|
Jan Bocek
Offline
|
|
« Odpověď #1 kdy: 03.10.2017, 10:04 » |
|
Je to velice široké téma. Jaký standard znalosti a dovednosti očekáváte od odpovědných osob za elektrická zařízení? Jaký standard znalostí a dovednosti očekáváte od projektantů elektro? A nemyslím na dalekou budoucnost, ale dneska a zítra?
|
|
|
Zaznamenáno
|
specializace: průmyslová instalace, kontrola strojů revize elektrického zařízení E1B telefon: 777 273 732 email: jan.bocek@safeb.cz
|
|
|
|
|
Jirka Š. Svejkovský
Offline
Chomutov, projekty, revize E1A, E1B, E1-C5
|
|
« Odpověď #3 kdy: 03.10.2017, 13:52 » |
|
Nikdo samozřejmě nebrání třeba skladníkovi ve šroubárně si přečíst Vergilia v originále, ale nutit elektrikáře, aby pochopil integrální tvar Ohmova zákona, to je snad trošku přehnané. Navíc, i kdyby toho byl schopen, netuším, k čemu by mu to v praxi bylo.
|
|
|
Zaznamenáno
|
Projektant (strojní zařízení/energetika/TZ budov), revizní technik E1A, E1B, E1-C5
|
|
|
Fuk Tomáš
Offline
|
|
« Odpověď #4 kdy: 03.10.2017, 19:32 » |
|
...ale nutit elektrikáře, aby pochopil integrální tvar Ohmova zákona, to je snad trošku přehnané...
Skutečně? U=R.I
|
|
|
Zaznamenáno
|
Když vím, rád poradím: fyzika, elektronika, IT, ale i obchod a právo. Když nevím, ptám se anebo držím ústa.
Jen ten, kdo něčemu stoprocentně rozumí, to dokáže vysvětlit tak, aby tomu nikdo jiný nerozuměl. (Murphy)
|
|
|
|
Fuk Tomáš
Offline
|
|
« Odpověď #6 kdy: 03.10.2017, 20:24 » |
|
Takže de facto chcete aby mali minimalne 1. Stupeň vysokoškolskéh o vzdelania. Derivácie a integrály nie sú súčasťou stredoškolskej matematiky ani na gymnáziách ( možno na matematickych áno). Teda aspom na Slovensku.
Ohmův zákon v integrálním tvaru zní U=R.I nedělejte z toho kovbojku.
|
|
|
Zaznamenáno
|
Když vím, rád poradím: fyzika, elektronika, IT, ale i obchod a právo. Když nevím, ptám se anebo držím ústa.
Jen ten, kdo něčemu stoprocentně rozumí, to dokáže vysvětlit tak, aby tomu nikdo jiný nerozuměl. (Murphy)
|
|
|
|
Jirka Š. Svejkovský
Offline
Chomutov, projekty, revize E1A, E1B, E1-C5
|
|
« Odpověď #8 kdy: 04.10.2017, 08:14 » |
|
Ohmův zákon v integrálním tvaru zní U=R.I nedělejte z toho kovbojku.
Neříkám, že je to složité, jenom je zbytečné strašit integrálama, když je obvykle nepotřebujeme. Takže de facto chcete aby mali minimalne 1. Stupeň vysokoškolskéh o vzdelania. Derivácie a integrály nie sú súčasťou stredoškolskej matematiky ani na gymnáziách ( možno na matematickych áno). Teda aspom na Slovensku.
Já jsem ještě z integrálního počtu (základy) maturoval, ale to jsme byli matfyz třída. Diferenciál (derivace) by se učit mohl, není to nic extrémě složitého (na rozdíl od integrálu) a spoustu věcí to dost zjednoduší. Ovšem, pro obyč elektrikáře to zase nic nepřinese.
|
|
|
Zaznamenáno
|
Projektant (strojní zařízení/energetika/TZ budov), revizní technik E1A, E1B, E1-C5
|
|
|
Hynek Havliš
Offline
Automatizace
|
|
« Odpověď #9 kdy: 04.10.2017, 09:35 » |
|
Myslel jsem to přesně tak, jak to napsal p. Fuk. Nebudu jmenovat, jen uvedu pár střípků ze života, na které jsem nedávno narazil:
Elektrikář těsně po vyučení a nevěděl (neměl ani tušení), co znamenají písmena B/C u jističů (16A/B 16A/C).
Dispečer energetiky velkého podniku, který neznal rozdíl mezi kWh/kW (o přepočtu kWh/MJ/GJ ani nemluvím).
Známý, který dělal "projektanta automatizace strojů" a nebyl schopen pochopit, proč se cívka stykače nebo signálka zapojí na výstup PLC a nikoli na vstup. Protože ho projektování nakonec tolik nenaplňovalo, začal dělat nějakého specialistu/poradce v energetice. Naštěstí ne v ČR.
Diskuse s elektrikářem (který jinak pracoval velice snaživě a podle plánů správně): E: Mám za domem nevelký potůček, udělám si vodní kolo, dynamo a budu si topit Já: Jestli ti tam teče 100l/sec a budeš mít spád 1 metr, nedostaneš z toho víc, než 1 kW. Spíš méně, než polovinu. Tím dům nevytopíš. E: Tak udělám vodní kola dvě. Já: Jestli ti tam teče 100l/sec a budeš mít spád 1 metr, nedostaneš z toho víc, než 1 kW. Spíš méně, než polovinu. Tím dům nevytopíš. E: Tak dám víc radiátorů Já: Jestli ti tam teče 100l/sec a budeš mít spád 1 metr, nedostaneš z toho víc, než 1 kW. Spíš méně, než polovinu. Tím dům nevytopíš. E: Tak dám dynamo na větší napětí Já: Tak jo chlapi, půjdeme zase tahat kabely.
Kamarád, který přijímá servisní techniky na frekvenční měniče (požaduje SŠ vzdělání elektro, obvykle těsně po škole), dává u pohovoru spočítat odporový dělič napětí (např. napětí 24 V, v serii 2 rezistory 1 a 2 kOhm, jaké bude na jakém napětí?) Tím vyřadí tak 90% uchazečů hned z kraje.
Nebudu tvrdit, že jsou takoví všichni (nejen elektro) technici, třeba mám jenom špatné zkušenosti. V menší míře se to týká i projektantů a konstruktérů. Mám samozřejmě i řadu lepších zkušeností, ale ty sem tak trochu účelově psát nebudu. Spíš jsem si chtěl rýpnout.
Jak jsem psal na začátku, žádný vyšší idealismus nikomu neberu:)
|
|
|
Zaznamenáno
|
|
|
|
Václav Třetí
Offline
|
|
« Odpověď #10 kdy: 06.10.2017, 07:55 » |
|
Derivaci a integraci jsme se učili na střední škole a potřebovali k maturitě i dále ke zkouškám na VŠ. Derivace není zase až tak složitá, tu by měl zvládnout každý středoškolák, integrace je už trochu složitější a vyžaduje určitou matematickou představivost. Složitější příklady už asi každý nezvládne, navíc to potřebuje neustálý trénink, snadno se to zapomíná, dnes už bych také některé (mnohé) příklady nespočítal.
Tyto metody usnadňují výpočty, ovšem v dnešní době většinu z nich za nás udělá počítačová technika, takže je to podobné jako s logaritmickým pravítkem - už ho málokdo používá.
Jinak obecně k těm znalostem, je smutné, že někdo nezná Ohmův zákon, nebo ho neumí používat, je ještě horší, že neumí vypočítat odporový dělič, protože to už není skoro ani elektrotechnik a, na to stačí pouze chvilku uvažovat a v oněch zadaných číslech je to zpaměti hotové za tři sekundy.
Toto už není ale neznalost, to je hloupost nebo lenost, možná oboje, ony tyto vlastnosti chodí rády spolu. Potom ovšem onen adept zaměstnání dostal zřejmě maturitní vysvědčení nebo výuční list "za flašku".
|
|
|
Zaznamenáno
|
Václav 3
Stejně jako u kol. Jiřího Schwarze jsou příspěvky psané kurzivou myšleny ironicky.
Řidič tvrdej život má... , stejně tak vesnickej elektrikář
|
|
|
|
Fuk Tomáš
Offline
|
|
« Odpověď #12 kdy: 06.10.2017, 12:16 » |
|
Vhodný otvor budou zajišťovat příslušní pracovníci - to budou ty nové profese ve službách, vzniklé v rámci Průmyslu 4.0.
|
|
|
Zaznamenáno
|
Když vím, rád poradím: fyzika, elektronika, IT, ale i obchod a právo. Když nevím, ptám se anebo držím ústa.
Jen ten, kdo něčemu stoprocentně rozumí, to dokáže vysvětlit tak, aby tomu nikdo jiný nerozuměl. (Murphy)
|
|
|
|
Jirka Š. Svejkovský
Offline
Chomutov, projekty, revize E1A, E1B, E1-C5
|
|
« Odpověď #14 kdy: 06.10.2017, 19:01 » |
|
Upřesnil bych to. Najít informaci je dnes velmi snadné. Co už může být problém, umět s ní správně naložit. Je to jako vzít si na zkoušku z matematické analýzy Rektorise a doufat, že mi to bude stačit. Když jsme u tý matiky
|
|
|
Zaznamenáno
|
Projektant (strojní zařízení/energetika/TZ budov), revizní technik E1A, E1B, E1-C5
|
|
|
Fuk Tomáš
Offline
|
|
« Odpověď #15 kdy: 06.10.2017, 20:15 » |
|
Upřesnil bych to. Najít informaci je dnes velmi snadné. Co už může být problém, umět s ní správně naložit.
Já bych jako problém viděl především schopnost vyselektovat tu správnou, ze záplavy protichůdných. Je to jako vzít si na zkoušku z matematické analýzy Rektoryse a doufat, že mi to bude stačit.
Jj, taky po něm občas sáhnu, když na mne dolehne řešení diferenciální rovnice Ale většinou si vystačím s Wolfram Alpha.
|
|
|
Zaznamenáno
|
Když vím, rád poradím: fyzika, elektronika, IT, ale i obchod a právo. Když nevím, ptám se anebo držím ústa.
Jen ten, kdo něčemu stoprocentně rozumí, to dokáže vysvětlit tak, aby tomu nikdo jiný nerozuměl. (Murphy)
|
|
|
Jirka Š. Svejkovský
Offline
Chomutov, projekty, revize E1A, E1B, E1-C5
|
|
« Odpověď #16 kdy: 06.10.2017, 20:49 » |
|
Jj, taky po něm občas sáhnu, když na mne dolehne řešení diferenciální rovnice Ale většinou si vystačím s Wolfram Alpha. Nojo, je jiná doba. Ale ještě ho v knihovně mám. Teda, chvilku mi to trvalo, než jsem ho našel
|
rektorys.jpg (104.96 KB, 658x1024 - prohlédnuto 457 krát.)
|
|
Zaznamenáno
|
Projektant (strojní zařízení/energetika/TZ budov), revizní technik E1A, E1B, E1-C5
|
|
|