Domů Nápověda Vyhledávání Přihlásit Registrovat
Novinky:               PROSÍME VŠECHNY UŽIVATELE, PŘED POUŽITÍM DISKUSÍ ČTĚTE MÍSTNÍ PRAVIDLA! ZDE ...!


+  Diskuse Elektrika.cz
|-+  VEŘEJNÁ ZÓNA
| |-+  Témata ještě nezařazená do příslušných rubrik
| | |-+  Jaka je zatizitelnost pomocneho (rozbehoveho) vinuti 1f asynchronniho motoru?
0 uživatelů a 1 Host prohlíží toto téma. « předchozí další »
Stran: [1] 2 Dolů Poslední příspěvky Tisk

Upozornění!
Odpovědi na témata nejsou právně závazné!
Na elektrickém zařízení smí pracovat pouze osoba s příslušnou kvalifikací dle nařízení vlády 194/2022 Sb. Podrobnosti zde!

Autor Téma: Jaka je zatizitelnost pomocneho (rozbehoveho) vinuti 1f asynchronniho motoru?  (Přečteno 11701 krát)
Pavel Koska
Neverifikovaný uživatel @3
**
Offline Offline



« kdy: 01.06.2018, 23:15 »


Jak moc lze zatížit pomocné vinuti 1f motoru (jaký snese trvalý proud v poměru k hlavnímu vinutí)?
Plánuji jej napájet pomoci frekvenčního měniče a jelikož při nižších frekvencích již kondenzátor nebude příliš účinný rád bych napájel trvale i toto vinutí. Jedná se o tento motor:
https://diskuse.elektrika.cz/index.php/topic,17736.0.html  
Vinutí je nyní odpojováno odstředivým spínačem.
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno
Kastner Lubomír
*
Offline Offline



Kastner Lubomír - specialista na elektromotory


WWW
« Odpověď #1 kdy: 03.06.2018, 19:44 »

Neodpojuje se vinutí, ale rozběhový kondenzátor!! Vinutí je stále pod napětím a v zátěži.
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno

Servisní technik specialista v oblasti elektromotorů, jejich zkoušení, defektoskopie, vibrací, navíjení, vyvažování. usazení apod.
Pavel Koska
Neverifikovaný uživatel @3
**
Offline Offline



« Odpověď #2 kdy: 03.06.2018, 23:49 »

Děkuji za upřesnění. Rozumím tomu tak, že po odpojení rozběhového kondenzázoru dojde k rozpojení obvodu jehož součástí je toto vinutí, tedy jím nemůže nadále protékat proud a tudíž již není v zátěži. Pod napětím samozřejmě nadále zůstává.
Potřeboval bych spíše vědět jakým způsobem se toto pomocné vinutí obvykle vine. Má méně závitů,je použit tenčí drát, vine se přes méně nástavců než hlavní .... ?
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno
Kastner Lubomír
*
Offline Offline



Kastner Lubomír - specialista na elektromotory


WWW
« Odpověď #3 kdy: 04.06.2018, 17:12 »

Špatně jste to pochopil. Odpojí se pouze rozběhový kondenzátor! Běhový kondenzátor je stále zapojen a stejně tak i vinutí. Hlavní fáze i pomocná fáze jsou v zátěži stále po celou dobu běhu.
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno

Servisní technik specialista v oblasti elektromotorů, jejich zkoušení, defektoskopie, vibrací, navíjení, vyvažování. usazení apod.
Pavel Koska
Neverifikovaný uživatel @3
**
Offline Offline



« Odpověď #4 kdy: 04.06.2018, 17:34 »

Omluvam se za neuplnost. Behovy kondenzator neni v puvodnim zapojeni pouzit, je pouzit pouze rozbehovy. Po jeho odpojeni je pomocne vinuti zcela bez proudu.
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno
Martin Kurka
*
Offline Offline



Projektant automatizace a strojů


« Odpověď #5 kdy: 05.06.2018, 20:10 »

Naprosto nechápu snahu napojit něco tak historického jako je jednofázový motor z pračky Perobot na frekvenční měnič. At žijí průkopníci slepých uliček.

1) Staré motory neměly tak kvalitní laky a izolace a neměly napěťové rezervy na špičky, které vznikají z principu spínání tranzistorů frekvenčního měniče s indukčnostmi motoru.

2) Každý klasický frekvennční měnič vyhodnotí zapojení jen na 2 fáze jako závadu motoru a jde do poruchy a hned se zastaví. Nebo vyhodnotí i proudovou nesymetrii zátěže při rozběhu a zastaví se.

3) Nechávat kondenzátor na proměnné frekvenci znamená se smířit s jeho impedanční závislosti na frekvenci a s nebezpečím přetížení vinutí na nadsynchronní frekvenci a s nebezpečím rezonance sériového obvodu kondenzátor-vinutí motoru.

4) Pro jednofázové motory který umí točit takovým motorem se vyrábí naprosto speciální frekvenční měnič Invertek Optidrive, který zde uvedl kdysi kolega Rajmont. Jeho cena je vyšší, než klasický měnič a nový trojfázový motor.

5) Trojfázový motor 400/230V (i z druhé ruky alespoň řady 4AP) má daleko vyšší výkon při stejném proudu ze sítě do měniče. A je to nejekonomičtěj ší a standardní řešení, které na rozdíl od zmíněného Perobotího pokusu bude fungovat.  
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno

Nikdy není dost času,aby se to udělalo dobře. Ale pak je dost času, aby se to udělalo znovu

Teorie=vše víme ale nic nefunguje
Praxe=vše funguje a nevíme proč
Teorie spojena s praxí=nic nefunguje a nikdo neví proč

Vysoce odborných omylů se dopouští jen specialisté

Ďábel je skryt v detailu
Pavel Koska
Neverifikovaný uživatel @3
**
Offline Offline



« Odpověď #6 kdy: 05.06.2018, 23:09 »

No, retro je přece dneska srašně cool Úsměv. Ale vážně, frekvenční měnič je značky homemade a jde mi především o něj. Tento motor je tam proto, aby bylo čím otáčet. Kvůli tomu nebudu pořizovat nový, když se tenhle válí v garáži (mimochodem je to poctivý kus železa). Již jsem to zkoušel na jednu fázi s těmi kondenzátory a fungovalo to. Nyní bych rád doplnil fázi druhou a vyhodil kondy, aby to mělo lepší moment při nízkých otáčkách, ale nevím kolik si mohu dovolit tam pustit. Nechci to spálit.
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno
Martin sediiik
Neverifikovaný uživatel @6
******
Offline Offline



« Odpověď #7 kdy: 06.06.2018, 12:51 »

Vyrábíte retro pračku?
Se starým motorem a podomácku zbastleným FM?

To to zase dopadne...
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno
ACEOF ACES
Neverifikovaný uživatel @7
*******
Offline Offline



Odpočet běží


« Odpověď #8 kdy: 06.06.2018, 14:27 »

Když bych to měl odhadnout, tak bych zkusil In/5.
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno

klima se rychle mění a společnost, jak jí známe se začne hroutit, pokud lidé co nejdříve podstatně nesníží svou spotřebu

31.12.2020 - 10 let a 9 měsíců.
Jiří Kubík
Neverifikovaný uživatel @6
******
Offline Offline



« Odpověď #9 kdy: 06.06.2018, 15:06 »

... při nižších frekvencích již kondenzátor nebude příliš účinný rád bych napájel trvale i toto vinutí...

Když ta kapacita nebude správně účinná, nedojde na pomocném vinutí k fázovému posunu
a motor se nerozeběhne.
Bude stát  a bručet, že se mu to nelíbí.
Nebo máte posun proti hlavnímu vinutí zajištěn jinak?

 Úsměv
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno
Jiří Kubík
Neverifikovaný uživatel @6
******
Offline Offline



« Odpověď #10 kdy: 06.06.2018, 15:17 »

Omlouvám se - nevšiml jsem si, že tam budete pouštět druhou fázi.
Potom by stačil odpor.
Pro rozběh menší a paralelně k odstř. vypínači nějaký další aby byly v serii.

Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno
Pavel Koska
Neverifikovaný uživatel @3
**
Offline Offline



« Odpověď #11 kdy: 06.06.2018, 18:12 »

 (Zde někdo nečetl pravidla! To musí někdo opravit a opozdí to zveřejnění!) za odpovedi. Jak jsem rikal, na jednu fazi to s tim kondenzatorem fungovalo. Myslim, ze v tomto pripojeni k zatezi
kondenzator posouva fazi od nulove frekvence. Na nejake vyssi se zacne vracet zpet k 0. Koukal jsem i na ten doporuceny profesionalni 1f typ menice.
Prekvapilo me ze na vystupu je pouze jedna faze a pomocne vinuti je zrejme nadale napajeno z teto faze pres kondendator. To nemuze mit na nizkych otackach dobre vlastnosti.
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno
Jiří Kubík
Neverifikovaný uživatel @6
******
Offline Offline



« Odpověď #12 kdy: 06.06.2018, 18:48 »

U těchto motorů býval použit kondezátor o kapacitě as 80 uF/250V (u = mikro),
nebo dva v serii 150uF/150V.
Taková kapacita se chová při 230V/50Hz jako odpor asi 42 Ohm.

Teď ještě vědět celkovou impedanci pomocného vinutí při 50Hz a mohl byste
si vypočítat  proud, který pomocné vinutí trvale nevydrží.

Možná by to šlo změřit.

 Úsměv
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno
Pavel Koska
Neverifikovaný uživatel @3
**
Offline Offline



« Odpověď #13 kdy: 07.06.2018, 00:41 »

Ano máte pravdu. Na jednom kondenzátoru jsem naměřil 200u a druhý měl cca 120u (pravdepodobne jiz nebyly puvodni). V zapojení pro 220 V jsou zapojeny v sérii. Pro odhad trvalého proudu je alepouzít nelze jelikoz z tohoto hlediska jsou znacne predimenzovane .
Asi motor rozeberu, podivam  se jak a cim je to namotano zmerim indukcnosti a odpory obou vinuti a pokusim se z toho odhadnout kolik to vinuti snese v pomeru k hlavnimu.

Cekal bych ze zde bude sposta expertu zabyvajicich se previjenim a opravami elektromotoru, kreri musi vedet presne jak se to dela. Ale zatim zadna odpoved v tomto smeru.
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno
Kastner Lubomír
*
Offline Offline



Kastner Lubomír - specialista na elektromotory


WWW
« Odpověď #14 kdy: 07.06.2018, 04:57 »

Jak tak sleduji diskusi, tazatel se dostal zcela jinam, než původně chtěl a jaký byl původní dotaz. Nyní už přemýšlí, jak jednofázový motor připojit na dvě fáze v naivním domnění, že se to bude točit. Omyl!! Jednofázové motory jsou konstrukčně dělány zcela jinak než motory třífázové. Už na začátku jsme psal, že i po odpojení rozběhového kondenzátoru je vinutí stále připojeno a je v záběru. Vytváří se na něm posunuté magnetické pole, které zapříčinuje točení motoru. Je pravda, že se v minulosti vyráběli i 1f. elektromotory, kdy se  po rozběhu odpojil kondenzátor i vinutí, Ale k odpojení došlo až v okamžiku plůných otáček. Motory měly ale slabý výkon. Ale pokud tazatel chce něco "zkoušet" nebo "vymyslet něco nového" tak mu pořeji hodně štěstí, trpělivosti.
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno

Servisní technik specialista v oblasti elektromotorů, jejich zkoušení, defektoskopie, vibrací, navíjení, vyvažování. usazení apod.
Jan Franěk
Český elektrikář - živnostník
*
Offline Offline



váš elektrikář a revizní technik


« Odpověď #15 kdy: 07.06.2018, 06:04 »

Cekal bych ze zde bude sposta expertu zabyvajicich se previjenim a opravami elektromotoru, kreri musi vedet presne jak se to dela. Ale zatim zadna odpoved v tomto smeru.

Velký omyl. Většina kolegů mlčí jen proto že odborníci na motory už vám odpovídají a mi ostatní k tomu už nemáme co dodat.

https://elektrika.tv/video/2015/150130_o_motorech-11_kdy_jde_o_tezky_a_kdy_o_lehky_rozbeh.mp4/?searchterm=Kastner

Zkuste se podívat na pár videí a pochopíte.

Samozřejmě se mezi ně počítá i Martin Kůrka a někteří další.
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno

Kamerové a bezpečnostní systémy, od návrhu po realizaci.
Systémové a MaR instalace, od návrhu po realizaci.
Revize el. a hromosvodů do 1000V
Topné kabely k vytápění i ochraně majetku.

www.fraja.cz ,  revize@fraja.cz ,  tel: 728171585
Jiří Kubík
Neverifikovaný uživatel @6
******
Offline Offline



« Odpověď #16 kdy: 07.06.2018, 09:36 »

Historický motor z pračky je na obrázku v provedení b)
Dnes už se takové zapojení samozřejmě nepoužívá.
 
Pouštět do pomocného vinutí druhou  fázi se stálým posunem 120°
motoru určitě vyhovovat nebude.

Chápu ale, tu radost výzkumníka, když se to bude aspoň trochu točit.

I procházka slepou uličkou může člověku udělat spoustu radosti.

 Úsměv


* Točivé pole.jpg (219.68 KB, 490x778 - prohlédnuto 703 krát.)
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno
Pavel Koska
Neverifikovaný uživatel @3
**
Offline Offline



« Odpověď #17 kdy: 07.06.2018, 13:00 »

(Zde někdo nečetl pravidla! To musí někdo opravit a opozdí to zveřejnění!) za odkazy na video. Jak budu mit vecer cas podivam se na nej.
Tuto nebo podobnou diplomovou praci se mi nakonec podarilo vygooglit take.
Je to velmi uzitecny zdroj relevantnich informaci a odkazu na dalsi literaturu, tam uz se chytnu.
Pomocna faze musi byt samozrejme posunuta o 90 stupnu, akorat presneji rizena nez pres kondenzator.
Nepovazoval bych to za vyzkum princip je jasny, ze to bude fungovat je naprosto zrejme.

Take nerozumim ofenzivnimu stylu nekterych odpovedi a ustepacnym poznamkam o najivnich predstavach a slepych ulickach....
Pravidla diskusí   Nahlásit moderátorovi   Stěžovat si na moderátora   Zaznamenáno
Stran: [1] 2 Nahoru Poslední příspěvky Tisk 
« předchozí další »
SLEDUJTE PODOBNÁ TÉMATA ZDE!

Příbuzné diskuse a články z Elektrika.cz

 Akú literatúru k malým elektromotorom?
 Z jakého motoru je možno udělat generátor?
 Jaké motory se používají pro stolařské frézy?
 Jak jsou chráněny motory-vibrátory pro zvibrování betonu?
 Je možná regulace otáček motoru centrálního vysavače?
 Jak změnit směr otáčení jednofázového motoru?
 Jak správně nastavit resolver (encodéru) v motorech Baumuller po výměně?
 Dá se použít asynchronní elektromotor k brždění?
 Vzpomenete si k čemu používáme komutační póly a vinutí?
 Jak u elektromotorů spočítám kolik utáhnou kilogramů?
 Proč vypadává hl. jistič 3x25A/B při zapnutí motoru 5,5 KW?
 Bude fungovat třífázový motor jako dvoufázový generátor?
 Je možné provozovat třífázový motor na jedné fázi v zapojení do hvězdy?
 Jak připojit dva autoalternátory paralelně?
 Zvýším délkou řemenice chybějící otáčky motoru?
 KNIHA: Zvyšování spolehlivosti asynchronních elektromotorů včetně poháněných strojů
 Jak určit výkon elektromotoru pro zatížení S3?
 Jak změní otáčky a výkon motoru 380V zapojeného jako generátor ve 400V síti?
 Jak se spočítá 2.f. proud rotoru kroužkového motoru?
 Lze stejnosměrný motor pohánět oběma směry?
 Poradíte mi s dimenzí vedení pro motor?
 Jakými způsoby lze řídit stejnosměrné motory?
 POZVÁNKA: 22. ledna ŽIVĚ o motorech s Lubomírem Kastnerem
 Jak motor pozná, že má zvětšit proud při zatížení či při brzdění?
 EATON: Ochrana motorů s vysokou účinností: Eaton je „IE3 ready“
 KNIHA: Elektrické motory a pohony
 Jak realizovat okamžité zabrzdění 3-f motoru s brzdou a usměrňovačem?
 #EH: Elektrické motory pohledem roku 1950
 Jak zrychlit dopravníky pomoci frekvenčního měniče?
 Jaké teploty nutno vzduchem chladit u motorů, aby nedošlo ke kondenzování vody?
 LIVE EATON: Ochrana a řízení motorů
 Je možné prevádzkovať 3faz. asyn. motoru 460V na 480V?
 TeSys GV5 / GV6 Motorové jističe a manuální motorové chrániče

Příbuzné diskuse a články z Kutil.elektrika.cz

Aktuální slova (1)



Poháněno MySQL Poháněno PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2006, Simple Machines Validní XHTML 1.0! Validní CSS!
+420 910 100 100
Stránka vytvořena za 0.045 sekund, 22 dotazů.