|
Fuk Tomáš
Offline
|
|
« Odpověď #37 kdy: 17.09.2016, 00:36 » |
|
Podle st. údajů byla min. rok v ČR spotřeba zhruba 60 TWh elektřiny a zhruba 1,6 mil t BA. Což přepočtem je zhruba 2 TWh elektřiny. S celkovou účinností elektřiny pro pohon automobilu zhruba 10% se potřeba výroby elektřiny navíc zvedá na 20 TWh.
To jsou nějaké divné počty. Těch 10% jste vzal kde? 1,6 mil. t BA představuje výhřevnost cca 20 TWh a spalovací motory z toho vyrobí cca 6 TWh mechanické práce. Když odhadnu účinnost přenosové a distribuční soustavy EE na 75% (máte někdo přesnější číslo?), účinnost nabíjení a vybíjení aku na 75% a účinnost elektromotorů na 90% (tj. celkem 51%), je pro výrobu 6 TWh mechanické práce potřeba vyrobit cca 12 TWh elektrické energie, tzn. jeden Temelín. (Elektromobily by ve skutečnosti potřebovaly dostat méně EE, protože nějakou získají z rekuperačního brzdění, ale na druhou stranu musejí v zimě topit, tak se to cca vyrovná.) Druhý Temelín by byl potřeba na elektrifikaci osobních sazometů, a další dva na zbývající diesly (nákladní doprava atd.). Benzín dělá necelou čtvrtinu spotřeby pohonných hmot v ČR.
|
Když vím, rád poradím: fyzika, elektronika, IT, ale i obchod a právo. Když nevím, ptám se anebo držím ústa.
Jen ten, kdo něčemu stoprocentně rozumí, to dokáže vysvětlit tak, aby tomu nikdo jiný nerozuměl. (Murphy)
|
|
|
Fuk Tomáš
Offline
|
|
« Odpověď #38 kdy: 17.09.2016, 00:38 » |
|
...v každé chalupě se připojí dvoukilowattov á zátěž se spínaným zdrojem.
To snad víc, ne?
|
Když vím, rád poradím: fyzika, elektronika, IT, ale i obchod a právo. Když nevím, ptám se anebo držím ústa.
Jen ten, kdo něčemu stoprocentně rozumí, to dokáže vysvětlit tak, aby tomu nikdo jiný nerozuměl. (Murphy)
|
|
|
|
Jan Franěk
Český elektrikář - živnostník
Offline
váš elektrikář a revizní technik
|
|
« Odpověď #39 kdy: 17.09.2016, 06:04 » |
|
Ještě mě nikdy nikdo neodpověděl, co se stane s distribuční soustavou při masivním rozšíření eautíček. Nabíječe nemají odporový typ zátěže a co na to bude říkat vodič PEN, když po 18 hodině po skončení dopravní špičky začne špička druhá, tzv. nabíjecí a v každé chalupě se připojí dvoukilowattov á zátěž se spínaným zdrojem.
Myslím si že nic moc. Vzhledem k tomu že za posledních cca 25let se rozšířil PC do každé domácnosti a to ve větším počtu (u nás 2x PC, 4x NTB), k tomu mohu připočíst zdroj pro FOXTROTA, kamery, nebo LEDky. Když to napočítám, tak se dostanu bez problémů k 1.5kW podobné zátěže a síť do té doby zatížena převážně odporovou zátěží (berte s rezervou ) taky nezkolabovala. Byla postupně rozvíjena. Tedy jak by se eauta šířila a s tím potřeba zátěže v síti, reagoval by distributor na potřeby a změnu potřebnou úpravou sítě. Jistě budou i lokality, kde by distributor ani nedovolil výměnu hlavních jističů za silnější a majitelé budou mít problém, nebo budou nabíjet v práci. Ale to už řešíme něco dosti vzáleného. Třeba opravdu půjde o slepou vývojovou linii.
|
Kamerové a bezpečnostní systémy, od návrhu po realizaci. Systémové a MaR instalace, od návrhu po realizaci. Revize el. a hromosvodů do 1000V Topné kabely k vytápění i ochraně majetku. www.fraja.cz , revize@fraja.cz , tel: 728171585
|
|
|
Milan Hudec
Offline
|
|
« Odpověď #40 kdy: 17.09.2016, 09:15 » |
|
Ještě mě nikdy nikdo neodpověděl, co se stane s distribuční soustavou při masivním rozšíření eautíček. Nabíječe nemají odporový typ zátěže a co na to bude říkat vodič PEN, když po 18 hodině po skončení dopravní špičky začne špička druhá, tzv. nabíjecí a v každé chalupě se připojí dvoukilowattov á zátěž se spínaným zdrojem.
Soustava v současné podobě by šla do kytek. Musela by se posílit jako celek a kdo by to zaplatil? Tipuji že by vznikla nějaká nová daň s přívlastkem drátová A to vše v době hrozby navýšení platby za jistič. Dále tu jsou auta bez garáží což je ve městech většina takže prodlužky z oken
|
|
|
|
|
|
|
Pavel Horský
ČESKÝ ŽIVNOSTNÍK
Offline
Podbořany - projekční a revizní činnost E2A, E2B
|
|
« Odpověď #44 kdy: 18.09.2016, 08:11 » |
|
Batérie sa budú vymieňať na "čerpacích staniciach".
Tak to by mě zajímalo, jak si vůbec představujete takovou baterii elektromobilu
|
Projekce vyhrazených el. zařízení v objektech tř. A + B Bytová a občanská výstavba, průmysl, zdravotnictví Návrhy a výpočty umělého osvětlení Návrhy ochrany před bleskem a přepětím Revizní technik E2A, E2B http://www.severocech.cz/ mob. 721 141 602 email: horac@podborany.cz
|
|
|
|
|
|
|
|
Lukáš Rotrekl
Offline
|
|
« Odpověď #50 kdy: 18.09.2016, 15:32 » |
|
Nemyslím, že se jedná o neschopnost. Bude to podobná storry jako u akunářadí. Výrobce si takto hlídá svoje know-how i si zajišťuje práci. Nebylo by pro ně výhodné, kdyby se na unifikaci začal živit aftermarket. Až kdyby došlo k masivnímu rozšíření, čehož se zatím neobávám, např vlivem zákona či pokřivených dotací, mohl by být vyvinut tlak na výrobce. Ostatně jako tomu bylo u různých komponent pro konvenční vozidla. Zatím je to o individualismu a za to se připlácí, stejně jako za ušlechtilý V12, R6 a podobně.
Tak ony se u spalovacích motorů taky nakonec potkaly na 2 druzích paliva v různých mutacích (nepočítaje LPG, CNG, LNG .....). Jinak ta výměna "baterky" u té tesly by podle mě byla docela schůdná cesta. Ale znamenalo by to mít v oběhu cca 1,5-2x krát tolik baterií jako elektromobilů a zůstat u dvou tří velikostí. Ale uvidíme, kam půjde vývoj, aktuálně bych řekl, že jsme hodně na začátku nějakého komerčního rozvoje elektromobilis mu.
|
Vysvětlit jde všechno, bohužel ne všem.....
Není mě jasné, jak je možné že spousta lidí, kteří umí psát, neumí číst.
|
|
|
|
Karl Centrino
Neverifikovaný uživatel @1
Offline
|
|
« Odpověď #52 kdy: 18.09.2016, 18:19 » |
|
To jsou nějaké divné počty. Těch 10% jste vzal kde?
1,6 mil. t BA představuje výhřevnost cca 20 TWh a spalovací motory z toho vyrobí cca 6 TWh mechanické práce. Když odhadnu účinnost přenosové a distribuční soustavy EE na 75% (máte někdo přesnější číslo?), účinnost nabíjení a vybíjení aku na 75% a účinnost elektromotorů na 90% (tj. celkem 51%), je pro výrobu 6 TWh mechanické práce potřeba vyrobit cca 12 TWh elektrické energie, tzn. jeden Temelín. (Elektromobily by ve skutečnosti potřebovaly dostat méně EE, protože nějakou získají z rekuperačního brzdění, ale na druhou stranu musejí v zimě topit, tak se to cca vyrovná.) Druhý Temelín by byl potřeba na elektrifikaci osobních sazometů, a další dva na zbývající diesly (nákladní doprava atd.). Benzín dělá necelou čtvrtinu spotřeby pohonných hmot v ČR.
Nastíněná potřeba 20 TWh výroby navíc není jen prostým matematickým výpočtem. 10% účinnosti elektřiny jako paliva v elmobilu započítává i průměrnou účinnost výroby elektřiny z paliva, tedy 30 - 40% ( podílu jádra a fosilních paliv). Celková účinnost elektřiny - výroba, distribuce, nabíjení, pohon - jako náhrada paliva za benzín, se pohybuje na 10%. Náklady na těžbu a úpravu uhlí, plynu, ropy, jádra se uvažují jako srovnatelné. 100% (palivo ) - 60 (ztráty výroby) - 20 (ztráty distribuce) - 10 (ztráty pohonu) = 10% z celkové energie vložené na začátku. Benzín 30 - 40 %. Z 20 TWh spotřeby benzínu přeměníme na práci skutečně zhruba 6 TWh. Ale na stejnou práci při 10% účinnosti potřebujeme pro elektromobil vložit do elektrárny palivo s energii 60 TWh. Vyrobit by sice matematicky stačilo zhruba těch 12 TWh, ale reálně bude provoz vyžadovat téměř dvakrát tolik. Z dostupných zdrojů pokusů a zkoušek z běžného provozu vyplývá, že rekuperace přinese 10 -15 % energie a okolnosti provozu sníží využitelnost (na dojezd) energie i více jak o polovinu. Z toho plyne, že reálná potřeba energie pro dojezd na stejnou vzdálenost je mnohem vyšší než prostá matematická. Matematicky musím dojet, ale reálně půjdu polovinu pěšky. Podobně výrobci automobilů zkreslují spotřebu benzínu a uvádějí přepočtené laboratorní údaje, přičemž spotřeba v reálném provozu je vždy o něco vyšší. Při výpočtu okamžité účinnosti srovnávaných paliv se nepočítá s diametrálně rozdílnou hmotností zásoby paliva, ale pro celkovou reálnou účinnost a využití, potřebu energie navíc je započítání nutné. Vozidlo místo části nákladu veze baterie, tím se celkové nároky na výrobu a spotřebu elektřiny také zvyšují. Myslím, že potřeba 20 TWh výroby navíc jako náhrada za benzín je dosti blízko realitě. U nafty je situace mnohem dramatičtější právě pro extrémní zvýšení hmotnosti zásoby elektrické energie v poměru k celkové hmotnosti. Celková spotřeba energie na Zemi se má snižovat, elektromobilit a jak ji zatím známe, by ji ale podstatně zvýšila.
|
|
|
|
Miroslav Minařík
"Nejvyšším úkolem není teoretické poznání, nýbrž praktické umění žít!" Sokrates
Offline
Odborná publicistika v instalační elektrotechnice.
|
|
« Odpověď #53 kdy: 18.09.2016, 18:24 » |
|
Nemyslím, že se jedná o neschopnost. Bude to podobná storry jako u akunářadí. Výrobce si takto hlídá svoje know-how i si zajišťuje práci.
Přesně tak. Domnívat se, že jde o neschopnost je pozůstatek socialistickýc h představ o světlých zítřcích. Avšak paradoxně se sdílení výrobních prostředků, tak jak Marx kázal, blíží filozofie Průmyslu 4.0! Tedy " sdílení" bude klíč k mnoha řešením, které si dnes nedovedeme konvenční dosavadní cestou představit.
|
Elektrika NENÍ časopis!
|
|
|