Jak byla zapojena síť 3x120 V?
Václav Třetí:
Nic se neuzemňovalo, to byly nežádoucí spoje (svody)!
Jan Vejražka:
Tak jsem po dlouhé době přišel na Elektriku a vidím, že se tady rozproudila diskuse, kterou jsem založil před mnoha a mnoha lety.
Trochu jsem se o historii techniky zajímal a za ta léta něco vygooglil.
Tady se píše, že v roce 2009 bylo v Praze ještě asi 20 domů napájených transformátore m 400/120V:
https://www.praha.eu/jnp/cz/o_meste/zivot_v_praze/sluzby/zastarala_energeticka_sit_v_praze_konci.html
Jakpak je to dnes?
V této diskusi pamětník zmiňuje, že 120 V bylo ještě po válce také v Jihlavě: https://www.idnes.cz/technet/technika/elektrina-za-prvni-republiky-ceskoslovensko-elektrifikace-proud.A181026_145230_tec_technika_mla/diskuse/1
A podle této stránky http://www.smirice.eu/smirice/elektrina.htm také ve Smiřicích a asi i v Jaroměři. A už za První republiky měli problém s úbytky napětí.
Jak to bylo s uzemněním? Pan Václav Třetí píše, že síť byla izolovaná (resp. měla často zemní spojení), tady se píše, že uzel byl uzemněn přes pojistku. https://diskuse.elektrika.cz/index.php/topic,38299.0.html
Zajímavé je, že František Křižík byl zastáncem nízkého napětí ve veřejné síti, když přitom byl průkopníkem použití vysokého napětí na dráze.
Václav Třetí:
Citace: Jan Vejražka 04.10.2022, 00:11
Jak to bylo s uzemněním? Pan Václav Třetí píše, že síť byla izolovaná (resp. měla často zemní spojení), tady se píše, že uzel byl uzemněn přes pojistku.
Zajímavé je, že František Křižík byl zastáncem nízkého napětí ve veřejné síti, když přitom byl průkopníkem použití vysokého napětí na dráze.