitele se mohou lišit, jedná se o přibližnou hodnotu.
Kolik proudu tímto vodičem protlačíte spočítáte opět pomocí Ohmova zákona.
|
Projektant (strojní zařízení/energetika/TZ budov), revizní technik E1A, E1B, E1-C2
|
|
|
Jiří Schwarz
Offline
|
|
« Odpověď #2 kdy: 20.11.2018, 10:34 » |
|
V praxi to není jen o tom, co dokážu vodičem protlačit. Důležité je abych vodič příliš nezahříval, aby něco nezapálil, nepoškodit to, na čem leží, nedegradovala na něm izolace... Pak se také trochu můžeme rozhodovat podle ekonomiky - aby se na tom vodič moc neztrácelo, takže při dlouhodobějším provozu se vyplatí dát silnější vodič, ono se to časem "zaplatí".
|
Jako tvrdá Chodská palice nemám rád přísloví o tom, že moudřejší ustoupí. Když moudřejší ustoupí, hlupák si prosadí nesmysl! Příspěvky psané kurzívou berte s velkou rezervou a nadhledem :-)
|
|
|
|
|
|
|
Juraj Rojko
Offline
|
|
« Odpověď #6 kdy: 20.11.2018, 16:23 » |
|
Nezaměňovat dvě různé věci. Jaký proud poteče vodičem a jaký proud ještě neublíží izolaci.
A také jaký proud přepálí vodič a za jak dlouhý čas a za jakých podmínek. Jde o to, co znamená "dokáže přenést ".
|
|
|
|
stefan D
Neverifikovaný uživatel @1
Offline
|
|
« Odpověď #7 kdy: 20.11.2018, 17:25 » |
|
Chtěl jsem si to zkusit spočítat. Zarazilo mě totiž, že na výrobu startovacích kabelů dieslových motorů se doporučuje na některých fórech kabel s průřezem 50mm2 , ale když jsem koukal na svařovací kabely, tak u nich byl napsaný maximální proud 240-260A. To snad nestačí ani na benzínový motor Děkuju za pomoc s výpočtem.
|
|
|
|
|
Jirka Š. Svejkovský
Offline
Chomutov, projekty, revize E1A, E1B, E1-C2
|
|
« Odpověď #9 kdy: 20.11.2018, 18:44 » |
|
Chtěl jsem si to zkusit spočítat. Zarazilo mě totiž, že na výrobu startovacích kabelů dieslových motorů se doporučuje na některých fórech kabel s průřezem 50mm2 , ale když jsem koukal na svařovací kabely, tak u nich byl napsaný maximální proud 240-260A. To snad nestačí ani na benzínový motor Děkuju za pomoc s výpočtem. Tak to se posouváme zase někam dál. U startovacích kabelů hraje významnou roli úbytek napětí. Na to, abyste nastartoval auto, musí být napětí startujícího auta vyšší, než startovaného. Obvykle o několik desetin nebo jednotek ohmů. No a pokud vám toto napětí sežere úbytek na startovacích kabelech, pak nezbyde, než tlačit. U proudů stovky ampér a jednotek voltů se bavíme o setinách ohmů.
|
Projektant (strojní zařízení/energetika/TZ budov), revizní technik E1A, E1B, E1-C2
|
|
|
Václav Třetí
Offline
|
|
« Odpověď #10 kdy: 21.11.2018, 06:01 » |
|
Startovací kabely 50mm2 nastartují bez problémů Tatru a podobné náklaďáky (vyzkoušeno - opakovaně používáno). Je třeba uvažovat, že se jedná o krátkodobý provoz, kdežto většina tabulkových údajů doporučených proudů představuje hodnotu pro trvalý provoz.
U startovacích kabelů je zejména důležité dokonalé spojení kabelu s kleštěmi a jeho propojení na obě strany kleští. Při nedokonalém spoji hrozí až utavení vývodu akumulátoru a kabelového oka.
Při použití vodičů velkých průřezů je velice nebezpečné přepólování akumulátorů, může dojít až k explozi, na to je třeba dávat velký pozor.
|
Václav 3
Stejně jako u kol. Jiřího Schwarze jsou příspěvky psané kurzivou myšleny ironicky.
Řidič tvrdej život má... , stejně tak vesnickej elektrikář
|
|
|
Jiří Schwarz
Offline
|
|
« Odpověď #11 kdy: 21.11.2018, 08:33 » |
|
... Při použití vodičů velkých průřezů je velice nebezpečné přepólování akumulátorů, může dojít až k explozi, na to je třeba dávat velký pozor.
On i nějaký ten zkrat může nabitý akumulátor ohrozit. Už se řešil i správný postup připojování a odpojování kabelů, právě proto, aby se minimalizovalo možné nebezpečí zkratu
|
Jako tvrdá Chodská palice nemám rád přísloví o tom, že moudřejší ustoupí. Když moudřejší ustoupí, hlupák si prosadí nesmysl! Příspěvky psané kurzívou berte s velkou rezervou a nadhledem :-)
|
|
|