Kam ve staré PL (nejlépe na stavající jističe) připojit extra obvod pro PC?

(1/4) > >>

Michal Hanzlík:
Mám doma starý typ bytového rozvaděče (panelák z r. 1983) a potřeboval bych z něj vyvést samostatný přívod k PC, protože současný zásuvkový okruh začíná být přetížený - jistič sice drží, ale při zapojování notebooku do zásuvky se občas zableskne.

Přikládám fotku rozvaděče, jističe jsou v pořadí: světla, zásuvky, sam. zásuvka u vchodu, 3F sporák, pračka, bytové jádro. Protože další volné pozice už to nemá a novou skříň se mi teď řešit nechce, protože do pár let plánuji celkovou reko elektroinstala ce v celém bytě, říkal jsem si, že bych to teď napojil na třetí jistič, k té samostatné zásuvce, ať je s tím co nejméně práce. Ale při pohledu do rozvaděče mě trkla také nerovnoměrnost rozložení zátěže, konkrétně druhá fáze je jen pro sporák a nic víc na ní není.

Ptal jsem se elektrikáře, zda by ten třetí jistič šel napojit na druhou fázi, že rozložení by bylo rovnoměrnější. Řekl mi ale, že na druhou to dát nejde, což odůvodňoval 400V do sporáku způsobem, kterému jsem nějak nerozumněl (pokud si dobře pamatuji, 400V se bere mezi dvěma fázemi, a ani jsem nic jinémo na internetu nenašel, a že by na druhé fázi bylo 400V se mi nezdá),  že rovnoměrnost zátěže by se stejně musela změřit a ne odhadovat (tomu rozumím),  že tyto staré jističe už ani na tato přetížení stářím reagovat nemusí (chápu) a že dle předpisů se ani podobné úpravy ve starých rozvodovkách dělat nemohou, protože nově se musí instalovat chrániče a pro některé spotřebiče samostatné jističe.