Co nechránit proudovým chráničem?

(1/5) > >>

Tomáš Sládek:
Při kompletní rekonstrukci elektroinstala ce v malém bytě jsem chtěl všechno dát za proudový chránič. Jsem laik, přišlo mi to rozumné.

Ale elektrikář (a v jedné osobě projektant i revizní technik),  který rozvod realizuje, mi to rozmlouval, že prý chránič bude zlobit. Nejraději by dal mimo chránič vše, co tam podle norem být nemusí. "Ukecal" mne ale pouze na tři nechráněné okruhy - pro počítač a vše s ním související, pro chladničku a třífázový pro sporák. A ukecal mne na dva samostatné chrániče - zvlášť pro světlo a zásuvky, což z praktického hlediska považuji za dobrý nápad.

Motor chladničky prý díky rozptylu magnetického pole dokáže někdy aktivovat chránič, i když je jinak vše v pořádku. Moc mi to hlava nebere. Nejsem elektrikář, ale mám dost blízko k fyzice a nějak si neumím představit, jak by mohlo dojít díky rozptylu mg pole dojít k tomu, že součet proudů nebude nulový.

Sporák má prý moc velké odběry a tak tam také může docházet k nerovnováze. Opět mi to hlava nebere, předpokládám že Kirhofovy zákony platí přesně a ne přibližně.

Prý se starší chrániče mají tendenci porouchat tak, že občas vypadávají bez vnější příčiny. Nevím, mám zkušenost jen s tím, že chránič nevypadl při tvrdém zkratu (šroubovák v ruce idiota propojil v zásuvce fázi a zem za mohutnách světelných efektů),  místo toho odkráčel chránič do věčných lovišť (vyhodil až 16 A jistič a od té doby nefungovalo ani testovací tlačítko na chrániči). Ale mohla to být náhoda, stalo se právě jednou.

Jaké jsou vaše zkušenosti a doporučení? Mají chrániče (při kvalitně udělaném rozvodu nevelkého rozsahu - celkem řekněme 200 m kabelů) opravdu tendenci vypadávat, nebo naopak nezafungovat když mají?

Co o tom říkají normy je mi snad alespoň rámcově jasné, ale chci vše udělat pokud možno co nejrozumněji i nad rámec norem. A tady se ptám proto, že doporučení odborníka se rozcházejí s mojí logickou úvahou.

Štefan Beláň:
TO: Sládek