Musí se vyplavená hliníková elektroinstalace vyměnit?
Jiří Zůna:
Předesílám, že nejsem aktivní elektrikář, byť jsem nějakou dobu certifikací podle vyhlášky 50 disponoval. Nyní jsem hlavně majitel domu, kterým odshora dolů proteklo pár desítek kubíků vody z prasklé vodoinstalace a nadělalo pěknou paseku. Odtud tedy má otázka.
Existuje nějaký jasný důvod, proč vyměnit 40 let starou dvouvodičovou hliníkovou elektroinstala ci (ploché kabely pod omítkou) za novu měděnou? Nejde mi nyní o to, že je třívodičová instalace v mědi doplněná proudovými chrániči nesouměřitelně lepší jak z hlediska případného úrazu elektrickým proudem, tak z hlediska nutné údržby (dotahování Al spojů) nebo z hlediska možného požáru. To všechno vím a elektroinstala ci ve dvou podlažích v domu, kde budu muset v přízemí komplet vyměnit podlahy, v suterénu pak oklepat tak metr omítky, oškrábat malbu a tedy stejně vyklidit vše do mrti, každopádně měnit budu (v patře už Cu mám a tam ani elektroinstala ce zasažená nebyla). Kdy už mě taková příležitost potká, no ne?